Siirry suoraan sisältöön

Kotona asumisen mahdollistaminenLaajuus (3 op)

Tunnus: BC00CY18

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa kotona asumista mahdollistavat palvelut ja niiden roolin osana vanhusten palvelujärjestelmää sekä hyvinvointia ja terveyttä edistäviä vanhuspalveluita. Opiskelija osaa arvioida iäkkäiden palvelujen tarpeita ja tunnistaa tilanteet, jolloin palvelut eivät ole riittäviä sekä osaa ohjata asiakkaat soveltuvien palveluiden piiriin. Opiskelija tunnistaa moniammatillisia verkostoja ja osaa toimia osana verkostoa. Opiskelija tietää kotona asumista tukevia työmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä asiakastyössä. Opiskelija tunnistaa yhteisöjen ja vapaaehtoistyön merkityksen osana ikäihmisten hyvinvointia. Opiskelija tietää ulkomaisia toimintatapoja sekä yritystoiminnan muotoja kotona asumisen mahdollistamisessa.

Sisältö

- kotona asumista mahdollistavat palvelut (kotihoito, perhehoito, vapaaehtoistoiminta)
- kotihoidon ulkopuoliset tukimuodot ja palvelut kotona asumisen mahdollistamisessa
- lainsäädäntö
- kotona asumista mahdollistavien palveluiden lähityömuotoja, moniammatillisuus
- yhteisöllinen ja välimuotoinen asuminen
- kotona työskentelyn erityisosaaminen
- asiakas- ja voimavaralähtöisyys (mm. fyysinen ja psyykkinen esteettömyys)
- osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkitys kotona asumisessa
- kansainvälisiä kotona asumisessa toteutusmuotoja
- yrittäjyyden mahdollisuudet
- suunnitelmallinen kuntoutus arjen mielekkyyden lisäämiseksi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä kotona asumista mahdollistavat palvelut ja niiden toteuttamistapoja. Opiskelija tunnistaa kotona asumista mahdollistaviin palveluihin liittyvät käsitteet ja osaa etsiä niistä tietoa eri tietolähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata kotona asumista mahdollistavien palveluiden roolin vanhusten palvelujärjestelmässä ja tunnistaa niiden mahdollisuuksia ja haasteita. Opiskelija osaa toimia kotihoidon työtehtävissä huomioiden vaadittavan lainsäädännön ja ohjeistukset. Hän näkee moniammatillisuuden mahdollisuudet kotihoidossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kotona asumista mahdollistavien palveluiden roolia osana hyvinvointia ja terveyttä tukevia vanhuspalveluita. Opiskelija näkee kehittämiskohteita kotihoidon käytännöissä ja käyttää oppimaansa hyödyksi kehittääkseen toimintaa. Osaa arvioida toiminnan turvallisuutta ja ottaa eettiset periaatteet huomioon.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
  • MGERO22
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa kotona asumista mahdollistavat palvelut ja niiden roolin osana vanhusten palvelujärjestelmää sekä hyvinvointia ja terveyttä edistäviä vanhuspalveluita. Opiskelija osaa arvioida iäkkäiden palvelujen tarpeita ja tunnistaa tilanteet, jolloin palvelut eivät ole riittäviä sekä osaa ohjata asiakkaat soveltuvien palveluiden piiriin. Opiskelija tunnistaa moniammatillisia verkostoja ja osaa toimia osana verkostoa. Opiskelija tietää kotona asumista tukevia työmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä asiakastyössä. Opiskelija tunnistaa yhteisöjen ja vapaaehtoistyön merkityksen osana ikäihmisten hyvinvointia. Opiskelija tietää ulkomaisia toimintatapoja sekä yritystoiminnan muotoja kotona asumisen mahdollistamisessa.

Sisältö

- kotona asumista mahdollistavat palvelut (kotihoito, perhehoito, vapaaehtoistoiminta)
- kotihoidon ulkopuoliset tukimuodot ja palvelut kotona asumisen mahdollistamisessa
- lainsäädäntö
- kotona asumista mahdollistavien palveluiden lähityömuotoja, moniammatillisuus
- yhteisöllinen ja välimuotoinen asuminen
- kotona työskentelyn erityisosaaminen
- asiakas- ja voimavaralähtöisyys (mm. fyysinen ja psyykkinen esteettömyys)
- osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkitys kotona asumisessa
- kansainvälisiä kotona asumisessa toteutusmuotoja
- yrittäjyyden mahdollisuudet
- suunnitelmallinen kuntoutus arjen mielekkyyden lisäämiseksi

Oppimateriaalit

materiaalit moodlessa

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetusta ja aktiviteetteja lähiviikoilla

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

noin 80 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä kotona asumista mahdollistavat palvelut ja niiden toteuttamistapoja. Opiskelija tunnistaa kotona asumista mahdollistaviin palveluihin liittyvät käsitteet ja osaa etsiä niistä tietoa eri tietolähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata kotona asumista mahdollistavien palveluiden roolin vanhusten palvelujärjestelmässä ja tunnistaa niiden mahdollisuuksia ja haasteita. Opiskelija osaa toimia kotihoidon työtehtävissä huomioiden vaadittavan lainsäädännön ja ohjeistukset. Hän näkee moniammatillisuuden mahdollisuudet kotihoidossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kotona asumista mahdollistavien palveluiden roolia osana hyvinvointia ja terveyttä tukevia vanhuspalveluita. Opiskelija näkee kehittämiskohteita kotihoidon käytännöissä ja käyttää oppimaansa hyödyksi kehittääkseen toimintaa. Osaa arvioida toiminnan turvallisuutta ja ottaa eettiset periaatteet huomioon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät moodlessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä kotona asumista mahdollistavat palvelut ja niiden toteuttamistapoja. Opiskelija ymmärtää kotona asumista mahdollistaviin palveluihin liittyvät käsitteet ja osaa etsiä niistä tietoa eri tietolähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kuvata kotona asumista mahdollistavien palveluiden roolin vanhusten palvelujärjestelmässä ja ymmärtää niiden mahdollisuuksia ja haasteita. Opiskelija osaa toimia kotihoidon työtehtävissä huomioiden vaadittavan lainsäädännön ja ohjeistukset. Hän näkee moniammatillisuuden mahdollisuudet kotihoidossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kotona asumista mahdollistavien palveluiden roolia osana hyvinvointia ja terveyttä tukevia vanhuspalveluita. Opiskelija näkee kehittämiskohteita kotihoidon käytännöissä ja käyttää oppimaansa hyödyksi kehittääkseen toimintaa. Osaa arvioida toiminnan turvallisuutta ja ottaa eettiset periaatteet huomioon.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 12.10.2022

Ajoitus

03.10.2022 - 16.12.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Anna-Kaarina Koivula
Opiskelijaryhmät
  • MGERO21
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa kotona asumista mahdollistavat palvelut ja niiden roolin osana vanhusten palvelujärjestelmää sekä hyvinvointia ja terveyttä edistäviä vanhuspalveluita. Opiskelija osaa arvioida iäkkäiden palvelujen tarpeita ja tunnistaa tilanteet, jolloin palvelut eivät ole riittäviä sekä osaa ohjata asiakkaat soveltuvien palveluiden piiriin. Opiskelija tunnistaa moniammatillisia verkostoja ja osaa toimia osana verkostoa. Opiskelija tietää kotona asumista tukevia työmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä asiakastyössä. Opiskelija tunnistaa yhteisöjen ja vapaaehtoistyön merkityksen osana ikäihmisten hyvinvointia. Opiskelija tietää ulkomaisia toimintatapoja sekä yritystoiminnan muotoja kotona asumisen mahdollistamisessa.

Sisältö

- kotona asumista mahdollistavat palvelut (kotihoito, perhehoito, vapaaehtoistoiminta)
- kotihoidon ulkopuoliset tukimuodot ja palvelut kotona asumisen mahdollistamisessa
- lainsäädäntö
- kotona asumista mahdollistavien palveluiden lähityömuotoja, moniammatillisuus
- yhteisöllinen ja välimuotoinen asuminen
- kotona työskentelyn erityisosaaminen
- asiakas- ja voimavaralähtöisyys (mm. fyysinen ja psyykkinen esteettömyys)
- osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkitys kotona asumisessa
- kansainvälisiä kotona asumisessa toteutusmuotoja
- yrittäjyyden mahdollisuudet
- suunnitelmallinen kuntoutus arjen mielekkyyden lisäämiseksi

Oppimateriaalit

materiaalit moodlessa

Opetusmenetelmät

Verkko-opinto

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

noin 80 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä kotona asumista mahdollistavat palvelut ja niiden toteuttamistapoja. Opiskelija tunnistaa kotona asumista mahdollistaviin palveluihin liittyvät käsitteet ja osaa etsiä niistä tietoa eri tietolähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa kuvata kotona asumista mahdollistavien palveluiden roolin vanhusten palvelujärjestelmässä ja tunnistaa niiden mahdollisuuksia ja haasteita. Opiskelija osaa toimia kotihoidon työtehtävissä huomioiden vaadittavan lainsäädännön ja ohjeistukset. Hän näkee moniammatillisuuden mahdollisuudet kotihoidossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kotona asumista mahdollistavien palveluiden roolia osana hyvinvointia ja terveyttä tukevia vanhuspalveluita. Opiskelija näkee kehittämiskohteita kotihoidon käytännöissä ja käyttää oppimaansa hyödyksi kehittääkseen toimintaa. Osaa arvioida toiminnan turvallisuutta ja ottaa eettiset periaatteet huomioon.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät moodlessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä kotona asumista mahdollistavat palvelut ja niiden toteuttamistapoja. Opiskelija ymmärtää kotona asumista mahdollistaviin palveluihin liittyvät käsitteet ja osaa etsiä niistä tietoa eri tietolähteistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa kuvata kotona asumista mahdollistavien palveluiden roolin vanhusten palvelujärjestelmässä ja ymmärtää niiden mahdollisuuksia ja haasteita. Opiskelija osaa toimia kotihoidon työtehtävissä huomioiden vaadittavan lainsäädännön ja ohjeistukset. Hän näkee moniammatillisuuden mahdollisuudet kotihoidossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kotona asumista mahdollistavien palveluiden roolia osana hyvinvointia ja terveyttä tukevia vanhuspalveluita. Opiskelija näkee kehittämiskohteita kotihoidon käytännöissä ja käyttää oppimaansa hyödyksi kehittääkseen toimintaa. Osaa arvioida toiminnan turvallisuutta ja ottaa eettiset periaatteet huomioon.