Geronomi (AMK), Monimuotototeutus: MGERO21
Tunnus: MGERO21
Kuvaus
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS JA OSAAMISALUEET
Geronomi (AMK) tutkinto-ohjelmassa tavoitteena on, että opiskelijalle syntyy valmiudet ja sitoutuminen toimia vanhusten hyvän elämän edistämiseksi yksilötasolla, yhteisöissä ja organisaatioissa sekä laajemmin koko yhteiskunnassa. Yksilöihin ja ryhmiin kohdistuvassa vanhustyössä geronomin toiminta on ehkäisevää, tukevaa, hoitavaa, kuntouttavaa ja vanhuksen osallisuutta edistävää työtä vanhustyön toimintaympäristöissä. Koulutuksessa painottuvat vanhuksen hyvinvoinnin, toimintakyvyn sekä tuen tarpeiden arviointi ja suunnitelmallinen edistäminen monipuolisilla gerontologisen hoito- ja sosiaalityön menetelmillä sekä psykososiaalisilla- ja sosiokulttuurisilla menetelmillä. Geronomi (AMK) –koulutuksessa ovat keskeisesti esillä myös yksilöllisten vanhuspalvelujen organisoimisessa tarvittavat taidot, kuten palvelutarpeen arviointi, palveluohjaus, palveluketjujen ja moniammatillisten vanhuspalvelujen organisoiminen ja omaisten tukeminen.
Vanhuspalveluorganisaatioiden tasolla työssä korostuvat palvelutoiminnan ohjaus, lähiesimiestyö sekä henkilöstön ja palvelujen kehittäminen. Yhteiskunnan tasolla työssä korostuu vanhuspalvelujärjestelmien arviointi ja kehittäminen sekä yhteiskunnallinen ja vanhuspoliittinen vaikuttamistyö.
AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI
Opintojen suorittaminen takaa laaja-alaisen vanhustyön asiantuntijuuden ja ammattitaidon muodostumiseen, Monitieteinen gerontologinen osaaminen antaa mahdollisuuden työllistyä monipuolisesti erilaisiin vanhustyön toimintaympäristöihin, kuten kotihoito, palveluasuminen, palveluohjaus, johtamis- ja kehittämistehtävät niin julkisella kuin yksityisellä ja kolmannella sektorilla. Opinnoissa on mahdollista opiskella joitakin opintojaksoja englannin kielellä.
Opintojen kokonaisuudessa on huomioitu ammatilliset kompetenssit, jotka on laadittu yhteistyössä kaikkien Suomessa geronomikoulutusta tarjoavien ammattikorkeakoulujen kanssa. Kompetenssit: monitieteinen gerontologia, ohjaaminen, palvelujärjestelmät, monialainen arviointi, gerontologinen hoito, hoiva ja kuntoutus, johtaminen, kehittäminen, laatu
PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Geronomi (AMK) tutkinto-ohjelmassa käytetään sosio-konstruktivistista oppimiskäsitystä pedagogisena taustateoriana. Opiskelijan oppimista edistävät erilaiset opiskelijakeskeiset ja kokemukselliset sekä yksilölliset ja yhteistoiminnalliset sekä tutkivan oppimisen oppimismenetelmät. Oppimismenetelmiä käytetään monipuolisesti: teoriaopintoja luentoina, digitaalisia oppimisympäristöjä, pienryhmäharjoituksia, simulaatioharjoituksia ja erilaisten menetelmien harjoittelua. Osa opinnoista voidaan toteuttaa verkko-opintoina, etäopintoina sekä kontaktiopetuksena. Opinnoissa on myös itsenäistä opiskelua. Opintoja voi suorittaa myös ulkomaan vaihdossa henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti. Opiskelija voi suorittaa opintojaan myös SeAMKin monialaisessa SeAMKPro-oppimisympäristössä henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti.
Opetusuunnitelmassa on viisi opintoja läpäisevää juonnetta, jotka kulkevat läpi opintojen. Ne perustuvat SeAMKin selvityksiin, tutkimuksiin ja strategiaan sekä ammattikorkeakoulutuksen kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja säädöksiin:
Tiedonhankinta-juonne vahvistaa opiskelijan ammatillista ja alakohtaista tiedonhankintaosaamista läpi opintojen sekä on osa työeläämäosaamista. Tiedon etsiminen ja käyttäminen ovat olennainen osa oppimista kaikissa tutkinto-ohjelman opinnoissa.
Kansainvälisyys-juonne varmistaa opiskelijan kansainvälisen osaamisen kehittyminen opiskelun aikana. Tulevaisuudessa geronomi työskenteleeyhä useammin monikulttuurisissa ja kansainvälistyvissä työympäristöissä sekä kohtaa asiakkaita monista eri kulttuureista. Tästä johtuen koulutuksen sisällöissä tulee esille monikulttuurisuus, eri kulttuuritaustaisten ihmisten kohtaaminen, vieraskielinen opetus ja oppimateriaali, kv-vaihdot, kv-tutorina toimiminen sekä kotikansainvälistyminen.
Yrittäjyys-juonteen mukaisilla opinnoilla autetaan opiskelijaa ymmärtämään yrittäjyyden ja yritystoiminnan keskeinen ja kasvava osuus yhteiskunnassa. Yrittäjämäisesti toimiminen on tärkeä osa sosiaalialan työtehtävissä. Opintojen sisällöissä on sisäistä ja ulkoista yrittäjyyttä sekä talousajattelua sekä johtamisen opintoja. Palvelurakenteiden uudistamisessa yksityinen sektori ja 3. sektori ovat tulevaisuudessa suuria palvelujen tuottajia ja se otetaan huomioon opintojen sisällöissä.
Kestävä kehitys juonteena auttaa opiskelijaa tiedostamaan yhteiskuntavastuun ja ymmärtämään kestävän kehityksen moninaisuuden työelämätaitona. Koulutuksen sisällöissä kestävä kehitys tulee esiin eri näkökulmista eri vaiheissa koulutusta.
Uraohjaus juonteena auttaa opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan sekä omia vahvuuksiaan. Opintoihin kuuluu oman ammatillisen kasvun reflektointia ja moniammatillisen työn merkitysten tunnistamista. Oman ammatillisen kokonaiskuvan kehittymiseen kuuluvia aihealueita ovat myös työelämätuntemus, työnhakutaidot sekä elinikäinen oppiminen.
Uraohjaus, moniammatillinen ja monialainen yhteistyö ovat selkeästi esillä koulutuksen eri vaiheissa ja niiden käsittelyssä hyödynnetään alumneja ja työelämän ammatinharjoittajia monipuolisesti.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman kehittämisessä huomioidaan sosiaali- ja terveysalan ajankohtaiset kehittämishaasteet, tutkitun tiedon tulokset sekä työelämän ilmaisemat osaamistarpeet. Hyödynnetään valtakunnallisten osaamistarveselvitysten tuloksia sekä eri tutkimus- ja kehittäjätahojen tuottamaa tietoa osaamistarpeista. Opiskelijoiden antama palaute huomioidaan keittämisessä.
.
Lisätiedot
Opetus pyritään järjestämään siten, että opiskelijan aiemmat opinnot ja työkokemus huomioidaan ja opinnoissa on tarjolla erilaisia suoritustapoja.
Opintokokonaisuus Empowerment and Wellbeing of Older Adults on mahdollista opiskella englannin kielellä.
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet perustuvat ammattikorkeakoulutuksen yleisiin kompetensseihin sekä geronomi (AMK) -koulutuksen alakohtaisiin kompetensseihin. Osaamistavoitteet ilmenevät yksityiskohtaisesti opintojaksojen kuvauksista.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 |
Syksy
2021 |
Kevät
2022 |
Syksy
2022 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MGERO21-1001 |
KAIKILLE YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1002 |
Osaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00CG82 | Opiskelu ammattikorkeakoulussa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
XX00CG83 | Urasuunnittelu ja kansainvälisyys | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
YPO3A3 | Viestintätaidot | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
YPO4A3 | Tieto- ja viestintätekniikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1003 |
Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00CL55 | Yrittäjyyden perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
XX00BE91 | SeAMK innovaatioviikko | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
MGERO21-1004 |
Tutkimus- ja projektiosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
YPO1C2 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
YPO2C3 | Projektitoiminnan perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
MGERO21-1005 |
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
STPO101 | Asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
STPO201 | Lääkehoidon perusteet | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
STPG301 | Englanti | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
STPG401 | Ruotsi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
VIRKARUKI | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, kirjallinen | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
VIRKARUSU | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, suullinen | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1006 |
TUTKINTO-OHJELMAN PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1007 |
Osaajaksi kehittyminen vanhustyössä
(Valitaan kaikki) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00CW98 | Orientoituminen geronomin ammattiin | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
GERPOS400 | Osaajana geronomin ammatissa | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
BC00BS85 | Hoito- ja sosiaalityön käsiteanalyysi ja tiedonhankinta | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1008 |
TUTKINTO-OHJELMAN AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
163 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1009 |
Gerontologisen työn tietoperusta
(Valitaan kaikki) |
21 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERATP100 | Gerontologian perusteet | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
GERATP200 | Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERATP300 | Vanhustyön etiikka | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
BC00CG29 | Ikäystävällinen ympäristö ja ajattelu | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERATP410 | Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1010 |
Palvelujärjestelmät ja palveluohjaus
(Valitaan kaikki) |
29 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00BS86 | Suomalainen yhteiskunta ja sosiaalipolitiikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC00CK49 | Vanhuspalveluiden lainsäädäntö | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERAPJ200 | Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERAPJ400 | Palvelutarpeen arviointi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
GERAPJ500 | Palveluohjaus | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
BC00BS88 | Omaishoito | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC00CY18 | Kotona asumisen mahdollistaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC00CG24 | Harjoittelu: Gerontologinen sosiaalipalvelutyö | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1011 |
Ehkäisevä ja valtaistava työ
(Valitaan kaikki) |
26 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00CK51 | Ikääntyneen toimintakyvyn tukeminen | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
BC00CK50 | Psykososiaaliset menetelmät | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
BC00CY19 | Ehkäisevät ja valtaistavat menetelmät | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC00CK52 | Sosiokulttuuriset menetelmät | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
GERAEV400 | Ikäteknologia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAEV510 | Harjoittelu: Ehkäisevä ja valtaistava vanhustyö | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1012 |
Vanhuksen hoiva, hoito ja kuntoutus
(Valitaan kaikki) |
39 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERAHK100 | Anatomian ja fysiologian perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC00CG25 | Lääkehoito ja farmakologia | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERAHK300 | Geriatria ja muistisairaudet | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
BC00CG26 | Gerontologinen hoitotyö ja kuntoutus | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
BC00CY20 | Muistityön osaaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAHK500 | Riippuvuus- ja mielenterveysongelmat | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC00CY21 | Vanhustyö erityisryhmien parissa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAHK111 | Harjoittelu: Gerontologinen hoitotyö | 8 | 8 | 8 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | |||||||||||||||||||||||
GERAHK122 | Harjoittelu: Muistityö | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1013 |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki) |
23 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00BS91 | Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja tutkimustiedon hankinta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
BC00CK53 | Kehittämisen ja arvioinnin menetelmät | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
MGERO21-1014 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERAOP100 | Opinnäytetyön tutkimussuunnitelma | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||
GERAOP200 | Opinnäytetyön aineiston keruu | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||||||||||||
GERAOP300 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1015 |
Vanhustyön johtaminen
(Valitaan kaikki) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERAJO100 | Johtamisen perusteet | 9 | 9 | 9 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||
GERAJO200 | Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
GERAJO310 | Harjoittelu: Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen | 12 | 12 | 12 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||
MGERO21-1016 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1017 |
Monialaiset työelämäprojektit
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
0 - 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00CL15 | Päivittäisissä toiminnoissa tukemisen perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BC00CY22 | Harjoittelu: Päivittäisten toimintojen tukeminen | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
BB00DE55 | Multi-Professional and Multicultural Simulations in Home Environment | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00DE48 | Toimiva vuorovaikutus | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO21-1018 |
Empowerment and Wellbeing of Older Adults
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 27) |
0 - 27 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00BT39 | Finnish Society and Social Policy | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
BX00CY32 | How to Recognize a Grey Panther? Working together for Meaningful Ageing | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00CY27 | Ethics in Eldery Care | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
BC00CG81 | Rehabilitative Care of People with Memory Disorders | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
SOSEM50 | Use of Pictures in Group Activities | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
BC00BT43 | Practical Training: Preventive and Empowering Work with Elderly People | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 84.5 | 61.5 | 65 | 14 | 28 | 56.5 | 32 | 29.5 | 32.5 | 32.5 | 14 | 14 | 14 | 18.9 | 18.9 | 18.9 | 16 | 16 | 9.9 | 9.9 | 9.9 | 16.3 | 16.3 | 10.8 | 10.8 | 10.8 | 7 | 7 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Yleiset kompetenssit (AMK)
Geronomi kompetenssit
amk:tutkintoon johtava koulutus