Siirry suoraan sisältöön

Johtamisen perusteetLaajuus (9 op)

Tunnus: GERAJO100

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata johtamisen keskeisiä teoreettisia perusteita ja soveltaa niitä vanhuspalvelujen johtamiseen. Opiskelija osaa määritellä talouden merkitystä ja taloushallinnon toteuttamistapoja vanhuspalveluitten tuottamisen reunaehtona. Opiskelija osaa soveltaa työelämän keskeisimpiä lakeja ja säädöksiä sekä ymmärtää henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin merkityksen. Opiskelija osaa käyttää yhteistoiminnallisia ohjausmenetelmiä operatiivisen ja strategisen työn johtamisessa ja kehittämisessä.

Sisältö

- ajankohtaiset vanhustyön organisaatioitten johtamisen teemat
- talousarvion rakenne
- taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet sekä niitten toteutumisen arviointi
- työelämän lait ja säädökset ja yhteistoiminnalliset ohjausmenetelmät
- henkilöstöhallinnon keskeiset käsitteet ja menetelmät

Esitietovaatimukset

tutkinto-ohjelman perus- ja ammattiopinnot pääosin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa johtamisen ja talouden perusasiat ja osaa hyödyntää niitä tehtävissään. Kuvailee teorian ja tutkimusten antamaa tietoa tyydyttävällä tavalla tulevana vanhustyön ammattilaisena.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot hyvällä tasolla. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida vanhustyön haasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa vertailla oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida kriittisesti sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön johtamisen kehittämishaasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.

Oppimateriaalit

- Laaksonen, H. 2012. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
- Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.
- Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) 2011. Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: WSOY, sov. osin.
- muu ajankohtainen materiaali

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

04.12.2023 - 31.05.2024

Laajuus

9 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Arja Haapaharju
  • Maria Valli
  • Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
  • MGERO21
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata johtamisen keskeisiä teoreettisia perusteita ja soveltaa niitä vanhuspalvelujen johtamiseen. Opiskelija osaa määritellä talouden merkitystä ja taloushallinnon toteuttamistapoja vanhuspalveluitten tuottamisen reunaehtona. Opiskelija osaa soveltaa työelämän keskeisimpiä lakeja ja säädöksiä sekä ymmärtää henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin merkityksen. Opiskelija osaa käyttää yhteistoiminnallisia ohjausmenetelmiä operatiivisen ja strategisen työn johtamisessa ja kehittämisessä.

Sisältö

- ajankohtaiset vanhustyön organisaatioitten johtamisen teemat
- talousarvion rakenne
- taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet sekä niitten toteutumisen arviointi
- työelämän lait ja säädökset ja yhteistoiminnalliset ohjausmenetelmät
- henkilöstöhallinnon keskeiset käsitteet ja menetelmät

Oppimateriaalit

- Laaksonen, H. 2012. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa.
- Niiranen, V., Seppänen-Järvelä, R., Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki: Gaudeamus.
- Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (toim.) 2011. Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki: WSOY, sov. osin.
- muu ajankohtainen materiaali

Opetusmenetelmät

1. Henkilöstöjohtamisen osuus (4 op) verkkototeutus: Opiskelija tutustuu viikoittain vaihtuvaan teemaan itsenäisesti, jonka jälkeen hän osallistuu ryhmätyöskentelyyn. Ryhmä tuottaa joka viikko yhteisen tuotoksen teemasta. Opiskelija tutustuu valitsemaansa johtamista käsittelevään teokseen, josta hän kirjoittaa kirjareflektion. Opintojakson päätyttyä opiskelija kirjoittaa oppimisen yhteenvedon.

2. Johtamisen perusteet osuus, kontaktitoteutus: Luennot, vierailijat, oppimistehtävät ryhmissä ja tuntitehtävät

3. Työelämätietoisuus, kontaktitoteutus: Luennot, Oppimispäiväkirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

9 x 26,5 h

Sisällön jaksotus

henkilöstöjohtamisen osuus verkkototeutuksena

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa johtamisen ja talouden perusasiat ja osaa hyödyntää niitä tehtävissään. Kuvailee teorian ja tutkimusten antamaa tietoa tyydyttävällä tavalla tulevana vanhustyön ammattilaisena.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot hyvällä tasolla. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida vanhustyön haasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa vertailla oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida kriittisesti sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön johtamisen kehittämishaasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Henkilöstöjohtamisen osuus (4 op) verkkototeutus:
Osallistuminen ryhmätyöskentelyyn
Kirjareflektion
Oppimisen yhteenveto

2. Johtamisen perusteet osuus, kontaktitoteutus:
Aktiivinen osallistuminen tunneille
Ryhmissä tehtävä oppimistehtävä
Itsearviointi jakson lopussa

3. Työelämätietoisuus, kontaktitoteutus:
Aktiivinen osallistuminen tunneille
Oppimispäiväkirja

Koko opintojakson arvosana muodostuu kaikkien kolmen yllä olevan toteutuksen keskiarvosta.

Esitietovaatimukset

tutkinto-ohjelman perus- ja ammattiopinnot pääosin

Ilmoittautumisaika

31.10.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

05.12.2022 - 10.03.2023

Laajuus

9 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 38

Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Arja Haapaharju
  • Maria Valli
  • Tua Niemelä
  • Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
  • MGERO20
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata johtamisen keskeisiä teoreettisia perusteita ja soveltaa niitä vanhuspalvelujen johtamiseen. Opiskelija osaa määritellä talouden merkitystä ja taloushallinnon toteuttamistapoja vanhuspalveluitten tuottamisen reunaehtona. Opiskelija osaa soveltaa työelämän keskeisimpiä lakeja ja säädöksiä sekä ymmärtää henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin merkityksen. Opiskelija osaa käyttää yhteistoiminnallisia ohjausmenetelmiä operatiivisen ja strategisen työn johtamisessa ja kehittämisessä.

Sisältö

- ajankohtaiset vanhustyön organisaatioitten johtamisen teemat
- talousarvion rakenne
- taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet sekä niitten toteutumisen arviointi
- työelämän lait ja säädökset ja yhteistoiminnalliset ohjausmenetelmät
- henkilöstöhallinnon keskeiset käsitteet ja menetelmät

Oppimateriaalit

Sydänmaanlakka: Älykäs julkinen johtaminen (2015)
Reikko, Salonen, uusitalo: Puun ja kuoren välissä – lähijohtajuus sosiaali-ja terveysalalla. (2010, saatavissa verkossakin)
Rissanen, Lammintakanen: Sosiaali- ja terveysjohtaminen
Niiranen, Seppänen-Järvelä, Sinkkonen, Vartiainen: Johtaminen Sosiaalialalla (2010)
Kulmala (toim.): Parempi vanhustyö - menetelmiä johtamisen kehittämiseen (2017)
Muut ajankohtaiset artikkelit

Opetusmenetelmät

Luennot, vierailut/vierailijat, oppimistehtävät ja käytännön harjoitukset
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta sekä verkko-osuudesta.
Verkko-osuus ajoittuu koko totutuksen ajalle ja sisältää sekä itsenäisiä tehtäviä että verkossa tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.
Johtamisen paneeliin osallistuminen yhdessä sosionomiopiskelijoiden kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

238 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla tulee olla käytössään web-kamera ja kaiutin/kuulokkeet.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa johtamisen ja talouden perusasiat ja osaa hyödyntää niitä tehtävissään. Kuvailee teorian ja tutkimusten antamaa tietoa tyydyttävällä tavalla tulevana vanhustyön ammattilaisena.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot hyvällä tasolla. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida vanhustyön haasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa vertailla oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida kriittisesti sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön johtamisen kehittämishaasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Reflektio, tentti (lainsäädäntö), video tai digitarina ja muut oppimistehtävät

Esitietovaatimukset

tutkinto-ohjelman perus- ja ammattiopinnot pääosin

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 13.12.2021

Ajoitus

07.12.2021 - 11.03.2022

Laajuus

9 op

Virtuaaliosuus (op)

4 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Geronomi (AMK)
Opettaja
  • Arja Haapaharju
  • Tua Niemelä
  • Kari Jokiranta
Opiskelijaryhmät
  • MGERO19
    Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata johtamisen keskeisiä teoreettisia perusteita ja soveltaa niitä vanhuspalvelujen johtamiseen. Opiskelija osaa määritellä talouden merkitystä ja taloushallinnon toteuttamistapoja vanhuspalveluitten tuottamisen reunaehtona. Opiskelija osaa soveltaa työelämän keskeisimpiä lakeja ja säädöksiä sekä ymmärtää henkilöstöjohtamisen ja työhyvinvoinnin merkityksen. Opiskelija osaa käyttää yhteistoiminnallisia ohjausmenetelmiä operatiivisen ja strategisen työn johtamisessa ja kehittämisessä.

Sisältö

- ajankohtaiset vanhustyön organisaatioitten johtamisen teemat
- talousarvion rakenne
- taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet sekä niitten toteutumisen arviointi
- työelämän lait ja säädökset ja yhteistoiminnalliset ohjausmenetelmät
- henkilöstöhallinnon keskeiset käsitteet ja menetelmät

Oppimateriaalit

Sydänmaanlakka: Älykäs julkinen johtaminen (2015)
Reikko, Salonen, uusitalo: Puun ja kuoren välissä – lähijohtajuus sosiaali-ja terveysalalla. (2010, saatavissa verkossakin)
Rissanen, Lammintakanen: Sosiaali- ja terveysjohtaminen
Niiranen, Seppänen-Järvelä, Sinkkonen, Vartiainen: Johtaminen Sosiaalialalla (2010)
Kulmala (toim.): Parempi vanhustyö - menetelmiä johtamisen kehittämiseen (2017)
Muut ajankohtaiset artikkelit

Opetusmenetelmät

Luennot, vierailut/vierailijat, oppimistehtävät ja käytännön harjoitukset
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta sekä verkko-osuudesta.
Verkko-osuus ajoittuu koko totutuksen ajalle ja sisältää sekä itsenäisiä tehtäviä että verkossa tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

238 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla tulee olla kätössään web-kamera ja kaiutin/kuulokkeet.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa johtamisen ja talouden perusasiat ja osaa hyödyntää niitä tehtävissään. Kuvailee teorian ja tutkimusten antamaa tietoa tyydyttävällä tavalla tulevana vanhustyön ammattilaisena.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot hyvällä tasolla. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida vanhustyön haasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa vertailla oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tavoitteiden mukaiset tiedot syvällisesti ja laaja-alaisesti. Opiskelija osaa pohtia ja arvioida kriittisesti sekä nykyhetken että tulevaisuuden vanhustyön johtamisen kehittämishaasteita. Opiskelija osaa tulkita vanhuspalveluita taloudellisesta näkökulmasta. Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan johtamisteorioita ja omaa työtään tavoitteellisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Reflektio, tentti (lainsäädäntö), video tai digitarina ja muut oppimistehtävät

Esitietovaatimukset

tutkinto-ohjelman perus- ja ammattiopinnot pääosin