Aurinkoenergia ruokaketjussaLaajuus (2 op)
Tunnus: 9A00CN03
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa arvioida aurinkoenergian tuotantoa osana energiantarvetta ja -kulutusta sekä hyödyntää osaamistaan yritysten tai muiden alan organisaatioiden kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa aurinkoenergiaan liittyviä mahdollisuuksia sekä rajoitteita työelämässä sekä ymmärtää aurinkoenergian asennukseen liittyvät työvaiheet.
Sisältö
Johdanto, kurssin tavoitteet ja käytänteet, pohdintatehtävä
Aurinkoenergiapotentiaali ja vuodenaikainen vaihtelu
Aurinkovoimalaratkaisut
Toimintaympäristö ja kannattavuuslaskelmat
Esimerkkikohteet ja energiatuki
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää aurinkoenergian tuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun energiatuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan aurinkoenergiapotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää aurinkoenergiaan vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon –ja huoltoon. Opiskelija osaa kuvailla aurinkoenergian muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa aurinkoenergiaan siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa aurinkoenergian tuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää uusiutuvan energian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon aurinkoenergian tuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä aurinkoenergian tuotannossa (esim. aurinkosähkö ja -lämpö). Opiskelija arvioi aurinkoenergian tuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin aurinkoenergian tuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä (auringonsäteily, -vaihtelu ja –määrä). Opiskelija selittää aurinkoenergiaan tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee aurinkoenergian tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.
Ilmoittautumisaika
15.04.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
17.03.2025 - 17.04.2025
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
Opettaja
- Juha Tiainen
Opiskelijaryhmät
-
MAGRO22Agrologi (AMK)
-
MAGRO23Agrologi (AMK)
-
AGRO22PRAgrologi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida aurinkoenergian tuotantoa osana energiantarvetta ja -kulutusta sekä hyödyntää osaamistaan yritysten tai muiden alan organisaatioiden kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa aurinkoenergiaan liittyviä mahdollisuuksia sekä rajoitteita työelämässä sekä ymmärtää aurinkoenergian asennukseen liittyvät työvaiheet.
Sisältö
Johdanto, kurssin tavoitteet ja käytänteet, pohdintatehtävä
Aurinkoenergiapotentiaali ja vuodenaikainen vaihtelu
Aurinkovoimalaratkaisut
Toimintaympäristö ja kannattavuuslaskelmat
Esimerkkikohteet ja energiatuki
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimista seuraavasti:
3.3. – 24.3. 2025 klo 14-16 Livesessiot 2 tuntia * 4 kertaa , TEAMS-linkki, tallenne Moodlessa
Aloitus maanantaina 3.3. klo 14.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää aurinkoenergian tuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun energiatuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan aurinkoenergiapotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää aurinkoenergiaan vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon –ja huoltoon. Opiskelija osaa kuvailla aurinkoenergian muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa aurinkoenergiaan siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa aurinkoenergian tuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää uusiutuvan energian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon aurinkoenergian tuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä aurinkoenergian tuotannossa (esim. aurinkosähkö ja -lämpö). Opiskelija arvioi aurinkoenergian tuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin aurinkoenergian tuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä (auringonsäteily, -vaihtelu ja –määrä). Opiskelija selittää aurinkoenergiaan tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee aurinkoenergian tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotentti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää aurinkoenergian tuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun energiatuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan aurinkoenergiapotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää aurinkoenergiaan vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon –ja huoltoon. Opiskelija osaa kuvailla aurinkoenergian muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa aurinkoenergiaan siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija kuvaa aurinkoenergian tuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää uusiutuvan energian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon aurinkoenergian tuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä aurinkoenergian tuotannossa (esim. aurinkosähkö ja -lämpö). Opiskelija arvioi aurinkoenergian tuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin aurinkoenergian tuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä (auringonsäteily, -vaihtelu ja –määrä). Opiskelija selittää aurinkoenergiaan tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee aurinkoenergian tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 26.02.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 02.04.2024
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
Opettaja
- Juha Tiainen
Opiskelijaryhmät
-
MAGRO22Agrologi (AMK)
-
AGRO21PRAgrologi (AMK)
-
MAGRO21Agrologi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida aurinkoenergian tuotantoa osana energiantarvetta ja -kulutusta sekä hyödyntää osaamistaan yritysten tai muiden alan organisaatioiden kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa aurinkoenergiaan liittyviä mahdollisuuksia sekä rajoitteita työelämässä sekä ymmärtää aurinkoenergian asennukseen liittyvät työvaiheet.
Sisältö
Johdanto, kurssin tavoitteet ja käytänteet, pohdintatehtävä
Aurinkoenergiapotentiaali ja vuodenaikainen vaihtelu
Aurinkovoimalaratkaisut
Toimintaympäristö ja kannattavuuslaskelmat
Esimerkkikohteet ja energiatuki
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Verkko-oppimista opettajan osittaman aikataulun mukaisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää aurinkoenergian tuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun energiatuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan aurinkoenergiapotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää aurinkoenergiaan vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon –ja huoltoon. Opiskelija osaa kuvailla aurinkoenergian muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa aurinkoenergiaan siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa aurinkoenergian tuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää uusiutuvan energian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon aurinkoenergian tuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä aurinkoenergian tuotannossa (esim. aurinkosähkö ja -lämpö). Opiskelija arvioi aurinkoenergian tuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin aurinkoenergian tuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä (auringonsäteily, -vaihtelu ja –määrä). Opiskelija selittää aurinkoenergiaan tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee aurinkoenergian tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotentti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää aurinkoenergian tuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun energiatuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan aurinkoenergiapotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää aurinkoenergiaan vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon –ja huoltoon. Opiskelija osaa kuvailla aurinkoenergian muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa aurinkoenergiaan siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suomeksi
Opiskelija kuvaa aurinkoenergian tuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää uusiutuvan energian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon aurinkoenergian tuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä aurinkoenergian tuotannossa (esim. aurinkosähkö ja -lämpö). Opiskelija arvioi aurinkoenergian tuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin aurinkoenergian tuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä (auringonsäteily, -vaihtelu ja –määrä). Opiskelija selittää aurinkoenergiaan tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee aurinkoenergian tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 22.02.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 02.04.2023
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
Opettaja
- Juha Tiainen
Opiskelijaryhmät
-
KIERTO23Ruokaketjun kiertotalous
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida aurinkoenergian tuotantoa osana energiantarvetta ja -kulutusta sekä hyödyntää osaamistaan yritysten tai muiden alan organisaatioiden kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa aurinkoenergiaan liittyviä mahdollisuuksia sekä rajoitteita työelämässä sekä ymmärtää aurinkoenergian asennukseen liittyvät työvaiheet.
Sisältö
Johdanto, kurssin tavoitteet ja käytänteet, pohdintatehtävä
Aurinkoenergiapotentiaali ja vuodenaikainen vaihtelu
Aurinkovoimalaratkaisut
Toimintaympäristö ja kannattavuuslaskelmat
Esimerkkikohteet ja energiatuki
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää aurinkoenergian tuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun energiatuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan aurinkoenergiapotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää aurinkoenergiaan vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon –ja huoltoon. Opiskelija osaa kuvailla aurinkoenergian muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa aurinkoenergiaan siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa aurinkoenergian tuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää uusiutuvan energian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon aurinkoenergian tuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä aurinkoenergian tuotannossa (esim. aurinkosähkö ja -lämpö). Opiskelija arvioi aurinkoenergian tuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin aurinkoenergian tuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä (auringonsäteily, -vaihtelu ja –määrä). Opiskelija selittää aurinkoenergiaan tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee aurinkoenergian tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.
Ilmoittautumisaika
26.04.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
01.03.2022 - 21.03.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
Opettaja
- Juha Tiainen
- Kari Laasasenaho
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida aurinkoenergian tuotantoa osana energiantarvetta ja -kulutusta sekä hyödyntää osaamistaan yritysten tai muiden alan organisaatioiden kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa aurinkoenergiaan liittyviä mahdollisuuksia sekä rajoitteita työelämässä sekä ymmärtää aurinkoenergian asennukseen liittyvät työvaiheet.
Sisältö
Johdanto, kurssin tavoitteet ja käytänteet, pohdintatehtävä
Aurinkoenergiapotentiaali ja vuodenaikainen vaihtelu
Aurinkovoimalaratkaisut
Toimintaympäristö ja kannattavuuslaskelmat
Esimerkkikohteet ja energiatuki
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojaksolla
Opetusmenetelmät
Verkko-opinnot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
54 h opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää aurinkoenergian tuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun energiatuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan aurinkoenergiapotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää aurinkoenergiaan vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon –ja huoltoon. Opiskelija osaa kuvailla aurinkoenergian muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa aurinkoenergiaan siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa aurinkoenergian tuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää uusiutuvan energian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon aurinkoenergian tuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä aurinkoenergian tuotannossa (esim. aurinkosähkö ja -lämpö). Opiskelija arvioi aurinkoenergian tuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin aurinkoenergian tuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä (auringonsäteily, -vaihtelu ja –määrä). Opiskelija selittää aurinkoenergiaan tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee aurinkoenergian tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 20.02.2022
Ajoitus
01.03.2022 - 21.03.2022
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Agrologi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Agrologi (AMK)
- Avoin amk
Opettaja
- Juha Tiainen
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida aurinkoenergian tuotantoa osana energiantarvetta ja -kulutusta sekä hyödyntää osaamistaan yritysten tai muiden alan organisaatioiden kehittämisessä. Opiskelija tunnistaa aurinkoenergiaan liittyviä mahdollisuuksia sekä rajoitteita työelämässä sekä ymmärtää aurinkoenergian asennukseen liittyvät työvaiheet.
Sisältö
Johdanto, kurssin tavoitteet ja käytänteet, pohdintatehtävä
Aurinkoenergiapotentiaali ja vuodenaikainen vaihtelu
Aurinkovoimalaratkaisut
Toimintaympäristö ja kannattavuuslaskelmat
Esimerkkikohteet ja energiatuki
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää aurinkoenergian tuotannon perusteita ja luettelee tärkeimpiä tuotantoon liittyviä käsitteitä. Opiskelija määrittelee ruokaketjun energiatuotannon pääasiat. Hän kykenee laskemaan aurinkoenergiapotentiaaliin liittyviä laskuja. Opiskelija nimeää aurinkoenergiaan vaikuttavia tekijöitä ja luettelee niiden vaikutuksia energiantuotantoon –ja huoltoon. Opiskelija osaa kuvailla aurinkoenergian muodostumisen pääperiaatteet. Hän osaa tunnistaa aurinkoenergiaan siirtymisen tärkeimmät vaiheet yksittäisessä yrityksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kuvaa aurinkoenergian tuotannon luonnontieteellisiä perusteita sekä selittää uusiutuvan energian tuotantoa koskevia ilmiöitä. Opiskelija tekee yhteenvedon aurinkoenergian tuotantoon pyrkivistä tekniikoista ja selittää niihin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvaamaan olosuhteita ja perustelemaan tiettyjen toimintatapojen käyttöä aurinkoenergian tuotannossa (esim. aurinkosähkö ja -lämpö). Opiskelija arvioi aurinkoenergian tuotannon kannattavuutta sekä kykenee listaamaan toimenpiteitä. Opiskelija osaa selittää käsitteitä ja soveltaa tietämystään yksittäisen yritysten olosuhteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selittää, mihin luonnontieteellisiin ilmiöihin aurinkoenergian tuotanto perustuu sekä tulkitsee, laskee ja kommentoi siihen liittyviä luonnontieteellisiä ongelmia ja käsitteitä (auringonsäteily, -vaihtelu ja –määrä). Opiskelija selittää aurinkoenergiaan tuotantoon tähtäävää tekniikkaa ja analysoi siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kuvailemaan energiantuotantoon tähtääviä suunnitelmia yrityksille, vertailee eri vaihtoehtoja ja perustelee valintojaan sekä kehittämisehdotuksiaan. Opiskelija vertailee aurinkoenergian tuotannon kannattavuustekijöitä ja osaa analysoida siihen tähtääviä kehittämisideoita.