Tradenomi (AMK), Liiketalous, Monimuotototeutus: MLITA22
Tunnus: MLITA22
Kuvaus
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS
Liiketalouden tutkinto-ohjelma johtaa tradenomin tutkintoon, jonka laajuus on 210 opintopistettä ja opiskeluaika 3,5 vuotta. Tutkinto-ohjelman tavoitteena on, että opiskelijat tuntevat liiketoimintaosaamisen sisällön, merkityksen ja osa-alueet, osaavat soveltaa osaamistaan käytännön liiketoiminnan tehtäviin sekä arvioida ja kehittää liiketoimintaa.
Perusopintovaiheessa opitaan liiketoimintaosaamisen perusteet sekä teorian että käytännön tasolla ja opiskelija oppii toimimaan liiketoiminnan eri osa-alueilla.
Ammattiopinnoissa opiskelija saa valmiuksia toimia liiketoimintaosaajana eri osa-alueilla asiantuntijana sekä kotimaisessa että kansainvälisessä toimintaympäristössä. Opiskelijalla on mahdollisuus painottaa tai yhdistellä eri osaamisalueiden opintoja henkilökohtaisten uratavoitteidensa mukaisesti.
AMMATILLISET OSAAMISPROFIILIT
Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia eli yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmiä. Ne kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen. Edellisten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-opetuksessa painotetaan kaikille yhteisinä kompetensseina yrittäjyysosaamista ja laadunhallintaosaamista.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan:
1. Laaja-alainen liiketoimintaosaaminen (yrittäjyysosaaminen, työyhteisöosaaminen, oppimisen taidot))
Liiketalouden tradenomi
- tunnistaa ja osaa kuvata yrityksen ydinprosessit ja ymmärtää liiketalouden eri osa-alueiden vaikutukset toisiinsa
- ymmärtää yrityksen toiminnan ja liiketoimintaympäristön vuorovaikutuksen sekä omaksuu yrittäjyyden ja yrittäjämäisen tavan toimia
- ymmärtää kannattavan yritystoiminnan perusteet ja osaa analysoida yrityksen toimintaa ja riskejä
- ymmärtää yksilön vaikutuksen työyhteisön toimintaan ja osaa toimia tuloksellisesti
- ymmärtää viestinnän merkityksen ja luo aktiivisesti sekä sisäisten että ulkoisten sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita myös globaalissa liiketoimintaympäristössä
2. Liiketalouden syventävä osaaminen (oppimisen taidot, kansainvälistymisosaaminen, yrittäjyysosaaminen)
Liiketalouden tradenomi omaa liiketalouden osa-alueiden syvällistä osaamista henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa mukaisella osaamisalueella (markkinointi, taloushallinto, johtaminen ja yrityksen kehittäminen, digitaalinen liiketoiminta, kansainvälinen liiketoiminta)
3. Liiketalouden menetelmäosaaminen (innovaatio-osaaminen, eettinen osaaminen)
Liiketalouden tradenomi
- hallitsee liiketalouden syvällisen osaamisen hankinnassa ja omaksumisessa tarvittavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan perusteet eettiset asiat huomioiden
- osaa soveltavaa talousmatematiikkaa ja tilastollisia menetelmiä hyödyntäen tarvittavia tietojärjestelmiä
- omaa riittävät taidot laadullisten ja määrällisten tutkimusmenetelmien soveltamisessa
4. Liiketalouden soveltava osaaminen (innovaatio-osaaminen, laadunhallintaosaaminen, työyhteisöosaaminen)
Liiketalouden tradenomi
- osaa soveltaa liiketalouden teorioita ja kykenee luovaan ongelmanratkaisuun, mm. harjoittelussa, projektiopinnoissa ja opinnäytetyössä
- osaa soveltaa liiketalouden uusinta tietoa työyhteisössä
- osaa kehittää liiketoimintaprosesseja ja soveltaa laatuajattelua
Liiketalouden syventävää osaamista voidaan kuvata tarkemmin seuraavasti:
- Markkinoinnin osaaja kykenee monipuolisesti suunnittelemaan, toteuttamaan ja kehittämään yrityksen tai julkisen organisaation markkinointia ja tekemään myyntityötä. Opiskelija on markkinointiviestinnän, asiakaspalvelun sekä asiakkuuksien rakentamisen osaaja.
- Taloushallinnon osaaja pystyy toimimaan yrityksen laskentatoimen ja rahoituksen eri tehtävissä. Hän osaa tuottaa ja analysoida eri sidosryhmien tarvitsemaa taloudellista informaatiota. Hän kykenee ylläpitämään ja kehittämään talouden suunnittelun, päätöksenteon ja johtamisen tukemiseksi tarvittavia taloushallinnon informaatiojärjestelmiä. Hän osaa käyttää laskentatoimen tietoja ja menetelmiä taloudellisessa suunnittelussa, päätöksenteossa ja johtamisessa.
- Liiketoiminnan kehittäjä osaa analysoida ja arvioida pk-yritysten liiketoiminnan nykytilaa sekä sen pohjalta kehittää strategisia yritystason suunnitelmia (esim. liiketoiminta-, omistajanvaihdos- tai kasvusuunnitelma). Hän tuntee innovatiivisten liiketoimintaideoiden, verkostoitumisen ja jatkuvan kehittämisen merkityksen menestyvän yrityksen taustalla muuttuvassa toimintaympäristössä. Lisäksi hän osaa hyödyntää tulevaisuuden ennakointitietoa uuden liiketoiminnan luomisessa ja olemassa olevan kehittämisessä. Hän osaa myös yrittäjämäisesti kehittää omaa liiketoimintaa ja hänellä on valmiudet yrittäjänä toimimiseen.
- Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija osaa analysoida pk-yrityksen liiketoimintaa digitalisaation näkökulmasta. Hän osaa hankkia ja räätälöidä yrityksen tietojärjestelmiä niin, että niillä voidaan tehostaa liiketoimintaa. Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijalla on ohjelmoinnin perustaidot, joita hänellä on valmiudet kehittää edelleen. Hän kykenee toimimaan erilaisissa tietohallinnon tehtävissä.
- Henkilöstön ja prosessien liiketoimintaosaaja kykenee hallitsemaan ja kehittämään yrityksen tai organisaation toimintaan liittyviä järjestelmiä ja prosesseja. Hän kykenee toimimaan erilaisissa henkilöstön johtamis- ja kehittämistehtävissä.
- Kansainvälisen liiketoiminnan osaaja kykenee analysoimaan, suunnittelemaan, toteuttamaan ja kehittämään yritysten eri kansainvälisiä toimintoja. Opiskelija on monipuolinen kansainvälisen liiketoiminnan, markkinoinnin ja johtamisen osaaja.
Edellä mainittujen osaamisalueiden lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus suunnata opintojaan mm. seuraavien opintokokokonaisuuksien opintojaksoilla:
- Kauppa ja yrittäjyys
- Tuotantotalous
- Matkailu
- Julkiset hankinnat
- Urheilujohtaminen
- Going Global -opintokokonaisuudessa opiskelija kehittää valmiuksiaan toimia kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä.
- Y-Zone Business Hubissa opiskelija voi kehittää omaa liikeideaansa ja osaamistaan yrittäjänä opiskeluprosessin aikana.
Tutkinto-ohjelmaan kuuluu lisäksi tutkimus- ja kehittämistyön perusvalmiuksia antavia menetelmäopintoja, teoriaa käytäntöön soveltava harjoittelu sekä pääsääntöisesti yritysten tai muiden organisaatioiden toimeksiannosta tehtävä opinnäytetyö. Opiskelijoiden tarttumapintaa työelämään pyritään laajentamaan harjoittelun ja opinnäytetyön lisäksi tarjoamalla mahdollisuuksia osallistua yrityshankkeisiin ja antamalla hyvät valmiudet työnhakuun ja uraohjaukseen.
Opiskelijalla on monia mahdollisuuksia kartuttaa kansainvälistä osaamistaan, kokemustaan, ja kulttuurin välistä ymmärrystä tutkinto-opintojen eri vaiheissa. Tarjolla on mm. kansainvälisyyteen ja kulttuurien väliseen toimintaan liittyviä opintojaksoja sekä paljon mahdollisuuksia kielitaidon kartuttamiseen. Laaja kieliohjelma antaa mahdollisuuden kehittää ja laajentaa kielitaitoa. Tarjolla on opintoja ruotsin, englannin, saksan, ranskan, espanjan ja venäjän kielestä sekä suomesta vieraana kielenä.
Ulkomaille suuntautuvat opiskelu- ja harjoitteluvaihtojaksot antavat mahdollisuuden kokemusperäiseen kansainvälisyysosaamisen syventämiseen. Opiskelijalla on mahdollisuus tehdä kaksoistutkinto, jolloin hän saa tutkintotodistuksen sekä SeAMKista että ulkomaisesta yhteistyökorkeakoulusta. Kansainvälisyyden sisällyttäminen opintoihin luo hyvät valmiudet siirtyä valmistumisen jälkeen yhä monikulttuurisempaan ja globaalimpaan työelämään.?
Kansainvälisten liikkuvuusjaksojen lisäksi tutkinto-ohjelmaan sisältyy mahdollisuuksia kotikansainvälistymiseen:?kansainvälisyyden kokemiseen ja oppimiseen SeAMKin omalla kampuksella. Kansainväliset konferenssit ja seminaarit tuovat kampukselle kansainvälistä vuorovaikutusta ja mahdollisuuksia verkostoitua kansainvälisesti. Opiskelijoille tapahtumat ovat myös mahdollisuus kokea erilaista kansainvälisyyttä ja vahvistaa mm. omaa tietotaitoa.Toimiminen tutorina ulkomaisille opiskelijoille mahdollistaa kansainvälisyysoppimista ja tarjoaa mukavaa ja vapaamuotoisempaa kokemusta kansainvälisestä toiminnasta.
Kestävän kehityksen toteutuksessa huomioidaan eettisyys ja kaikki kestävän kehityksen ulottuvuudet. Kestävän kehityksen tavoitteena on auttaa opiskelijoita tiedostamaan yhteiskuntavastuu ja ymmärtämään kestävän kehityksen monidimensionaalinen merkitys myös työelämätaitona. Kaikille opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus osallistua vapaasti valittavalle ”Kestävän kehityksen” -opintojaksolle.
PEDAGOGISET TOIMINTAMALLIT
Liiketalouden tutkinto-ohjelman oppimisessa toteutetaan SeAMKin kulloinkin voimassa olevaa strategiaa. Oppiminen tähtää soveltavan osaamisen kehittymiseen asiantuntijuudessa ja tietoa tuotetaan tutkimustietoon perustuvista luotettavista lähteistä, niin käytännön konteksteista kuin teoreettisista lähtökohdista. Osaamista voidaan osoittaa monella tavalla ja osaamisen arvioinnissa sovelletaan osaamisperustaisuutta.
Opetussuunnitelmassa on viisi opintoja läpäisevää juonnetta, jotka kulkevat läpi opintojen. Ne perustuvat SeAMKin selvityksiin, tutkimuksiin ja strategiaan sekä ammattikorkeakoulutuksen kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja säädöksiin.
1. Tiedonhankinta-juonne vahvistaa opiskelijan ammatillista ja alakohtaista tiedonhankintaosaamista läpi opintojen.
2. Kansainvälisyys-juonne varmistaa opiskelijan kansainvälisen osaamisen kehittyminen opiskelun aikana.
3. Yrittäjyys-juonteen mukaisilla opinnoilla autetaan opiskelijaa ymmärtämään yrittäjyyden ja yritystoiminnan keskeinen ja kasvava osuus yhteiskunnassa.
4. Kestävä kehitys juonteena auttaa opiskelijaa tiedostamaan yhteiskuntavastuun ja ymmärtämään kestävän kehityksen moninaisuuden työelämätaitona.
5. Uraohjaus juonteena auttaa opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan sekä omia vahvuuksiaan. Siihen kuuluvia alueita ovat myös työelämätuntemus, työnhakutaidot sekö elinikäinen oppiminen.
Oppimisessa otetaan huomioon oppijan aikaisemmat tiedot ja tulkinnat ja autetaan häntä kytkemään uusi opittava asia aikaisempaan tieto- ja kokemusperustaansa (sosiokonstruktivismi). Tämä oppimisnäkemys painottaa sosiaalista vuorovaikutusta sekä autenttisten tehtävien ja ympäristöjen merkitystä tiedon rakentamisessa. Sen mukaan on tärkeää ja olennaista kehittää opiskelijan käsitystä omista oppimistaidoistaan ja itsearviointitaidoistaan (metakognitiiviset taidot). Opiskelijan tietämistä (teoreettinen tieto), tekemistä (käytännöllinen tieto) ja olemista (identiteettityö) rakennetaan reflektoinnin kautta. Sopivia oppimismenetelmiä käyttäen autetaan opiskelijaa pohtimaan ja näkemään näiden kolmen osa-alueen yhteyksiä toisiinsa.
Sosiokontruktivistiseen oppimiseen perustuva konnektivismi hyödyntää verkkoympäristöjä oppimisessa. Sen keskiössä on jatkuva tietojen päivittäminen ja oppijan tietoisuus siitä, että todellisuus ja tieto ovat jatkuvasti muuttuvia.
Liiketalouden tutkinto-ohjelman opetuksessa painottuu yhteistoiminta yritysten kanssa, sillä keskeisessä roolissa ensimmäisen vuoden opinnoissa on virtuaalinen yritystoiminta, jossa opiskelijat toimivat tiimeissä harjoittaen virtuaaliympäristössä yritystoimintaa, ja lisäksi jokaisella harjoitusyritykselle pyritään saamaan kummiyritys.
Enenevästi tehdään opiskelun monimuotoistamisen puitteissa erilaisia projekteja työelämälle. Osa opiskelijoista suorittaa ammattiopintoja monialaisissa SeAMKPro-hankkeissa.
Opiskelijat suorittavat kolmantena opintovuotena yrityksessä tai muussa organisaatiossa harjoittelun, josta laaditaan analyyttisiä ja reflektoivia tehtäviä sekä ennen harjoittelua, sen kestäessä ja sen päätyttyä. Neljäntenä vuotena opiskelijat tekevät opinnäytetyön toimeksiantona.
Integrointia edistävinä oppimistehtävinä on käytössä oppimispäiväkirjat ja portfoliot, itsearvioinnit ja ryhmän vertaisarvioinnit.
Henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaisesti opintoja voidaan suorittaa yritysyhteistyöhankkeissa tai yritystallitoiminnassa omaa yritysideaa kehittäen.
Opintojaksoja voidaan suorittaa myös virtuaaliopintoina, jolloin voidaan poiketa opinto-oppaassa esitetyistä toteutusmuodoista.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman kehittäminen on jatkuva prosessi, jossa otetaan huomioon alueen yritysten ja muiden toimijoiden ilmaisemat osaamistarpeet, opiskelijoiden ja valmistuvien antama palaute sekä koulutusalan valtakunnallinen kehittämistyö. Työelämän edustajien kanssa järjestetään opetussuunnitelman kehittämispalavereita, ns. pyöreän pöydän tapaamisia. Keskeisiä informaatiolähteitä opetussuunnitelman kehittämisessä ovat valmistuneiden seurantatutkimusten tulokset, teknologisen kehityksen ja toimintaympäristön ennakointitieto sekä oma TKI-toiminta ja sen tulokset.
Osaamistavoitteet
Liiketalouden tutkinto-ohjelmasta valmistunut tradenomi tuntee yrityksen toiminnan kokonaisuuden ja liiketoimintaprosessit. Hän on aloitekykyinen ja hänellä on hyvät tiimityö-, viestintä- ja vuorovaikutustaidot. Hän osaa etsiä ja analysoida liiketoiminnassa tarvittavaa tietoa. Hän osaa soveltaa hankkimaansa teoriatietoa ja kehittää liiketoimintaa. Hän osaa ottaa työssään huomioon toiminnan taloudellisuuden ja kestävän kehityksen. Hän osaa viestiä ammatillisesti vähintään yhdellä vieraalla kielellä. Hän osaa toimia itsenäisenä yrittäjänä ja asiantuntijatehtävissä.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 |
Syksy
2022 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
Kevät
2024 |
Syksy
2024 |
Kevät
2025 |
Syksy
2025 |
1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 5. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 5. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 5. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MLITA22-1001 |
KAIKILLE YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1002 |
Osaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00CG82 | Opiskelu ammattikorkeakoulussa | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | ||||||||||||||||||||
XX00CG83 | Urasuunnittelu ja kansainvälisyys | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
YPO3A3 | Viestintätaidot | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
YPO4A3 | Tieto- ja viestintätekniikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1003 |
Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00CL55 | Yrittäjyyden perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
XX00BE91 | SeAMK innovaatioviikko | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
MLITA22-1004 |
Tutkimus- ja projektiosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
YPO1C2 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
YPO2C3 | Projektitoiminnan perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1005 |
TUTKINTO-OHJELMAN PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
KD07APLA010 | Laskentatoimen perusteet | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
LT00BE33 | Markkinoinnin perusteet | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
LT00DC12 | Asiakaskokemus menestystekijänä | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
LT00DC13 | Toiminnanohjauksen perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
LT00DC14 | Oikeustieteen perusteet | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
LTYP106 | Talousmatematiikka | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LTYP105 | Kansantalouden perusteet | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
LT00DC15 | Liiketoiminnan suunnittelu ja käynnistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1006 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 100) |
100 | ||||||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1007 |
Tutkinto-ohjelman yhteiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
22 | ||||||||||||||||||||||||||||
LTYA103 | Yrityksen taloushallinto | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
LT00DC16 | Yrityksen sopimukset ja velkavastuu | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
LTVATH102 | Työsuhde ja palkkahallinto | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
LT00DC17 | Organisaatiokäyttäytyminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
LT00CL09 | Internationalization of business | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
LT00CL10 | Taulukkolaskenta | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
MLITA22-1008 |
Valinnaiset ammattiopintokokonaisuudet
(Valitaan opintopisteitä: 50) |
50 | ||||||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1009 |
Taloushallinto
(Valitaan opintopisteitä: 21) |
21 | ||||||||||||||||||||||||||||
LTVATH101 | Kirjanpidon osaaja | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
LTVATH203 | Yhteisöoikeus | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LTVATH103 | Arvonlisäverotus | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
LT00DC18 | Yritys- ja henkilöverotus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
LTVATH201 | Tilinpäätöksen laatiminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
LTVATH501 | Budjetointi johtamisen apuna | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
MLITA22-1010 |
Johtaminen ja esimiestyö
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
LTVALK202 | Strateginen johtaminen | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LT00DC19 | Henkilöstöhallinto | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
LTVALK303 | Osaamisen johtaminen | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LT00CL12 | Itsensä johtaminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
LT00DC21 | Lähijohtaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1011 |
Markkinointiosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 14) |
14 | ||||||||||||||||||||||||||||
LT00DC23 | Brändin johtaminen | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LT00DC24 | Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
LT00CW50 | Myyntityö ja myynnin johtaminen | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
LT00CF80 | Internet-markkinointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1012 |
HOPS:n mukaiset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 13) |
13 | ||||||||||||||||||||||||||||
LT00CG36 | Immateriaalioikeus | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LT00CG37 | Palvelumuotoilu | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
LT00BE34 | Liiketoiminnan digitalisaatio | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LT00CG95 | Verkkosivujen tuottaminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
LT00DC25 | Neuvottelutaito ja esiintyminen | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LT00CW92 | Lean-johtaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1013 |
Monialaiset työelämäprojektit, SeAMKPro
(Valitaan opintopisteitä: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1014 |
TUTKINTO-OHJELMAN YHTEISET KIELIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
LT00CW52 | Affärssvenska / Business Swedish | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LT00CW53 | Affärskommunikation / Swedish Business Communication | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
VIRKARUKI | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, kirjallinen | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
VIRKARUSU | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, suullinen | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
LTYKEN101 | English at Work 1 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LT00DC26 | English at Work 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1015 |
Valinnaiset kieliopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 3) |
3 | ||||||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1016 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1017 |
OPINNÄYTETYÖPROSESSI
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
5B00BU29 | Liiketalouden tutkimusmenetelmät | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
LTHA108 | Tutkimuskirjoittaminen | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
KD07FYOT20 | Opinnäytetyö | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | ||||||||||||||||||||||||
KD07CPTU025 | Opinnäytetyöseminaari | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
KD07FY0T100 | Kypsyysnäyte | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
MLITA22-1018 |
HARJOITTELU
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
KD07HYTH120 | Harjoittelu | 30 | 30 | 30 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 53 | 51 | 82 | 15 | 26 | 27 | 30 | 21 | 60 | 22 | 15 | 13 | 13 | 9 | 9 | 9 | 15 | 15 | 7 | 7 | 7 | 30 | 30 | 7.3 | 7.3 | 7.3 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Yleiset kompetenssit (AMK)
Liiketalous, PK kompetenssit
amk:tutkintoon johtava koulutus
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
MLITA22-1001 |
KAIKILLE YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
20 |
MLITA22-1002 |
Osaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
XX00CG82 | Opiskelu ammattikorkeakoulussa | 2 |
XX00CG83 | Urasuunnittelu ja kansainvälisyys | 2 |
YPO3A3 | Viestintätaidot | 3 |
YPO4A3 | Tieto- ja viestintätekniikka | 3 |
MLITA22-1003 |
Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 |
XX00CL55 | Yrittäjyyden perusteet | 3 |
XX00BE91 | SeAMK innovaatioviikko | 2 |
MLITA22-1004 |
Tutkimus- ja projektiosaaminen
(Valitaan kaikki) |
5 |
YPO1C2 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 2 |
YPO2C3 | Projektitoiminnan perusteet | 3 |
MLITA22-1005 |
TUTKINTO-OHJELMAN PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
30 |
KD07APLA010 | Laskentatoimen perusteet | 5 |
LT00BE33 | Markkinoinnin perusteet | 4 |
LT00DC12 | Asiakaskokemus menestystekijänä | 3 |
LT00DC13 | Toiminnanohjauksen perusteet | 2 |
LT00DC14 | Oikeustieteen perusteet | 4 |
LTYP106 | Talousmatematiikka | 3 |
LTYP105 | Kansantalouden perusteet | 4 |
LT00DC15 | Liiketoiminnan suunnittelu ja käynnistäminen | 5 |
MLITA22-1006 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 100) |
100 |
MLITA22-1007 |
Tutkinto-ohjelman yhteiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
22 |
LTYA103 | Yrityksen taloushallinto | 4 |
LT00DC16 | Yrityksen sopimukset ja velkavastuu | 3 |
LTVATH102 | Työsuhde ja palkkahallinto | 5 |
LT00DC17 | Organisaatiokäyttäytyminen | 4 |
LT00CL09 | Internationalization of business | 3 |
LT00CL10 | Taulukkolaskenta | 3 |
MLITA22-1008 |
Valinnaiset ammattiopintokokonaisuudet
(Valitaan opintopisteitä: 50) |
50 |
MLITA22-1009 |
Taloushallinto
(Valitaan opintopisteitä: 21) |
21 |
LTVATH101 | Kirjanpidon osaaja | 3 |
LTVATH203 | Yhteisöoikeus | 3 |
LTVATH103 | Arvonlisäverotus | 2 |
LT00DC18 | Yritys- ja henkilöverotus | 5 |
LTVATH201 | Tilinpäätöksen laatiminen | 4 |
LTVATH501 | Budjetointi johtamisen apuna | 4 |
MLITA22-1010 |
Johtaminen ja esimiestyö
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |
LTVALK202 | Strateginen johtaminen | 3 |
LT00DC19 | Henkilöstöhallinto | 4 |
LTVALK303 | Osaamisen johtaminen | 3 |
LT00CL12 | Itsensä johtaminen | 2 |
LT00DC21 | Lähijohtaminen | 3 |
MLITA22-1011 |
Markkinointiosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 14) |
14 |
LT00DC23 | Brändin johtaminen | 3 |
LT00DC24 | Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen | 4 |
LT00CW50 | Myyntityö ja myynnin johtaminen | 4 |
LT00CF80 | Internet-markkinointi | 3 |
MLITA22-1012 |
HOPS:n mukaiset ammattiopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 13) |
13 |
LT00CG36 | Immateriaalioikeus | 3 |
LT00CG37 | Palvelumuotoilu | 3 |
LT00BE34 | Liiketoiminnan digitalisaatio | 3 |
LT00CG95 | Verkkosivujen tuottaminen | 2 |
LT00DC25 | Neuvottelutaito ja esiintyminen | 3 |
LT00CW92 | Lean-johtaminen | 3 |
MLITA22-1013 |
Monialaiset työelämäprojektit, SeAMKPro
(Valitaan opintopisteitä: 0) |
0 |
MLITA22-1014 |
TUTKINTO-OHJELMAN YHTEISET KIELIOPINNOT
(Valitaan kaikki) |
15 |
LT00CW52 | Affärssvenska / Business Swedish | 3 |
LT00CW53 | Affärskommunikation / Swedish Business Communication | 3 |
VIRKARUKI | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, kirjallinen | 0 |
VIRKARUSU | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, suullinen | 0 |
LTYKEN101 | English at Work 1 | 3 |
LT00DC26 | English at Work 2 | 3 |
MLITA22-1015 |
Valinnaiset kieliopinnot
(Valitaan opintopisteitä: 3) |
3 |
MLITA22-1016 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 |
MLITA22-1017 |
OPINNÄYTETYÖPROSESSI
(Valitaan kaikki) |
20 |
5B00BU29 | Liiketalouden tutkimusmenetelmät | 3 |
LTHA108 | Tutkimuskirjoittaminen | 2 |
KD07FYOT20 | Opinnäytetyö | 15 |
KD07CPTU025 | Opinnäytetyöseminaari | 0 |
KD07FY0T100 | Kypsyysnäyte | 0 |
MLITA22-1018 |
HARJOITTELU
(Valitaan kaikki) |
30 |
KD07HYTH120 | Harjoittelu | 30 |