Siirry suoraan sisältöön

OrganisaatiokäyttäytyminenLaajuus (4 op)

Opintojakson tunnus: LT00DC17

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee organisaatiokäyttäytymisen eri tarkastelutasot ja tekijät sekä osaa hyödyntää niitä työssä ja johtamistoiminnassa. Hän tietää, mitkä asiat vaikuttavat ihmisen toimintaan organisaatioissa ja osaa tehdä organisaatioihin liittyviä valintoja. Opiskelija tuntee organisaatioissa ja työyhteisössä yksilö-, ryhmä- ja organisaatiotasoon kuuluvat tekijät, ja niiden vaikutuksen yrityksen menestykseen.

Opiskelija tietää esihenkilön tehtävät ja lähijohtamisen vaikutukset työyhteisöön. Hän tunnistaa keskeisten johtamismallien ominaisuudet ja hyödyt. Opiskelija pystyy tunnistamaan omia johtamisvalmiuksiaan ja kehityskohteitaan.

Sisältö

Organisaatiokäyttäytymisen suuntauksien vaikutus nykyajan työelämään
Yksilöt ja ryhmät organisaatiossa
- Tunneäly
Työhyvinvointi
- Stressi, työuupumus, työhyvinvoinnin edistämisen keinot
Organisaatiotasoon liittyvät valinnat ja organisaatiomallit
Johtamisen perusteet
Johtamistyylit

Esitietovaatimukset

Ei ole

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee organisaatiokäyttäytymisen perusteet, osaa kuvata ja analysoida päälliköiden ja työntekijöiden tehtäviä. Hän ymmärtää työilmapiiriin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa tunnistaa johtamisviestinnän käsitteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee hyvin organisaatiokäyttäytymisen perusteet, osaa hyvin kuvata ja analysoida päälliköiden ja työntekijöiden tehtäviä sekä pystyy jossain määrin kehittämään työilmapiiriä. Opiskelija osaa tunnistaa johtamisviestinnän käsitteet ja myös analysoida niiden käyttöä johtamisen tukena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee erinomaisesti organisaatiokäyttäytymisen perusteet, osaa erittäin hyvin kuvata ja analysoida päälliköiden ja työntekijöiden tehtäviä sekä pystyy kehittämään työilmapiiriä. Opiskelija osaa tunnistaa johtamisviestinnän käsitteet, analysoida niiden käyttöä johtamisen tukena sekä hyödyntää johtamisviestintää organisaation kehittämistyökaluna.

Siirry alkuun