Siirry suoraan sisältöön

Neuvottelutaito ja esiintyminenLaajuus (3 op)

Tunnus: LTVAMA103

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita myyntityössä. Opiskelija osaa analysoida omia vuorovaikutustaitojaan, esiintymistään ja vaikutuskeinojaan osana myyntineuvottelua.

Sisältö

- neuvottelustrategiat ja taktiikat
- argumentointikeinot
- vaikuttamiskeinot ja viestinnälliset tehokeinot
- virtuaaliset neuvottelukäytännöt
- sanoman tehostaminen

Esitietovaatimukset

1. vuoden viestinnän ja markkinoinnin opinnot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa argumentoida, mutta ei osaa aina hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija on osallistunut opetukseen ja hän osaa tyydyttävästi hyödyntää neuvottelustrategioita ja taktiikoita osana myyntityötä. Opiskelija osaa tyydyttävästi analysoida omia vuorovaikutustaitojaan ja taktiikoita ja viestintä on lähettäjäkeskeistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa argumentoida ja perustella väitteitään melko hyvin. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän osaa hyödyntää erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita osana myyntityötä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida omia vuorovaikutustaitojaan ja esiintymistään ja hän osaa ylläpitää vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa argumentoida monipuolisesti ja vakuuttavasti. Opiskelija viestii taitavasti. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän osaa hyödyntää monipuolisesti erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita myyntityössä. Opiskelija osaa erittäin hyvin analysoida myös omia vuorovaikutustaitojaan sekä esiintymistään.

Oppimateriaalit

Kansanen, A. 2002. Neuvottelu- ja kokoustaito. Helsinki: WSOY.

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 24.03.2023

Ajoitus

03.04.2023 - 31.05.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Anna Vierula
Opiskelijaryhmät
  • MLITA21
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita myyntityössä. Opiskelija osaa analysoida omia vuorovaikutustaitojaan, esiintymistään ja vaikutuskeinojaan osana myyntineuvottelua.

Sisältö

- neuvottelustrategiat ja taktiikat
- argumentointikeinot
- vaikuttamiskeinot ja viestinnälliset tehokeinot
- virtuaaliset neuvottelukäytännöt
- sanoman tehostaminen

Oppimateriaalit

Miettinen, S. & Torkki, J. 2019. Uusi Neuvotteluvalta: saat minkä neuvottelet, et mitä ansaitset. Helsinki: WSOY
Kortesuo, K. 2015. Karisman käsikirja. Helsinki: Kauppakamari
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena: Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Edita.
Kansanen. 2002. Neuvottelu- ja kokoustaito. Helsinki: WSOY.
Luennoitsijan ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, verkko-opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaista toteutustapaa ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä noin 80 h
Luentoja sekä verkkoluentoja, -tenttejä, -keskusteluja / -tehtäviä noin 20 tuntia
Itsenäinen opiskelu ja materiaaleihin perehtyminen noin 30 tuntia
Ryhmä- ja harjoitustehtävien laatiminen noin 30 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa argumentoida, mutta ei osaa aina hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija on osallistunut opetukseen ja hän osaa tyydyttävästi hyödyntää neuvottelustrategioita ja taktiikoita osana myyntityötä. Opiskelija osaa tyydyttävästi analysoida omia vuorovaikutustaitojaan ja taktiikoita ja viestintä on lähettäjäkeskeistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa argumentoida ja perustella väitteitään melko hyvin. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän osaa hyödyntää erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita osana myyntityötä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida omia vuorovaikutustaitojaan ja esiintymistään ja hän osaa ylläpitää vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa argumentoida monipuolisesti ja vakuuttavasti. Opiskelija viestii taitavasti. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän osaa hyödyntää monipuolisesti erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita myyntityössä. Opiskelija osaa erittäin hyvin analysoida myös omia vuorovaikutustaitojaan sekä esiintymistään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilö- ja ryhmätehtävät
mahdolliset tentit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa argumentoida, mutta ei osaa aina hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija on osallistunut opetukseen ja hän osaa tyydyttävästi hyödyntää neuvottelustrategioita ja taktiikoita osana myyntityötä. Opiskelija osaa tyydyttävästi analysoida omia vuorovaikutustaitojaan ja taktiikoita ja viestintä on lähettäjäkeskeistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa argumentoida ja perustella väitteitään melko hyvin. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän osaa hyödyntää erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita osana myyntityötä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida omia vuorovaikutustaitojaan ja esiintymistään ja hän osaa ylläpitää vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa argumentoida monipuolisesti ja vakuuttavasti. Opiskelija viestii taitavasti. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän osaa hyödyntää monipuolisesti erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita myyntityössä. Opiskelija osaa erittäin hyvin analysoida myös omia vuorovaikutustaitojaan sekä esiintymistään.

Esitietovaatimukset

1. vuoden viestinnän ja markkinoinnin opinnot

Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 07.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 04.03.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Elisa Kannasto
Opiskelijaryhmät
  • MLITA20
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita myyntityössä. Opiskelija osaa analysoida omia vuorovaikutustaitojaan, esiintymistään ja vaikutuskeinojaan osana myyntineuvottelua.

Sisältö

- neuvottelustrategiat ja taktiikat
- argumentointikeinot
- vaikuttamiskeinot ja viestinnälliset tehokeinot
- virtuaaliset neuvottelukäytännöt
- sanoman tehostaminen

Oppimateriaalit

Miettinen, S. & Torkki, J. 2019. Uusi Neuvotteluvalta: saat minkä neuvottelet, et mitä ansaitset. Helsinki: WSOY
Kortesuo, K. 2015. Karisman käsikirja. Helsinki: Kauppakamari
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena: Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Edita.
Kansanen. 2002. Neuvottelu- ja kokoustaito. Helsinki: WSOY.
Luennoitsijan ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, verkko-opetus/teams

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaista toteutustapaa ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä yhteensä noin 80 h
Luentoja sekä verkkoluentoja, -tenttejä, -keskusteluja / -tehtäviä noin 20 tuntia
Itsenäinen opiskelu ja materiaaleihin perehtyminen noin 30 tuntia
Ryhmä- ja harjoitustehtävien laatiminen noin 30 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa argumentoida, mutta ei osaa aina hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija on osallistunut opetukseen ja hän osaa tyydyttävästi hyödyntää neuvottelustrategioita ja taktiikoita osana myyntityötä. Opiskelija osaa tyydyttävästi analysoida omia vuorovaikutustaitojaan ja taktiikoita ja viestintä on lähettäjäkeskeistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa argumentoida ja perustella väitteitään melko hyvin. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän osaa hyödyntää erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita osana myyntityötä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida omia vuorovaikutustaitojaan ja esiintymistään ja hän osaa ylläpitää vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa argumentoida monipuolisesti ja vakuuttavasti. Opiskelija viestii taitavasti. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän osaa hyödyntää monipuolisesti erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita myyntityössä. Opiskelija osaa erittäin hyvin analysoida myös omia vuorovaikutustaitojaan sekä esiintymistään.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilö- ja ryhmätehtävät
mahdolliset tentit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa argumentoida, mutta ei osaa aina hyödyntää sitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija on osallistunut opetukseen ja hän osaa tyydyttävästi hyödyntää neuvottelustrategioita ja taktiikoita osana myyntityötä. Opiskelija osaa tyydyttävästi analysoida omia vuorovaikutustaitojaan ja taktiikoita ja viestintä on lähettäjäkeskeistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa argumentoida ja perustella väitteitään melko hyvin. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän osaa hyödyntää erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita osana myyntityötä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida omia vuorovaikutustaitojaan ja esiintymistään ja hän osaa ylläpitää vuorovaikutusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa argumentoida monipuolisesti ja vakuuttavasti. Opiskelija viestii taitavasti. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti ja hän osaa hyödyntää monipuolisesti erilaisia neuvottelustrategioita ja taktiikoita myyntityössä. Opiskelija osaa erittäin hyvin analysoida myös omia vuorovaikutustaitojaan sekä esiintymistään.

Esitietovaatimukset

1. vuoden viestinnän ja markkinoinnin opinnot