Siirry suoraan sisältöön

Ruokapalvelujen johtaminenLaajuus (6 op)

Tunnus: CA00CX08

Osaamistavoitteet

Opiskelija hallitsee palvelu- ja oppimisympäristön tuotanto- ja palveluprosessin. Hän osaa suunnitella, organisoida ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja.
Opiskelija toimii vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja asiakaslähtöisesti sekä kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Hän kykenee työn johtamisen yhteydessä toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti sekä huomioida erilaiset toimijat työskentelyssään. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa. Hän osaa tulkita ja soveltaa alan työehtosopimusta sekä laatia tietotekniikkaa hyödyntäen työyhteisön hyvinvointia edistäviä työvuorosuunnitelmia.

Sisältö

Ruokapalvelujen johtaminen toimintaympäristössä
Työvuorosuunnittelun perusteet
Työvuorosuunnitteluohjelma

Esitietovaatimukset

- Asiakkaan kohtaaminen ja kokemuksellisuus tai Asiakkaan kohtaaminen ja Elämykselliset ruokapalvelut
- Ruokapalvelujen tuottaminen
- Perusharjoittelu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella, organisoida ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja. Opiskelija tietää sekä oman että muiden opiskelijoiden toiminnan merkityksen eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa käyttää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän tietää työvuorosuunnittelun vaikutuksen yrityksen tulokseen ja työyhteisön hyvinvointiin liittyen. Opiskelija ymmärtää tasa-arvoisuuden periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja. Opiskelija organisoi työtä ja ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta.
Opiskelija osaa antaa palautetta ja arvioida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa käyttää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän ymmärtää työvuorosuunnittelun vaikutuksen yrityksen tulokseen ja työyhteisön hyvinvointiin liittyen. Opiskelija ymmärtää ja ottaa huomioon tasa-arvoisuuden periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja soveltaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja operatiivisessa johtamisessa. Opiskelija organisoi työtä selkeästi ja johdonmukaisesti, sekä ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta. Opiskelija osaa laaja-alaisesti arvioida, antaa palautetta ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa hyödyntää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän ymmärtää ja osaa hyödyntää teknologian merkityksen kannattavan työvuorosuunnitelman laatimisessa. Opiskelija osaa laatia työyhteisön hyvinvointia ja tasa-arvoa edistäviä työvuorosuunnitelmia

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 04.11.2022

Laajuus

6 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
  • Paula Juurakko
Opiskelijaryhmät
  • MRESTO22
    Restonomi (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee palvelu- ja oppimisympäristön tuotanto- ja palveluprosessin. Hän osaa suunnitella, organisoida ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja.
Opiskelija toimii vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja asiakaslähtöisesti sekä kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Hän kykenee työn johtamisen yhteydessä toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti sekä huomioida erilaiset toimijat työskentelyssään. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa. Hän osaa tulkita ja soveltaa alan työehtosopimusta sekä laatia tietotekniikkaa hyödyntäen työyhteisön hyvinvointia edistäviä työvuorosuunnitelmia.

Sisältö

Ruokapalvelujen johtaminen toimintaympäristössä
Työvuorosuunnittelun perusteet
Työvuorosuunnitteluohjelma

Oppimateriaalit

Lehtinen, M., Peltonen, H. & Talvinen, P. 2007. Mestarikokin käsikirja. Helsinki: WSOY.
Lehtovaara, T & Hämäläinen, J. 2007. Ravintolakokista mestariksi. Helsinki: WSOY.
Määttälä, S., Nuuttila, J. & Saranpää, T. 2008. Juhlapalvelu, suunnittele ja toteuta. Helsinki: WSOY.
Ammattikeittiön ruokatuotantoprosessit. Mikkeli: Mikkelin ammattikorkeakoulun tutkimuksia ja raportteja.
Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskeva työehtosopimus, työntekijät.

Opetusmenetelmät

Ruokapalvelujen suunnittelu, organisointi ja johtaminen palvelu- ja oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää verkko-oppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso voidaan suorittaa myös opinnollistamalla.
Suoritus on mahdollista myös syventävän harjoittelun yhteydessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruokapalvelujen johtaminen 4 op
- 22 h kontaktiopetusta
- 32 h käytännön johtamista
Työvuorosuunnittelu 2 op
- 6 h kontaktiopetusta, loput verkkokurssina

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella, organisoida ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja. Opiskelija tietää sekä oman että muiden opiskelijoiden toiminnan merkityksen eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa käyttää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän tietää työvuorosuunnittelun vaikutuksen yrityksen tulokseen ja työyhteisön hyvinvointiin liittyen. Opiskelija ymmärtää tasa-arvoisuuden periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja. Opiskelija organisoi työtä ja ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta.
Opiskelija osaa antaa palautetta ja arvioida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa käyttää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän ymmärtää työvuorosuunnittelun vaikutuksen yrityksen tulokseen ja työyhteisön hyvinvointiin liittyen. Opiskelija ymmärtää ja ottaa huomioon tasa-arvoisuuden periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja soveltaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja operatiivisessa johtamisessa. Opiskelija organisoi työtä selkeästi ja johdonmukaisesti, sekä ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta. Opiskelija osaa laaja-alaisesti arvioida, antaa palautetta ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa hyödyntää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän ymmärtää ja osaa hyödyntää teknologian merkityksen kannattavan työvuorosuunnitelman laatimisessa. Opiskelija osaa laatia työyhteisön hyvinvointia ja tasa-arvoa edistäviä työvuorosuunnitelmia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruokapalvelujen suunnittelu, organisointi ja johtaminen palvelu- ja oppimisympäristössä.
Aktiivinen osallistuminen, itsearviointi, ryhmän arviointi, asiakaspalautteet, harjoitustyöt ja raportit.

Esitietovaatimukset

- Asiakkaan kohtaaminen ja kokemuksellisuus tai Asiakkaan kohtaaminen ja Elämykselliset ruokapalvelut
- Ruokapalvelujen tuottaminen
- Perusharjoittelu

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 30.04.2023

Laajuus

6 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
  • Paula Juurakko
  • Eliisa Ylinen
Opiskelijaryhmät
  • RESTO21
    Restonomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee palvelu- ja oppimisympäristön tuotanto- ja palveluprosessin. Hän osaa suunnitella, organisoida ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja.
Opiskelija toimii vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja asiakaslähtöisesti sekä kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen. Hän kykenee työn johtamisen yhteydessä toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti sekä huomioida erilaiset toimijat työskentelyssään. Opiskelija osaa arvioida ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa. Hän osaa tulkita ja soveltaa alan työehtosopimusta sekä laatia tietotekniikkaa hyödyntäen työyhteisön hyvinvointia edistäviä työvuorosuunnitelmia.

Sisältö

Ruokapalvelujen johtaminen toimintaympäristössä
Työvuorosuunnittelun perusteet
Työvuorosuunnitteluohjelma

Oppimateriaalit

Lehtinen, M., Peltonen, H. & Talvinen, P. 2007. Mestarikokin käsikirja. Helsinki: WSOY.
Lehtovaara, T & Hämäläinen, J. 2007. Ravintolakokista mestariksi. Helsinki: WSOY.
Määttälä, S., Nuuttila, J. & Saranpää, T. 2008. Juhlapalvelu, suunnittele ja toteuta. Helsinki: WSOY.
Matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita koskeva työehtosopimus, työntekijät.

Opetusmenetelmät

Ruokapalvelujen suunnittelu, organisointi ja johtaminen palvelu- ja oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää verkko-oppimista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruokapalvelujen johtaminen 4op
22h kontaktiopetusta
32h käytännön johtamista
54h itsenäistä opiskelua
Työvuorosuunnittelu 2op:
- 8 h kontaktiopetusta
- 46 h verkko-opetusta

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella, organisoida ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja. Opiskelija tietää sekä oman että muiden opiskelijoiden toiminnan merkityksen eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa käyttää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän tietää työvuorosuunnittelun vaikutuksen yrityksen tulokseen ja työyhteisön hyvinvointiin liittyen. Opiskelija ymmärtää tasa-arvoisuuden periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja johtaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja. Opiskelija organisoi työtä ja ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta.
Opiskelija osaa antaa palautetta ja arvioida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa käyttää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän ymmärtää työvuorosuunnittelun vaikutuksen yrityksen tulokseen ja työyhteisön hyvinvointiin liittyen. Opiskelija ymmärtää ja ottaa huomioon tasa-arvoisuuden periaatteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja soveltaa palvelukonseptin mukaisia ruoka- ja asiakaspalveluja operatiivisessa johtamisessa. Opiskelija organisoi työtä selkeästi ja johdonmukaisesti, sekä ratkaisee ongelmia paineesta huolimatta. Opiskelija osaa laaja-alaisesti arvioida, antaa palautetta ja analysoida sekä omaa että muiden opiskelijoiden toimintaa eri palvelu- ja oppimisympäristöissä.
Opiskelija osaa hyödyntää teknologiaa työvuorolistojen suunnittelussa. Hän ymmärtää ja osaa hyödyntää teknologian merkityksen kannattavan työvuorosuunnitelman laatimisessa. Opiskelija osaa laatia työyhteisön hyvinvointia ja tasa-arvoa edistäviä työvuorosuunnitelmia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruokapalvelujen suunnittelu, organisointi ja johtaminen palvelu- ja oppimisympäristössä.
Aktiivinen osallistuminen, itsearviointi, ryhmäarviointi, asiakaspalautteet, harjoitustyöt ja raportit.

Esitietovaatimukset

- Asiakkaan kohtaaminen ja kokemuksellisuus tai Asiakkaan kohtaaminen ja Elämykselliset ruokapalvelut
- Ruokapalvelujen tuottaminen
- Perusharjoittelu