Vastaanotto- ja polikliininen hoitotyöLaajuus (3 op)
Tunnus: SH00CY88
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa toimia moniammatillisessa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen.
-osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä eri- ikäisen vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastaanotto- ja polikliinista hoitotyötä.
-osaa soveltaa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä.
-osaa toimia aseptisesti vastaanotto- ja polikliinisen hoidon eri vaiheissa.
-osaa tarkkailla potilasta vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
-hallitsee vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa.
-osaa tukea ja edistää eri-iikäisten potilaiden ja heidän läheisten terveyttä, toimintakykyä ja omahoitoa vastaanotoilla tai poliklinikoilla.
-osaa tukea eri- ikäistä potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisitilanteissa.
-osaa ohjata ja tukea eri-ikäisiä omahoitoon ja kuntoutumiseen.
-osaa ohjata potilasta keskeisiin tutkimuksiin ennen tutkimuksia ja niiden jälkeen.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa.
Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden asettamat vaatimukset vastaanotto- ja polikliiniselle hoitotyölle.
Vastaanotolla tai poliklinikalla hoidettavan potilaan hoidon tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu.
Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Aseptiikka vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Kriiseistä kärsivien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö ja ohjaus.
Moniammatillisuus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Potilaiden ja heidän läheisten ohjaus.
Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus.
Taitopajat ja simulaatiot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 09.10.2024
Ajoitus
04.11.2024 - 09.02.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Riikka Halmesmäki
- Pasi Alanen
Opiskelijaryhmät
-
TH23Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa toimia moniammatillisessa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen.
-osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä eri- ikäisen vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastaanotto- ja polikliinista hoitotyötä.
-osaa soveltaa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä.
-osaa toimia aseptisesti vastaanotto- ja polikliinisen hoidon eri vaiheissa.
-osaa tarkkailla potilasta vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
-hallitsee vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa.
-osaa tukea ja edistää eri-iikäisten potilaiden ja heidän läheisten terveyttä, toimintakykyä ja omahoitoa vastaanotoilla tai poliklinikoilla.
-osaa tukea eri- ikäistä potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisitilanteissa.
-osaa ohjata ja tukea eri-ikäisiä omahoitoon ja kuntoutumiseen.
-osaa ohjata potilasta keskeisiin tutkimuksiin ennen tutkimuksia ja niiden jälkeen.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa.
Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden asettamat vaatimukset vastaanotto- ja polikliiniselle hoitotyölle.
Vastaanotolla tai poliklinikalla hoidettavan potilaan hoidon tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu.
Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Aseptiikka vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Kriiseistä kärsivien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö ja ohjaus.
Moniammatillisuus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Potilaiden ja heidän läheisten ohjaus.
Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus.
Taitopajat ja simulaatiot
Oppimateriaalit
Alanen, P., Jormakka J. & Kettunen J. 2023. Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. SanomaPro Oy.
Mustajoki, M., Alila, A., Matilainen, E., Pellikka, M., Rasimus, M. & Könönen, P. 2018. Sairaanhoitajan käsikirja. Duodecim. 9. painos. Terveysportin verkkoaineisto. (Hoidon tarpeen arviointi, puhelinneuvonta, työtapaturmat ja työsuojelu, väkivaltaisen, uhkaavan potilaan kohtaaminen)
Opettajien osoittamat terveysportin artikkelit sairaanhoitajan ja lääkärien tietokannoista.
Opetusmenetelmät
Luennot, taitopajat ja simulaatiot
Itsenäinen opiskelu, verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson jälkeen suoritettava tentti verkossa (Moodlessa), johon opettajat antavat ohjeet tentin suorittamiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h opiskelijan työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Taitopaja ja simulaatio ovat pakolliset. Opiskelijan on korvattava poissaolonsa toisen ryhmän mukana.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana 1-5
Kirjallinen koe
Aktiivinen läsnäolo tunneilla
Taitopaja ja simulaatio pakollisia
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 31.12.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Raila Kärnä
- Pasi Alanen
Opiskelijaryhmät
-
TH22Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija
-osaa toimia moniammatillisessa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä potilaan iän, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen.
-osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä eri- ikäisen vastaanotto- ja polikliinisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida vastaanotto- ja polikliinista hoitotyötä.
-osaa soveltaa vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia hoitotyön auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä.
-osaa toimia aseptisesti vastaanotto- ja polikliinisen hoidon eri vaiheissa.
-osaa tarkkailla potilasta vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
-hallitsee vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä tarvittavat keskeiset toimenpiteet ja diagnostiset tutkimukset osana potilaan kokonaishoitoa.
-osaa tukea ja edistää eri-iikäisten potilaiden ja heidän läheisten terveyttä, toimintakykyä ja omahoitoa vastaanotoilla tai poliklinikoilla.
-osaa tukea eri- ikäistä potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisitilanteissa.
-osaa ohjata ja tukea eri-ikäisiä omahoitoon ja kuntoutumiseen.
-osaa ohjata potilasta keskeisiin tutkimuksiin ennen tutkimuksia ja niiden jälkeen.
Sisältö
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa.
Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, kasvu- ja kehitysvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden asettamat vaatimukset vastaanotto- ja polikliiniselle hoitotyölle.
Vastaanotolla tai poliklinikalla hoidettavan potilaan hoidon tarpeen arviointi ja potilaan peruselintoimintojen tarkkailu.
Keskeiset tutkimus- ja hoitotoimenpiteet sekä diagnostiset tutkimukset vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Aseptiikka vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Kriiseistä kärsivien potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö ja ohjaus.
Moniammatillisuus vastaanotto- ja polikliinisessa hoitotyössä.
Potilaiden ja heidän läheisten ohjaus.
Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus.
Taitopajat ja simulaatiot
Oppimateriaalit
Alanen, P., Jormakka J. & Kettunen J. 2023. Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. SanomaPro Oy.
Mustajoki, M., Alila, A., Matilainen, E., Pellikka, M., Rasimus, M. & Könönen, P. 2018. Sairaanhoitajan käsikirja. Duodecim. 9. painos. Terveysportin verkkoaineisto. (Hoidon tarpeen arviointi, puhelinneuvonta, työtapaturmat ja työsuojelu, väkivaltaisen, uhkaavan potilaan kohtaaminen)
Opettajien osoittamat terveysportin artikkelit sairaanhoitajan ja lääkärien tietokannoista.
Opetusmenetelmät
Luennot, taitopajat ja simulaatiot
Itsenäinen opiskelu, verkko-opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson jälkeen suoritettava tentti verkossa (Moodlessa), johon opettajat antavat ohjeet tentin suorittamiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op = 27h opiskelijan työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Taitopaja ja simulaatio ovat pakolliset. Opiskelijan on korvattava poissaolonsa toisen ryhmän mukana.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Opiskelija
- käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa yksipuolisesti
- etsii tietoa ja perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa näyttöön perustuvan tiedon avulla tyydyttävästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan erilaisissa hoitotyön / terveydenhoitajatyön tilanteissa tyydyttävästi
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti kliinisessä hoitotyössä eettiset periaatteet huomioiden
- omaa riittävät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa valmiuksia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3-4
Opiskelija
- soveltaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa
- toimii asiakaslähtöisesti, vastuullisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa vaihtoehtoisia asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- arvioi sairaanhoitajan/terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää itseään ja työyhteisöään suunnitelmallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Opiskelija
- osoittaa hoitotieteen tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- etsii itsenäisesti hoitotieteen kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- ottaa vastuun asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- luo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön ammatillisessa päätöksenteossa
- kehittää sairaanhoitajan / terveydenhoitajan ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- kehittää toimintaa asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- toimii tavoitteellisesti ja urasuuntautuneesti itseään, ammattiaan ja työelämää kehittävästi asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija
- arvostaa ja käyttää asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön tietoperustaa riittämättömästi
- perustelee asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toimintaansa riittämättömästi
- soveltaa ammatillista asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön osaamistaan riittämättömästi
- ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti ja potilasturvallisesti asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot asiakaslähtöisessä kliinisessä hoitotyössä
- ei ota asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
- omaa riittämättömät valmiudet asiakaslähtöisen kliinisen hoitotyön kehittämiseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana 1-5
Kirjallinen koe
Aktiivinen läsnäolo tunneilla
Taitopaja ja simulaatio pakollisia