Siirry suoraan sisältöön

Hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmätLaajuus (3 op)

Tunnus: SH00CN64

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 07.10.2024

Ajoitus

07.10.2024 - 02.12.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Hannu Tuuri
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • MSH23K
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Tuomi & Sarajärvi. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka & Airaksinen, 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö.
Kostamo & Airaksinen & Vilkka. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimukset eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.
TENK 2023. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa.

Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut luokassa
Yksilötehtävät
SPSS-harjoitukset atk-luokassa
Tentti luokassa
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja opetusmateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: 81 h opiskelijan työtä, josta 20-24 h kontaktiopetusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
SPSS-harjoituksiin osallistuminen.
Tentti: arviointi arvosanalla 1-5.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 10.11.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Hannu Tuuri
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • SH23K
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Tuomi & Sarajärvi. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka & Airaksinen, 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö.
Kostamo & Airaksinen & Vilkka. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimukset eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.
TENK 2023. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa.

Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut luokassa
Yksilötehtävät
SPSS-harjoitukset atk-luokassa
Tentti luokassa
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja opetusmateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: 81 h opiskelijan työtä, josta 20-24 h kontaktiopetusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
SPSS-harjoituksiin osallistuminen.
Tentti: arviointi arvosanalla 1-5.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 20.02.2024

Ajoitus

25.03.2024 - 02.06.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Meri Matala-Aho
  • Niina Keskinen
Opiskelijaryhmät
  • MSH22SB
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Kurssilla ilmoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Kurssin aloitusluento verkossa
Itsenäinen opiskelu verkossa
Tehtävät verkossa
Webropol-harjoitus verkossa
SPSS-opetus koululla
KOE Examissa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi asteikolla 1-5

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 20.02.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 02.06.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Niina Keskinen
Opiskelijaryhmät
  • MSH22SA
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Opettajan määrittelemät osiot kyseisistä teoksista:
- Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2018. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
- Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto.
- Kostamo, P., Airaksinen, T., & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi -Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
- Moodlessa oleva materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luennot ja tunneilla tehtävät harjoitukset
Itsenäinen opiskelu: Osatehtävien tekeminen kotona, tunneille valmistautuminen, materiaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa tentti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 3 op, eli 81h.
Lähiopetus 28h, itsenäistä opiskelua ja osatehtävien tekemistä/luennoille valmistautumista 53h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetuksessa tehtävät harjoitukset, kotona tehtävät osatehtävät, opintojakson lopussa arvioitava tentti.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 02.06.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Niina Keskinen
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • TH23
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Tuomi & Sarajärvi. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka & Airaksinen, 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö.
Kostamo & Airaksinen & Vilkka. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimukset eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.
TENK 2023. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa.

Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut luokassa
Yksilötehtävät
SPSS-harjoitukset atk-luokassa
Tentti luokassa
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja opetusmateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: 81 h opiskelijan työtä, josta 20-24 h kontaktiopetusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
SPSS-harjoituksiin osallistuminen.
Tentti: arviointi arvosanalla 1-5.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Niina Keskinen
Opiskelijaryhmät
  • SH22S
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Opettajan määrittelemät osiot kyseisistä teoksista:
- Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2018. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
- Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto.
- Kostamo, P., Airaksinen, T., & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi -Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
- Moodlessa oleva materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luennot ja tunneilla tehtävät harjoitukset
Itsenäinen opiskelu: Osatehtävien tekeminen kotona, tunneille valmistautuminen, materiaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa tentti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 3 op, eli 81h.
Lähiopetus 28h, itsenäistä opiskelua ja osatehtävien tekemistä/luennoille valmistautumista 53h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetuksessa tehtävät harjoitukset, kotona tehtävät osatehtävät, opintojakson lopussa arvioitava tentti.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

09.10.2023 - 25.02.2024

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Niina Keskinen
Opiskelijaryhmät
  • MSH22K
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Opettajan määrittelemät osiot kyseisistä teoksista:
- Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2018. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
- Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto.
- Kostamo, P., Airaksinen, T., & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi -Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
- Moodlessa oleva materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luennot ja tunneilla tehtävät harjoitukset
Itsenäinen opiskelu: Osatehtävien tekeminen kotona, tunneille valmistautuminen, materiaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa tentti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 3 op, eli 81h.
Lähiopetus 28h, itsenäistä opiskelua ja osatehtävien tekemistä/luennoille valmistautumista 53h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetuksessa tehtävät harjoitukset, kotona tehtävät osatehtävät, opintojakson lopussa arvioitava tentti.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen

Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 22.09.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Niina Keskinen
  • Katriina Kuhalampi
Opiskelijaryhmät
  • TH22
    Terveydenhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Tuomi & Sarajärvi. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.
Vilkka & Airaksinen, 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö.
Kostamo & Airaksinen & Vilkka. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön.
TENK 2019. Ihmiseen kohdistuvan tutkimukset eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa.
TENK 2023. Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa.

Opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut luokassa
Yksilötehtävät
SPSS-harjoitukset atk-luokassa
Tentti luokassa
Opintojaksosta on rakennettu Moodlekurssi, jossa on luento- ja opetusmateriaali, kaikki tehtävien ohjeistukset ja palautukset virtuaalisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op: 81 h opiskelijan työtä, josta 20-24 h kontaktiopetusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen 80 % osallistuminen kontaktiopetukseen.
Kaikki annetut tehtävät hyväksytty.
SPSS-harjoituksiin osallistuminen.
Tentti: arviointi arvosanalla 1-5.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 12.11.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Niina Keskinen
Opiskelijaryhmät
  • SH22K
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Oppimateriaalit

Opettajan määrittelemät osiot kyseisistä teoksista:
- Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen, K. 2018. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
- Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
- Stolt, M., Axelin, A., & Suhonen, R. (toim.) 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto.
- Kostamo, P., Airaksinen, T., & Vilkka, H. 2022. Kirjoita itsesi asiantuntijaksi -Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
- Moodlessa oleva materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luennot ja tunneilla tehtävät harjoitukset
Itsenäinen opiskelu: Osatehtävien tekeminen kotona, tunneille valmistautuminen, materiaaleihin ja kirjallisuuteen perehtyminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson lopussa tentti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 3 op, eli 81h.
Lähiopetus 28h, itsenäistä opiskelua ja osatehtävien tekemistä/luennoille valmistautumista 53h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetuksessa tehtävät harjoitukset, kotona tehtävät osatehtävät, opintojakson lopussa arvioitava tentti.

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 04.06.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sinikka Vainionpää
Opiskelijaryhmät
  • MSH21S
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 12.02.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 23.04.2023

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Minna Laitila
  • Niina Keskinen
Opiskelijaryhmät
  • SH21S
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kriittisesti arvioiden hyödyntää tieteellisiä julkaisuja.
-osaa kuvata keskeisimmät hoitotieteelliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät sekä analyysimenetelmät.

Sisältö

Laadulliset, määrälliset ja toiminnalliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät. Keskeiset tutkimuksen analyysimenetelmät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija
- tuntee tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja hyödyntää niitä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija
- käyttää tarkoituksenmukaisesti hyväksi tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimus- ja kehittämisprosesseissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija
- soveltaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan tutkimus- ja kehittämismenetelmiä erilaisissa tehtävissä, projekteissa, opinnäytetyössä sekä ammatissaan

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija
- ei saavuta tyydyttävän tason tutkimus- ja kehittämisosaamisen tavoitteita

Esitietovaatimukset

Näyttöön perustuva hoitotyö (2 op) opintojakson hyväksytty suorittaminen.
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet (2 op) hyväksytty suorittaminen