Näyttöön perustuva hoitotyöLaajuus (2 op)
Tunnus: SH00CN62
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 10.11.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Kristiina Store
Opiskelijaryhmät
-
SH23KSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
Oppimateriaalit
Suomeksi
Luennoilla ilmoitettu materiaali
Hoitotiede -lehti
Tutkiva Hoitotyö -lehti
Opetusmenetelmät
Suomeksi
Luento-opetus
Ryhmätyöt
Seminaaritehtävä
Seminaarit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson sisältö:
Opintojakson tavoitteet, toteutus ja suorittaminen 2 t
Sairaanhoitajan / Terveydenhoitajan asiantuntijuus ja näyttöön perustuva toiminta 2 t
Hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet 2 t
Näyttöön perustuvan toiminnan lähtökohdat ja tutkimustieto 2 t
Näyttöön perustuva toiminta arjen hoitotyössä ja päätöksenteko 2t
Näyttöön perustuva toiminta arjen hoitotyössä / tehtäväksianto 2 t
Toteutus 12 teorialuentoja + itsenäinen työskentely 30 t ja Seminaarit 2x 6 t
2 op:ta = 2x26,6t = 54 t, josta kontaktiopetusta 12 t, seminaarityöskentelyä 2x6 t ja itsenäistä30
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 26.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 21.04.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Kristiina Store
- Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
-
MSH23KSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
Oppimateriaalit
Hoitotyön tutkimussäätiön hoitosuositukset ja näyttövinkit
Käypähoitosuositukset
Alkuperäistutkimukset, esim. väitöskirjat ja
tieteellisten lehtien tutkimusartikkelit
Asiantuntija-artikkelit, esim. kuvailevat
kirjallisuuskatsaukset
Oppi- ja ammattikirjat ja muu asiantuntijatieto,
esim. artikkeli ammattikirjassa tai
Terveysportin/Oppiportin artikkel
Opetusmenetelmät
Luento-opetus, opetuskeskustelut
Itsenäinen opiskelu
Seminaarityöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
sovitaan opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistuminen luennoille, parityönä tehty kirjallinen essee ja seminaariesitys
Toteutuksessa 12 t luennot + itsenäinen työskentely 30 t + seminaarit 2x5t = 52 t
Sisällön jaksotus
Teorialuennot
Itsenäinen työskentely
Seminaarit
Lisätietoja opiskelijoille
Mistä haen – tietokannat
- Medic, Finna -> Kotimaiset tutkimusraportit, väitöskirjat
ja tutkimus- ja ammattilehtien artikkelit
- Medic
- Finna – voit rajata esim. tutkimusjulkaisut, väitöskirjat
- CINAHL, PubMed (Medline) - Ulkomaiset
terveystieteelliset tutkimusartikkelit
- Cinahl Complete
- PubMed vapaasti verkossa
- Cochrane Library, JBI – näyttöön perustuvaa tietoa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan käsitteen ja merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hän ymmärtää sairaanhoitajan osuuden näyttöön perustuvassa toiminnassa ja sitoutuu siihen. Opiskelija osaa hakea ja käyttää aktiivisesti tieteellistä tietoa hoitotyön päätöksenteossa, erilaisissa tehtävissään sekä myöhemmin opinnäytteessään. Hän ymmärtää yhtenäisten käytäntöjen merkityksen asiakkaan hoidossa ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija osaa hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista. Hän osaa määritellä hoitotyön tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti. Hän osaa käyttää hoitotieteellistä tietoa päätöksenteossa ja motivoituu näyttöön perustuvaan toimintaan.
Seminaaritehtävän kirjallisen tuotoksen ja esityksen arviointi
Hylätty (0)
Hylätty / uusittava / täydennettävä = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 21.01.2024
Ajoitus
09.01.2024 - 28.04.2024
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Kristiina Store
- Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
-
TH23Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
Oppimateriaalit
Luennoilla ilmoitettu materiaali
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen A. 2018 Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Skhole.
Holopainen et al. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hoitotiede -lehti
Tutkiva Hoitotyö -lehti
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Ryhmätyöt
Seminaaritehtävä
Seminaarit
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi asteikolla 1-5
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 11.10.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 31.12.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Meri Matala-Aho
- Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
-
MSH22SBSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
-
MSH22SASairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
Oppimateriaalit
Luennoilla ilmoitettu materiaali
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen A. 2018 Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Skhole.
Holopainen et al. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hoitotiede -lehti
Tutkiva Hoitotyö -lehti
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu verkossa
Tehtävät verkossa
Seminaaritehtävä
Seminaarit
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi asteikolla 1-5
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
29.08.2022 - 12.02.2023
Ajoitus
30.01.2023 - 14.05.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Kristiina Store
- Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
-
SH22SSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
Oppimateriaalit
Luennoilla ilmoitettu materiaali
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen A. 2018 Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Skhole.
Holopainen et al. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hoitotiede -lehti
Tutkiva Hoitotyö -lehti
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus
Itsenäinen työskentely
Seminaarit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaopetus 11 h
Seminaarityöskentely 10 h
Itsenäinen opiskelu 30 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi asteikolla 1-5
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 12.02.2023
Ajoitus
23.01.2023 - 23.04.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Kristiina Store
Opiskelijaryhmät
-
MSH22KSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
Oppimateriaalit
Luennoilla ilmoitettu materiaali
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen A. 2018 Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Skhole.
Holopainen et al. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hoitotiede -lehti
Tutkiva Hoitotyö -lehti
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus
Itsenäinen työskentely
Seminaarit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaopetus 8 h
Seminaarityöskentely 10 h
Itsenäinen opiskelu 34 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi asteikolla 1-5
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 04.06.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Meri Matala-Aho
- Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
-
TH22Terveydenhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
Oppimateriaalit
Luennoilla ilmoitettu materiaali
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen A. 2018 Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Skhole.
Holopainen et al. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hoitotiede -lehti
Tutkiva Hoitotyö -lehti
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus
Itsenäinen työskentely
Seminaarit
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi asteikolla 1-5
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 13.11.2022
Ajoitus
07.11.2022 - 26.02.2023
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Kristiina Store
- Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
-
SH22KSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
Oppimateriaalit
Luennoilla ilmoitettu materiaali
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen A. 2018 Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Skhole.
Holopainen et al. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hoitotiede -lehti
Tutkiva Hoitotyö -lehti
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus
Itsenäinen työskentely
Seminaarit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaopetus 11 h
Seminaarityöskentely 10 h
Itsenäinen opiskelu 30 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi asteikolla 1-5
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
19.09.2022 - 13.11.2022
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Meri Matala-Aho
- Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
-
SH21SSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
Oppimateriaalit
Luennoilla ilmoitettu materiaali
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen A. 2018 Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Skhole.
Holopainen et al. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hoitotiede -lehti
Tutkiva Hoitotyö -lehti
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus
Itsenäinen työskentely
Seminaarit
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi asteikolla 1-5
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 18.12.2022
Laajuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Meri Matala-Aho
- Silja Saarikoski
Opiskelijaryhmät
-
MSH21SSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä.
-osaa turvallisesti ja luotettavasti suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaa hoitotyötä.
-osallistuu näyttöön perustuvien käytänteiden kehittämiseen omassa työssään
-hallitsee tiedonhaun yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista ja osaa lukea ja arvioida kriittisesti tieteellisiä julkaisuja.
-kykenee tekemään kliinisiä päätöksiä, jotka perustuvat näyttöön
-osaa hyödyntää tieteellistä tietoa kliinisessä päätöksenteossa
Sisältö
Näyttöön perustuva toiminta
Hoitosuositukset ja yhtenäiset käytännöt kliinisessä hoitotyössä
Sairaanhoitajan rooli näyttöön perustuvassa toiminnassa
Näyttöön perustuvan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Hoitotieteen tuottama tieto hoitotyön perustana
Toimintakäytänteiden tunnistaminen ja kriittinen arviointi, yhtenäiset käytännöt
Terveystieteiden yleisimpien tietokantojen käyttö
Tieteellisten julkaisujen lukeminen ja kriittinen arviointi
Kriittinen ajattelu
Näytön tiivistelmät, järjestelmälliset katsaukset, hoitosuositukset
Näytön asteen arvioiden merkitys kliinisessä päätöksenteossa
Näyttöön perustuvan toiminnan implementointi kliiniseen käytäntöön
Oppimateriaalit
Luennoilla ilmoitettu materiaali
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen A. 2018 Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Skhole.
Holopainen et al. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Fioca Oy.
Hoitotiede -lehti
Tutkiva Hoitotyö -lehti
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus
Itsenäinen työskentely
Seminaarit
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen pintapuolisesti ja hatarasti hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä puutteellisesti, ymmärtämättä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan tiedonhakutaidot ovat puutteelliset eikä hän osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävissä on puutteita tehtäväksi antoon nähden, lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä huomattavia virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esitys on pintapuolista, heijastaa heikkoa perehtyneisyyttä, havainnollistamatonta sekä suoraa paperista lukua. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen käsitteeseen ja esitetyt kysymykset ovat toteavia. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija tietää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja osaa käyttää ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä ja ymmärtää niiden merkityksen käytännön hoitotyössä. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, pääosin itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu ja esitys on havainnollistavaa. Vertaispalautteen antamiseen on valmistauduttu ja opponointi on rakentavaa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osoittaa kiinnostusta hoitotieteellistä tietoa kohtaan, ymmärtää hoitotieteellisen tiedon merkityksen ja soveltaa ajankohtaisia hoitotieteellisiä lähteitä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija käyttää hoitotieteellisiä käsitteitä laajasti, analyyttisesti sekä arvioivasti. Opiskelija osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Hän soveltaa tietoa kriittisesti ja monipuolisesti. Oppimistehtävät noudattavat tehtäväksi antoa ja lähdemerkinnät ovat SeAMK:n kirjallisten töiden ohjeiden mukaiset. Opiskelijan työskentely on harkittua, itseohjautuvaa, vastuullista ja suunnitelmallista. Oppimistehtävien esityksiin on valmistauduttu huolella, esitys on havainnollistava, persoonallista ja luovia ratkaisuja hyödyntävä. Vertaispalautteen antaminen osoittaa perehtyneisyyttä vertaisen oppimistehtävään, opponointi on rakentavan kriittistä ja uusia näkökulmia esittävää. Opiskelija osallistuu aktiivisesti muuhun seminaarikeskusteluun ja laajentaa näkökulmaa esitetystä käsitteestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty = 0
Opiskelija ei osoita tietämystä hoitotieteellisen tiedon merkityksestä hoitotyön päätöksenteossa. Opiskelija ei tiedä hoitotieteellisiä käsitteitä eikä niiden merkitystä tai yhteyttä käytännön hoitotyöhön. Opiskelijan ei osaa hakea hoitotieteellistä tietoa keskeisistä terveystieteellisistä tietokannoista. Oppimistehtävät eivät vastaa tehtäväksi antoa, käytetyt lähteet ovat epäoleellisia, tai lähteiden käyttö on niukkaa ja lähdemerkinnöissä suuria virheitä. Opiskelijan työskentely on suunnittelematonta ja heikkoa. Oppimistehtävien esityksessä on puutteita tai niitä ei pidetä. Vertaispalaute osoittaa heikkoa perehtyneisyyttä vertaisen tehtävään tai vertaispalautetta ei ole tehty. Opiskelija osallistuu seminaarityöskentelyyn passiivisesti ja vähän tai ei ollenkaan osallistuen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi asteikolla 1-5
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.