Valtaistava sosiaalityöLaajuus (4 op)
Tunnus: SOSAVY40
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata kuinka se liittyy sosiaalityön kriittisten teorioiden ydinsisältöön.
Opiskelija osaa analysoida syrjäyttäviä yhteiskunnallisia mekanismeja sekä epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita ja prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Opiskelija osaa tunnistaa valtaistavan sosiaalityön tarpeita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Hän tietää valtaistavan sosiaalityön menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata valtaistavan työn prosessissa mahdollisesti syntyviä ristiriitoja ja nimetä keinoja niiden ratkaisemiseksi.
Hänellä on valmiuksia suunnitella ja arvioida valtaistavia menetelmiä hyödyntävä ja kestävää kehitystä tukeva sosiaalityön prosessi.
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asenteitaan ja mielipiteitään sekä arvioida asiakastyössä oman toimintansa taustalla olevia arvoja ja eettisiä käsityksiä.
Sisältö
- valtaistamisen käsite
- kriittiset sosiaalityön teoriat
- syrjäytyminen, huono-osaisuus, eriarvoisuus yhteiskunnassa
- valtaistumisen edistäminen asiakastyössä, sosiaalialan organisaatioissa ja yhteiskunnassa
- menetelmät valtaistavassa sosiaalityössä
- valtaistavan sosiaalityön prosessin suunnitteleminen jaarviointi
- valtaistava työ ja ekososiaalinen kestävyys
- omien arvojen ja oman toiminnan arviointi
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata sen taustalla olevien kriittisten sosiaalityön teorioiden ydinsisällön.
Opiskelija osaa kuvata yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita tai prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Hän tunnistaa näiden tekijöiden yhteyksiä ekososiaaliseen kestävyyteen.
Opiskelija osaa kuvata valtaistavan sosiaalityön tarpeita ja valtarakenteita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Opiskelija osaa kuvata sosiaalityön prosessin, jonka tavoitteet ja menetelmät liittyvät valtaistavaan työotteeseen. Opiskelija osaa kuvata omaa toimintaansa asiakastyössä ja sen taustalla olevia arvoja sekä nostaa esille sosiaalityön käytännössä kokemiaan arvoristiriitoja ja nimetä yhteiskunnallisia tekijöitä niiden taustalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella valtaistamisen käsitettä monipuolisesti ja liittää sen käytännön sosiaalityöhön ja eri valtaistaviin menetelmiin. Hän osaa kuvata arvojensa ja kokemiensa arvoristiriitojen yhteiskunnallista taustatekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja laaja-alaisesti syrjäyttäviä prosesseja asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja koko ammattialalla. Hän osaa soveltaa valtaistavan sosiaalityön menetelmiä oivaltavasti ja kuvata menetelmien sovelluksen yksityiskohtaisesti. Hän osaa ottaa huomioon ekososiaalisen kestävyyden näkökulman auttamisprosessissa. Hän osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sekä omaa toimintaansa että yleensä sosiaalialan ammattityötä valtaistavan työn tavoitteiden näkökulmasta. Hän osaa arvioida valtaistavaa työotetta suhteessa sosiaalityön muihin lähestymistapoihin.
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Empowering Social Work
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 14.03.2025
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anu Aalto
- Taja Kiiskilä
Opiskelijaryhmät
-
MSOS23KSosionomi (AMK)
-
SOS23ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata kuinka se liittyy sosiaalityön kriittisten teorioiden ydinsisältöön.
Opiskelija osaa analysoida syrjäyttäviä yhteiskunnallisia mekanismeja sekä epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita ja prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Opiskelija osaa tunnistaa valtaistavan sosiaalityön tarpeita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Hän tietää valtaistavan sosiaalityön menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata valtaistavan työn prosessissa mahdollisesti syntyviä ristiriitoja ja nimetä keinoja niiden ratkaisemiseksi.
Hänellä on valmiuksia suunnitella ja arvioida valtaistavia menetelmiä hyödyntävä ja kestävää kehitystä tukeva sosiaalityön prosessi.
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asenteitaan ja mielipiteitään sekä arvioida asiakastyössä oman toimintansa taustalla olevia arvoja ja eettisiä käsityksiä.
Sisältö
- valtaistamisen käsite
- kriittiset sosiaalityön teoriat
- syrjäytyminen, huono-osaisuus, eriarvoisuus yhteiskunnassa
- valtaistumisen edistäminen asiakastyössä, sosiaalialan organisaatioissa ja yhteiskunnassa
- menetelmät valtaistavassa sosiaalityössä
- valtaistavan sosiaalityön prosessin suunnitteleminen jaarviointi
- valtaistava työ ja ekososiaalinen kestävyys
- omien arvojen ja oman toiminnan arviointi
Oppimateriaalit
Diakonia-ammattikorkeakoulu. N.d. Huono-osaisuus Suomessa –karttasivusto. https://diak.shinyapps.io/karttasovellus/#ohje.
Hokkanen, L. 2014. Autetuksi tuleminen - valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-730-8.
Leemann, L. & Hämäläinen, R-M. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja
matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapolitiikka 81 (2016):5. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016102725606.
Mattila, M. 2020. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020. Helsinki: Kaleva Sorsa Säätiö. Saatavilla: https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/08/Eriarvoisuus2020_web2.pdf.
Saari, J. 2015. Huono-osaiset - elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Helsinki: Gaudeamus.(Lainattavissa SeAMK-tunnuksilla; Ellibs)
Skene, K.R. 2021. What is the Unit of Empowerment? An Ecological Perspective. British Journal of Social Work, 1–20. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab012.
Englanniksi
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, oppimistehtävät, seminaari
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 h: lähiopetus, seminaari, oppimistehtävät
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata sen taustalla olevien kriittisten sosiaalityön teorioiden ydinsisällön.
Opiskelija osaa kuvata yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita tai prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Hän tunnistaa näiden tekijöiden yhteyksiä ekososiaaliseen kestävyyteen.
Opiskelija osaa kuvata valtaistavan sosiaalityön tarpeita ja valtarakenteita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Opiskelija osaa kuvata sosiaalityön prosessin, jonka tavoitteet ja menetelmät liittyvät valtaistavaan työotteeseen. Opiskelija osaa kuvata omaa toimintaansa asiakastyössä ja sen taustalla olevia arvoja sekä nostaa esille sosiaalityön käytännössä kokemiaan arvoristiriitoja ja nimetä yhteiskunnallisia tekijöitä niiden taustalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella valtaistamisen käsitettä monipuolisesti ja liittää sen käytännön sosiaalityöhön ja eri valtaistaviin menetelmiin. Hän osaa kuvata arvojensa ja kokemiensa arvoristiriitojen yhteiskunnallista taustatekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja laaja-alaisesti syrjäyttäviä prosesseja asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja koko ammattialalla. Hän osaa soveltaa valtaistavan sosiaalityön menetelmiä oivaltavasti ja kuvata menetelmien sovelluksen yksityiskohtaisesti. Hän osaa ottaa huomioon ekososiaalisen kestävyyden näkökulman auttamisprosessissa. Hän osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sekä omaa toimintaansa että yleensä sosiaalialan ammattityötä valtaistavan työn tavoitteiden näkökulmasta. Hän osaa arvioida valtaistavaa työotetta suhteessa sosiaalityön muihin lähestymistapoihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Empowering Social Work
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 12.05.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.10.2024
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anu Aalto
- Taja Kiiskilä
Opiskelijaryhmät
-
SOS22CSosionomi (AMK)
-
SOS22BSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata kuinka se liittyy sosiaalityön kriittisten teorioiden ydinsisältöön.
Opiskelija osaa analysoida syrjäyttäviä yhteiskunnallisia mekanismeja sekä epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita ja prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Opiskelija osaa tunnistaa valtaistavan sosiaalityön tarpeita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Hän tietää valtaistavan sosiaalityön menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata valtaistavan työn prosessissa mahdollisesti syntyviä ristiriitoja ja nimetä keinoja niiden ratkaisemiseksi.
Hänellä on valmiuksia suunnitella ja arvioida valtaistavia menetelmiä hyödyntävä ja kestävää kehitystä tukeva sosiaalityön prosessi.
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asenteitaan ja mielipiteitään sekä arvioida asiakastyössä oman toimintansa taustalla olevia arvoja ja eettisiä käsityksiä.
Sisältö
- valtaistamisen käsite
- kriittiset sosiaalityön teoriat
- syrjäytyminen, huono-osaisuus, eriarvoisuus yhteiskunnassa
- valtaistumisen edistäminen asiakastyössä, sosiaalialan organisaatioissa ja yhteiskunnassa
- menetelmät valtaistavassa sosiaalityössä
- valtaistavan sosiaalityön prosessin suunnitteleminen jaarviointi
- valtaistava työ ja ekososiaalinen kestävyys
- omien arvojen ja oman toiminnan arviointi
Oppimateriaalit
Diakonia-ammattikorkeakoulu. N.d. Huono-osaisuus Suomessa –karttasivusto. https://diak.shinyapps.io/karttasovellus/#ohje.
Hokkanen, L. 2014. Autetuksi tuleminen - valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-730-8.
Leemann, L. & Hämäläinen, R-M. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja
matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapolitiikka 81 (2016):5. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016102725606.
Mattila, M. 2020. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020. Helsinki: Kaleva Sorsa Säätiö. Saatavilla: https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/08/Eriarvoisuus2020_web2.pdf.
Saari, J. 2015. Huono-osaiset - elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Helsinki: Gaudeamus.(Lainattavissa SeAMK-tunnuksilla; Ellibs)
Skene, K.R. 2021. What is the Unit of Empowerment? An Ecological Perspective. British Journal of Social Work, 1–20. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab012.
Englanniksi
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, oppimistehtävät ja seminaari
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 h: lähiopetus, seminaari, oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata sen taustalla olevien kriittisten sosiaalityön teorioiden ydinsisällön.
Opiskelija osaa kuvata yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita tai prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Hän tunnistaa näiden tekijöiden yhteyksiä ekososiaaliseen kestävyyteen.
Opiskelija osaa kuvata valtaistavan sosiaalityön tarpeita ja valtarakenteita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Opiskelija osaa kuvata sosiaalityön prosessin, jonka tavoitteet ja menetelmät liittyvät valtaistavaan työotteeseen. Opiskelija osaa kuvata omaa toimintaansa asiakastyössä ja sen taustalla olevia arvoja sekä nostaa esille sosiaalityön käytännössä kokemiaan arvoristiriitoja ja nimetä yhteiskunnallisia tekijöitä niiden taustalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella valtaistamisen käsitettä monipuolisesti ja liittää sen käytännön sosiaalityöhön ja eri valtaistaviin menetelmiin. Hän osaa kuvata arvojensa ja kokemiensa arvoristiriitojen yhteiskunnallista taustatekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja laaja-alaisesti syrjäyttäviä prosesseja asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja koko ammattialalla. Hän osaa soveltaa valtaistavan sosiaalityön menetelmiä oivaltavasti ja kuvata menetelmien sovelluksen yksityiskohtaisesti. Hän osaa ottaa huomioon ekososiaalisen kestävyyden näkökulman auttamisprosessissa. Hän osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sekä omaa toimintaansa että yleensä sosiaalialan ammattityötä valtaistavan työn tavoitteiden näkökulmasta. Hän osaa arvioida valtaistavaa työotetta suhteessa sosiaalityön muihin lähestymistapoihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Empowering Social Work
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 08.03.2024
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
3.5 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 30
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anu Aalto
- Milka Volanto
- Taja Kiiskilä
Opiskelijaryhmät
-
SOS22ASosionomi (AMK)
-
MSOS22KSosionomi (AMK)
-
MSOS22SVSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata kuinka se liittyy sosiaalityön kriittisten teorioiden ydinsisältöön.
Opiskelija osaa analysoida syrjäyttäviä yhteiskunnallisia mekanismeja sekä epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita ja prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Opiskelija osaa tunnistaa valtaistavan sosiaalityön tarpeita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Hän tietää valtaistavan sosiaalityön menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata valtaistavan työn prosessissa mahdollisesti syntyviä ristiriitoja ja nimetä keinoja niiden ratkaisemiseksi.
Hänellä on valmiuksia suunnitella ja arvioida valtaistavia menetelmiä hyödyntävä ja kestävää kehitystä tukeva sosiaalityön prosessi.
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asenteitaan ja mielipiteitään sekä arvioida asiakastyössä oman toimintansa taustalla olevia arvoja ja eettisiä käsityksiä.
Sisältö
- valtaistamisen käsite
- kriittiset sosiaalityön teoriat
- syrjäytyminen, huono-osaisuus, eriarvoisuus yhteiskunnassa
- valtaistumisen edistäminen asiakastyössä, sosiaalialan organisaatioissa ja yhteiskunnassa
- menetelmät valtaistavassa sosiaalityössä
- valtaistavan sosiaalityön prosessin suunnitteleminen jaarviointi
- valtaistava työ ja ekososiaalinen kestävyys
- omien arvojen ja oman toiminnan arviointi
Oppimateriaalit
Diakonia-ammattikorkeakoulu. N.d. Huono-osaisuus Suomessa –karttasivusto. https://diak.shinyapps.io/karttasovellus/#ohje.
Hokkanen, L. 2014. Autetuksi tuleminen - valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-730-8.
Leemann, L. & Hämäläinen, R-M. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja
matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapolitiikka 81 (2016):5. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016102725606.
Mattila, M. 2020. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020. Helsinki: Kaleva Sorsa Säätiö. Saatavilla: https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/08/Eriarvoisuus2020_web2.pdf.
Saari, J. 2015. Huono-osaiset - elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Helsinki: Gaudeamus.(Lainattavissa SeAMK-tunnuksilla; Ellibs)
Skene, K.R. 2021. What is the Unit of Empowerment? An Ecological Perspective. British Journal of Social Work, 1–20. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab012.
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus, orientointi lähiopetuksena viikolla 3.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 h: itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla, orientointi lähiopetuksena, oppimistehtävä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata sen taustalla olevien kriittisten sosiaalityön teorioiden ydinsisällön.
Opiskelija osaa kuvata yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita tai prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Hän tunnistaa näiden tekijöiden yhteyksiä ekososiaaliseen kestävyyteen.
Opiskelija osaa kuvata valtaistavan sosiaalityön tarpeita ja valtarakenteita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Opiskelija osaa kuvata sosiaalityön prosessin, jonka tavoitteet ja menetelmät liittyvät valtaistavaan työotteeseen. Opiskelija osaa kuvata omaa toimintaansa asiakastyössä ja sen taustalla olevia arvoja sekä nostaa esille sosiaalityön käytännössä kokemiaan arvoristiriitoja ja nimetä yhteiskunnallisia tekijöitä niiden taustalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella valtaistamisen käsitettä monipuolisesti ja liittää sen käytännön sosiaalityöhön ja eri valtaistaviin menetelmiin. Hän osaa kuvata arvojensa ja kokemiensa arvoristiriitojen yhteiskunnallista taustatekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja laaja-alaisesti syrjäyttäviä prosesseja asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja koko ammattialalla. Hän osaa soveltaa valtaistavan sosiaalityön menetelmiä oivaltavasti ja kuvata menetelmien sovelluksen yksityiskohtaisesti. Hän osaa ottaa huomioon ekososiaalisen kestävyyden näkökulman auttamisprosessissa. Hän osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sekä omaa toimintaansa että yleensä sosiaalialan ammattityötä valtaistavan työn tavoitteiden näkökulmasta. Hän osaa arvioida valtaistavaa työotetta suhteessa sosiaalityön muihin lähestymistapoihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Empowering Social Work
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 05.05.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 20.10.2023
Laajuus
4 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anu Aalto
- Taja Kiiskilä
Opiskelijaryhmät
-
SOS21BSosionomi (AMK)
-
SOS21CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata kuinka se liittyy sosiaalityön kriittisten teorioiden ydinsisältöön.
Opiskelija osaa analysoida syrjäyttäviä yhteiskunnallisia mekanismeja sekä epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita ja prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Opiskelija osaa tunnistaa valtaistavan sosiaalityön tarpeita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Hän tietää valtaistavan sosiaalityön menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata valtaistavan työn prosessissa mahdollisesti syntyviä ristiriitoja ja nimetä keinoja niiden ratkaisemiseksi.
Hänellä on valmiuksia suunnitella ja arvioida valtaistavia menetelmiä hyödyntävä ja kestävää kehitystä tukeva sosiaalityön prosessi.
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asenteitaan ja mielipiteitään sekä arvioida asiakastyössä oman toimintansa taustalla olevia arvoja ja eettisiä käsityksiä.
Sisältö
- valtaistamisen käsite
- kriittiset sosiaalityön teoriat
- syrjäytyminen, huono-osaisuus, eriarvoisuus yhteiskunnassa
- valtaistumisen edistäminen asiakastyössä, sosiaalialan organisaatioissa ja yhteiskunnassa
- menetelmät valtaistavassa sosiaalityössä
- valtaistavan sosiaalityön prosessin suunnitteleminen jaarviointi
- valtaistava työ ja ekososiaalinen kestävyys
- omien arvojen ja oman toiminnan arviointi
Oppimateriaalit
Diakonia-ammattikorkeakoulu. N.d. Huono-osaisuus Suomessa –karttasivusto. https://diak.shinyapps.io/karttasovellus/#ohje.
Hokkanen, L. 2014. Autetuksi tuleminen - valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-730-8.
Leemann, L. & Hämäläinen, R-M. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja
matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapolitiikka 81 (2016):5. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016102725606.
Mattila, M. 2020. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020. Helsinki: Kaleva Sorsa Säätiö. Saatavilla: https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/08/Eriarvoisuus2020_web2.pdf.
Saari, J. 2015. Huono-osaiset - elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Helsinki: Gaudeamus.(Lainattavissa SeAMK-tunnuksilla; Ellibs)
Skene, K.R. 2021. What is the Unit of Empowerment? An Ecological Perspective. British Journal of Social Work, 1–20. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab012.
Englanniksi
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, ryhmänohjaus työelämätaholla, seminaari, ryhmätehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmätehtävä tehdään SPRn Kaveritaitoja-ohjelman parissa eri työelämätahoilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 h: lähiopetus, seminaari, ryhmänohjaus työelämätaholla, ryhmätehtävä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata sen taustalla olevien kriittisten sosiaalityön teorioiden ydinsisällön.
Opiskelija osaa kuvata yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita tai prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Hän tunnistaa näiden tekijöiden yhteyksiä ekososiaaliseen kestävyyteen.
Opiskelija osaa kuvata valtaistavan sosiaalityön tarpeita ja valtarakenteita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Opiskelija osaa kuvata sosiaalityön prosessin, jonka tavoitteet ja menetelmät liittyvät valtaistavaan työotteeseen. Opiskelija osaa kuvata omaa toimintaansa asiakastyössä ja sen taustalla olevia arvoja sekä nostaa esille sosiaalityön käytännössä kokemiaan arvoristiriitoja ja nimetä yhteiskunnallisia tekijöitä niiden taustalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella valtaistamisen käsitettä monipuolisesti ja liittää sen käytännön sosiaalityöhön ja eri valtaistaviin menetelmiin. Hän osaa kuvata arvojensa ja kokemiensa arvoristiriitojen yhteiskunnallista taustatekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja laaja-alaisesti syrjäyttäviä prosesseja asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja koko ammattialalla. Hän osaa soveltaa valtaistavan sosiaalityön menetelmiä oivaltavasti ja kuvata menetelmien sovelluksen yksityiskohtaisesti. Hän osaa ottaa huomioon ekososiaalisen kestävyyden näkökulman auttamisprosessissa. Hän osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sekä omaa toimintaansa että yleensä sosiaalialan ammattityötä valtaistavan työn tavoitteiden näkökulmasta. Hän osaa arvioida valtaistavaa työotetta suhteessa sosiaalityön muihin lähestymistapoihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaarityöskentely sekä ryhmätehtävä
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Empowering Social Work
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 05.05.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 10.03.2023
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Aino Alaverdyan
- Taja Kiiskilä
Opiskelijaryhmät
-
SOS21ASosionomi (AMK)
-
MSOS21KSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata kuinka se liittyy sosiaalityön kriittisten teorioiden ydinsisältöön.
Opiskelija osaa analysoida syrjäyttäviä yhteiskunnallisia mekanismeja sekä epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita ja prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Opiskelija osaa tunnistaa valtaistavan sosiaalityön tarpeita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Hän tietää valtaistavan sosiaalityön menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata valtaistavan työn prosessissa mahdollisesti syntyviä ristiriitoja ja nimetä keinoja niiden ratkaisemiseksi.
Hänellä on valmiuksia suunnitella ja arvioida valtaistavia menetelmiä hyödyntävä ja kestävää kehitystä tukeva sosiaalityön prosessi.
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asenteitaan ja mielipiteitään sekä arvioida asiakastyössä oman toimintansa taustalla olevia arvoja ja eettisiä käsityksiä.
Sisältö
- valtaistamisen käsite
- kriittiset sosiaalityön teoriat
- syrjäytyminen, huono-osaisuus, eriarvoisuus yhteiskunnassa
- valtaistumisen edistäminen asiakastyössä, sosiaalialan organisaatioissa ja yhteiskunnassa
- menetelmät valtaistavassa sosiaalityössä
- valtaistavan sosiaalityön prosessin suunnitteleminen jaarviointi
- valtaistava työ ja ekososiaalinen kestävyys
- omien arvojen ja oman toiminnan arviointi
Oppimateriaalit
Diakonia-ammattikorkeakoulu. N.d. Huono-osaisuus Suomessa –karttasivusto. https://diak.shinyapps.io/karttasovellus/#ohje.
Hokkanen, L. 2014. Autetuksi tuleminen - valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-730-8.
Leemann, L. & Hämäläinen, R-M. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja
matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapolitiikka 81 (2016):5. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016102725606.
Mattila, M. 2020. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020. Helsinki: Kaleva Sorsa Säätiö. Saatavilla: https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/08/Eriarvoisuus2020_web2.pdf.
Saari, J. 2015. Huono-osaiset - elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Helsinki: Gaudeamus.(Lainattavissa SeAMK-tunnuksilla; Ellibs)
Skene, K.R. 2021. What is the Unit of Empowerment? An Ecological Perspective. British Journal of Social Work, 1–20. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab012.
Englanniksi
Opetusmenetelmät
Luennot, osallistavien menetelmien simulointi, ryhmätoiminnan ohjaus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä tehdään SPRn Kaveritaitoja-ohjelman parissa eri työelämätahoilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen tenttisuoritus (Exam)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata sen taustalla olevien kriittisten sosiaalityön teorioiden ydinsisällön.
Opiskelija osaa kuvata yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita tai prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Hän tunnistaa näiden tekijöiden yhteyksiä ekososiaaliseen kestävyyteen.
Opiskelija osaa kuvata valtaistavan sosiaalityön tarpeita ja valtarakenteita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Opiskelija osaa kuvata sosiaalityön prosessin, jonka tavoitteet ja menetelmät liittyvät valtaistavaan työotteeseen. Opiskelija osaa kuvata omaa toimintaansa asiakastyössä ja sen taustalla olevia arvoja sekä nostaa esille sosiaalityön käytännössä kokemiaan arvoristiriitoja ja nimetä yhteiskunnallisia tekijöitä niiden taustalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella valtaistamisen käsitettä monipuolisesti ja liittää sen käytännön sosiaalityöhön ja eri valtaistaviin menetelmiin. Hän osaa kuvata arvojensa ja kokemiensa arvoristiriitojen yhteiskunnallista taustatekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja laaja-alaisesti syrjäyttäviä prosesseja asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja koko ammattialalla. Hän osaa soveltaa valtaistavan sosiaalityön menetelmiä oivaltavasti ja kuvata menetelmien sovelluksen yksityiskohtaisesti. Hän osaa ottaa huomioon ekososiaalisen kestävyyden näkökulman auttamisprosessissa. Hän osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sekä omaa toimintaansa että yleensä sosiaalialan ammattityötä valtaistavan työn tavoitteiden näkökulmasta. Hän osaa arvioida valtaistavaa työotetta suhteessa sosiaalityön muihin lähestymistapoihin.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Empowering Social Work
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 05.05.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 21.10.2022
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
T&K-osuus
2 op
Yksikkö
SeAMK Sosionomi ja geronomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Aino Alaverdyan
- Taja Kiiskilä
Opiskelijaryhmät
-
SOS20BSosionomi (AMK)
-
SOS20CSosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata kuinka se liittyy sosiaalityön kriittisten teorioiden ydinsisältöön.
Opiskelija osaa analysoida syrjäyttäviä yhteiskunnallisia mekanismeja sekä epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita ja prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Opiskelija osaa tunnistaa valtaistavan sosiaalityön tarpeita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Hän tietää valtaistavan sosiaalityön menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata valtaistavan työn prosessissa mahdollisesti syntyviä ristiriitoja ja nimetä keinoja niiden ratkaisemiseksi.
Hänellä on valmiuksia suunnitella ja arvioida valtaistavia menetelmiä hyödyntävä ja kestävää kehitystä tukeva sosiaalityön prosessi.
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asenteitaan ja mielipiteitään sekä arvioida asiakastyössä oman toimintansa taustalla olevia arvoja ja eettisiä käsityksiä.
Sisältö
- valtaistamisen käsite
- kriittiset sosiaalityön teoriat
- syrjäytyminen, huono-osaisuus, eriarvoisuus yhteiskunnassa
- valtaistumisen edistäminen asiakastyössä, sosiaalialan organisaatioissa ja yhteiskunnassa
- menetelmät valtaistavassa sosiaalityössä
- valtaistavan sosiaalityön prosessin suunnitteleminen jaarviointi
- valtaistava työ ja ekososiaalinen kestävyys
- omien arvojen ja oman toiminnan arviointi
Oppimateriaalit
Diakonia-ammattikorkeakoulu. N.d. Huono-osaisuus Suomessa –karttasivusto. https://diak.shinyapps.io/karttasovellus/#ohje.
Hokkanen, L. 2014. Autetuksi tuleminen - valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-730-8.
Leemann, L. & Hämäläinen, R-M. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja
matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapolitiikka 81 (2016):5. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016102725606.
Mattila, M. 2020. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020. Helsinki: Kaleva Sorsa Säätiö. Saatavilla: https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/08/Eriarvoisuus2020_web2.pdf.
Saari, J. 2015. Huono-osaiset - elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Helsinki: Gaudeamus.(Lainattavissa SeAMK-tunnuksilla; Ellibs)
Skene, K.R. 2021. What is the Unit of Empowerment? An Ecological Perspective. British Journal of Social Work, 1–20. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab012.
Englanniksi
Opetusmenetelmät
Luennot, osallistavien menetelmien simulointi, ryhmätoiminnan ohjaus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävä tehdään SPRn Kaveritaitoja-ohjelman parissa eri työelämätahoilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen tenttisuoritus (Exam)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata sen taustalla olevien kriittisten sosiaalityön teorioiden ydinsisällön.
Opiskelija osaa kuvata yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita tai prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Hän tunnistaa näiden tekijöiden yhteyksiä ekososiaaliseen kestävyyteen.
Opiskelija osaa kuvata valtaistavan sosiaalityön tarpeita ja valtarakenteita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Opiskelija osaa kuvata sosiaalityön prosessin, jonka tavoitteet ja menetelmät liittyvät valtaistavaan työotteeseen. Opiskelija osaa kuvata omaa toimintaansa asiakastyössä ja sen taustalla olevia arvoja sekä nostaa esille sosiaalityön käytännössä kokemiaan arvoristiriitoja ja nimetä yhteiskunnallisia tekijöitä niiden taustalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella valtaistamisen käsitettä monipuolisesti ja liittää sen käytännön sosiaalityöhön ja eri valtaistaviin menetelmiin. Hän osaa kuvata arvojensa ja kokemiensa arvoristiriitojen yhteiskunnallista taustatekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja laaja-alaisesti syrjäyttäviä prosesseja asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja koko ammattialalla. Hän osaa soveltaa valtaistavan sosiaalityön menetelmiä oivaltavasti ja kuvata menetelmien sovelluksen yksityiskohtaisesti. Hän osaa ottaa huomioon ekososiaalisen kestävyyden näkökulman auttamisprosessissa. Hän osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sekä omaa toimintaansa että yleensä sosiaalialan ammattityötä valtaistavan työn tavoitteiden näkökulmasta. Hän osaa arvioida valtaistavaa työotetta suhteessa sosiaalityön muihin lähestymistapoihin.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Empowering Social Work
Ilmoittautumisaika
05.05.2021 - 09.05.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 04.03.2022
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
T&K-osuus
1 op
Yksikkö
SeAMK Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 25
Tutkinto-ohjelma
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Aino Alaverdyan
- Tanja Rajala
Opiskelijaryhmät
-
MSOS20Sosionomi (AMK)
-
SOS20ASosionomi (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata kuinka se liittyy sosiaalityön kriittisten teorioiden ydinsisältöön.
Opiskelija osaa analysoida syrjäyttäviä yhteiskunnallisia mekanismeja sekä epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija osaa analysoida yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita ja prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Opiskelija osaa tunnistaa valtaistavan sosiaalityön tarpeita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Hän tietää valtaistavan sosiaalityön menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata valtaistavan työn prosessissa mahdollisesti syntyviä ristiriitoja ja nimetä keinoja niiden ratkaisemiseksi.
Hänellä on valmiuksia suunnitella ja arvioida valtaistavia menetelmiä hyödyntävä ja kestävää kehitystä tukeva sosiaalityön prosessi.
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti asenteitaan ja mielipiteitään sekä arvioida asiakastyössä oman toimintansa taustalla olevia arvoja ja eettisiä käsityksiä.
Sisältö
- valtaistamisen käsite
- kriittiset sosiaalityön teoriat
- syrjäytyminen, huono-osaisuus, eriarvoisuus yhteiskunnassa
- valtaistumisen edistäminen asiakastyössä, sosiaalialan organisaatioissa ja yhteiskunnassa
- menetelmät valtaistavassa sosiaalityössä
- valtaistavan sosiaalityön prosessin suunnitteleminen jaarviointi
- valtaistava työ ja ekososiaalinen kestävyys
- omien arvojen ja oman toiminnan arviointi
Oppimateriaalit
Diakonia-ammattikorkeakoulu. N.d. Huono-osaisuus Suomessa –karttasivusto. https://diak.shinyapps.io/karttasovellus/#ohje.
Hokkanen, L. 2014. Autetuksi tuleminen - valtaistavan sosiaalisen asianajon edellyttämät toimijuudet. Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-730-8.
Leemann, L. & Hämäläinen, R-M. 2016. Asiakasosallisuus, sosiaalinen osallisuus ja
matalan kynnyksen palvelut. Pohdintaa käsitteiden sisällöstä. Yhteiskuntapolitiikka 81 (2016):5. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016102725606.
Mattila, M. 2020. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020. Helsinki: Kaleva Sorsa Säätiö. Saatavilla: https://sorsafoundation.fi/wp-content/uploads/2020/08/Eriarvoisuus2020_web2.pdf.
Saari, J. 2015. Huono-osaiset - elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Helsinki: Gaudeamus.(Lainattavissa SeAMK-tunnuksilla; Ellibs)
Skene, K.R. 2021. What is the Unit of Empowerment? An Ecological Perspective. British Journal of Social Work, 1–20. https://doi.org/10.1093/bjsw/bcab012.
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätoiminta, -aktivieetit ja -esitys tai Exam-tentti; jaksotehtävän voi tehdä työelämäyhteistyössä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa määritellä valtaistamisen käsitteen ja kuvata sen taustalla olevien kriittisten sosiaalityön teorioiden ydinsisällön.
Opiskelija osaa kuvata yhteiskunnassa, palvelujärjestelmässä ja sosiaalityössä käytäntöjä, rakenteita tai prosesseja, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjäytymistä, eriarvoisuutta, osallisuuden ja vallan puutetta. Hän tunnistaa näiden tekijöiden yhteyksiä ekososiaaliseen kestävyyteen.
Opiskelija osaa kuvata valtaistavan sosiaalityön tarpeita ja valtarakenteita asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja sosiaalialan työtehtävissä. Opiskelija osaa kuvata sosiaalityön prosessin, jonka tavoitteet ja menetelmät liittyvät valtaistavaan työotteeseen. Opiskelija osaa kuvata omaa toimintaansa asiakastyössä ja sen taustalla olevia arvoja sekä nostaa esille sosiaalityön käytännössä kokemiaan arvoristiriitoja ja nimetä yhteiskunnallisia tekijöitä niiden taustalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella valtaistamisen käsitettä monipuolisesti ja liittää sen käytännön sosiaalityöhön ja eri valtaistaviin menetelmiin. Hän osaa kuvata arvojensa ja kokemiensa arvoristiriitojen yhteiskunnallista taustatekijöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa tarkastella kriittisesti ja laaja-alaisesti syrjäyttäviä prosesseja asiakkaiden elämässä, työyhteisöissä ja koko ammattialalla. Hän osaa soveltaa valtaistavan sosiaalityön menetelmiä oivaltavasti ja kuvata menetelmien sovelluksen yksityiskohtaisesti. Hän osaa ottaa huomioon ekososiaalisen kestävyyden näkökulman auttamisprosessissa. Hän osaa analysoida ja arvioida kriittisesti sekä omaa toimintaansa että yleensä sosiaalialan ammattityötä valtaistavan työn tavoitteiden näkökulmasta. Hän osaa arvioida valtaistavaa työotetta suhteessa sosiaalityön muihin lähestymistapoihin.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin
Lisätiedot
opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa
- Viestintä ja media sosiaalialan työssä
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Empowering Social Work