Siirry suoraan sisältöön

Vaikuttavuuden arvioiminenLaajuus (3 op)

Tunnus: SOSATK30

Osaamistavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Sisältö

- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 07.03.2025

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Milka Volanto
Opiskelijaryhmät
  • SOS22C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS22B
    Sosionomi (AMK)
  • SOS23A
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Sisältö

- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Oppimateriaalit

Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A. ja Tykkyläinen, S. Vaikuttavuuden askelmerkit -
Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitra 2018. Sitran selvityksiä 130 https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841888/mod_resource/content/1/vaikuttavuuden-askelmerkit.pdf

Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M. ja Leskelä, R-L. Reittiopas vaikuttavuuteen -Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimus-toiminnan julkaisusarja 2020:1 http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161983/2020_1_%20Reittiopas%20vaikuttavuuteen.pdf

STM ja OKM 10/2018 Lapsiin kohdistuvien vaikutusten arviointi - Tarkastelussa lapsivaikutusten arviointi kuntapäätöksissä ja esimerkkejä lapsivaikutusten arvioinneista https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841887/mod_resource/content/1/LAVA_selvitys_valmis.pdf

Opetusmenetelmät

Luennot, yksilö- ja ryhmätyöt, itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 tuntia, sisältää luennot, tehtävät ja itsenäisen opiskelun

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, itsenäiset tehtävät

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.10.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

2.5 op

Yksikkö

SeAMK Opintoasiainpalvelut

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 35

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opiskelijaryhmät
  • MSOS23K
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22SV
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Sisältö

- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Oppimateriaalit

Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A. ja Tykkyläinen, S. Vaikuttavuuden askelmerkit -
Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitra 2018. Sitran selvityksiä 130 https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841888/mod_resource/content/1/vaikuttavuuden-askelmerkit.pdf

Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M. ja Leskelä, R-L. Reittiopas vaikuttavuuteen -Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimus-toiminnan julkaisusarja 2020:1 http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161983/2020_1_%20Reittiopas%20vaikuttavuuteen.pdf

STM ja OKM 10/2018 Lapsiin kohdistuvien vaikutusten arviointi - Tarkastelussa lapsivaikutusten arviointi kuntapäätöksissä ja esimerkkejä lapsivaikutusten arvioinneista https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841887/mod_resource/content/1/LAVA_selvitys_valmis.pdf

Opetusmenetelmät

Toteutus pääosin verkossa, lähiopetusta viikoilla 37 ja 41

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 tuntia: itsenäinen verkko-opiskelu, 2 lähiopetuskertaa ja oppimistehtäviä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 05.05.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 08.03.2024

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosionomi ja geronomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 30

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Milka Volanto
Opiskelijaryhmät
  • SOS22A
    Sosionomi (AMK)
  • MSOS22K
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Sisältö

- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Oppimateriaalit

Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A. ja Tykkyläinen, S. Vaikuttavuuden askelmerkit -
Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitra 2018. Sitran selvityksiä 130 https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841888/mod_resource/content/1/vaikuttavuuden-askelmerkit.pdf

Osallistava ja osaava Suomi– sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä yhteiskunta. Pääministeri Sanna Marinin hallituksen ohjelma 10.12.2019. Valtioneuvoston julkaisuja 2019:31. Helsinki 2019. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161931/VN_2019_31.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M. ja Leskelä, R-L. Reittiopas vaikuttavuuteen -Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimus-toiminnan julkaisusarja 2020:1 http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161983/2020_1_%20Reittiopas%20vaikuttavuuteen.pdf

STM ja OKM 10/2018 Lapsiin kohdistuvien vaikutusten arviointi - Tarkastelussa lapsivaikutusten arviointi kuntapäätöksissä ja esimerkkejä lapsivaikutusten arvioinneista https://moodle.seamk.fi/pluginfile.php/841887/mod_resource/content/1/LAVA_selvitys_valmis.pdf

Opetusmenetelmät

Toteutus pääosin verkossa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

81 tuntia: itsenäinen verkko-opiskelu, 2 lähiopetuskertaa ja oppimistehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 14.04.2022

Ajoitus

06.06.2022 - 28.08.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

2 op

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Aino Alaverdyan

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Sisältö

- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Oppimateriaalit

Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A. & Tykkyläinen, S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit. Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitran selvityksiä 130.

Paavola, J. & Hallikainen, M. 2019. Palvelutarpeen arvioinnin prosessi. Julkaisussa M., Zechner. 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulu, 57-78.

Vaikuttavuusinvestoimisen osaamiskeskus. TEM. Materiaalit.

Opetusmenetelmät

yhteiskehittämistyöpaja, visuaalinen palvelupolkutuotos ja vaikuttavuusketju, seminaariesitys

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Jakson oppimistehtävä tehdään Tulevaisuuden Sote-keskus –hankkeen kanssa yhteistyössä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen

Ilmoittautumisaika

05.05.2021 - 09.05.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 04.03.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

T&K-osuus

1 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 25

Tutkinto-ohjelma
  • Sosionomi (AMK)
Opettaja
  • Aino Alaverdyan
Opiskelijaryhmät
  • MSOS20
    Sosionomi (AMK)
  • SOS19C
    Sosionomi (AMK)
  • SOS20A
    Sosionomi (AMK)
  • SOS19B
    Sosionomi (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija on sisäistänyt reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen. Hänellä on palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arviointiin liittyvää tutkimus- ja kehittämisosaamista. Opiskelija tuntee vaikuttavuuden arvioimisen menetelmiä. Opiskelija osaa määritellä, mitä palvelujen ja prosessien vaikuttavuuden arvioimisella tarkoitetaan. Opiskelijalla on valmiudet suunnitella, toteuttaa ja arvioida vaikuttavuuden arvioimiseen kohdistuvia kehittämisprosesseja. Hänellä on valmiudet kehittää palveluja ja prosesseja, ennakoivalla ja kestävällä tavalla, vaikuttavuuden arvioimisesta saatujen tulosten perusteella. Opiskelija osaa tiedottaa kehittämistyön tuloksista. Opiskelija osaa arvioida ja raportoida sosiaalialan kehittämishankkeita.

Sisältö

- vaikuttavuuden arvioimisen määrittely
- vaikuttavuuden arvioimisen prosessi
- palvelujen ja prosessien kehittäminen tulosten pohjalta
- kehittämistyön tuloksista tiedottaminen
- hankkeen arviointi ja raportointi

Oppimateriaalit

Heliskoski, J., Humala, H., Kopola, R., Tonteri, A. & Tykkyläinen, S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit. Työkaluja ja esimerkkejä palveluntuottajille. Sitran selvityksiä 130. https://media.sitra.fi/2018/03/27105443/vaikuttavuuden-askelmerkit.pdf.

LAVA, Lapsivaikutusten arviointi. 2018. Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018051824218.

Pitkänen, L., Torkki, P., Tolkki, H., Valtakari, M. & Leskelä, R-L. 2020. Reittiopas vaikuttavuuteen. Vaikuttavuusperustainen ohjaus sote- ja työllisyyspalveluissa. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:1. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-820-5.

Zechner, M. 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulu. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320426.

Opetusmenetelmät

Luennot, yksilö- ja ryhmätehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tunnistaa reflektiivisen, tutkivan ja kehittävän työotteen
- osaa kuvailla ja määritellä vaikuttavuuden arvioinnin perusidean
- tunnistaa erilaisia vaikuttavuuden arvioinnin käyttötapoja
- osaa kuvailla erilaisia raportointitapoja ja erilaisia viestintäkanavia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osaa soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja käyttötapoja palveluiden kehittämisessä
- osaa hyödyntää erilaisia raportoinnin ja viestittämisen tapoja eri toimijatahoille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa laaja-alaisesti soveltaa reflektiivistä, tutkivaa ja kehittävää työotetta
- osaa kriittisesti vertailla vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia sovelluksia ja analysoida niiden käyttökelpoisuutta palveluiden kehittämisessä
- osaa raportoida ja viestittää monipuolisin keinoin kehittämisen tuloksista eri toimijatahoille

Lisätiedot

opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Käyttäjälähtöinen kehittäminen
- Ennakoiva kehittäminen