Siirry suoraan sisältöön

Potilaan ja hänen läheisensä ohjausLaajuus (2 op)

Tunnus: SH00BX87

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella potilasohjauksen lähtökohtia. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausprosessin. Opiskelija osaa hyödyntää ja käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä sekä erilaista kirjallista, visuaalista ja verkkopohjaista ohjausmateriaalia potilasohjauksessa.

Sisältö

Potilasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet. Oppimisnäkemykset, ohjaus- ja opetusprosessit. Ohjausmenetelmät ja virtuaalisuus potilasohjauksessa.

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tietää pinnallisesti ohjauksen käsitteen, osaa nimetä joitakin ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa pintapuolisesti soveltaa ohjausmenetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija on pyrkinyt jäsentämään aihealuetta mutta käsittely jää suppeaksi ja pinnalliseksi suhteessa ammattialaan. Opiskelija käsittelee lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa ilmiöstä irrallisena. Lähteet ovat osin vanhentuneita, tai niitä on vähän tai ne eivät ole liity aiheeseen. Opiskelijan taito liittää eri tiedonlajeja toisiinsa on puutteellinen. Opiskelija on kyennyt täyttämään seminaaritehtävän muodolliset ehdot, joista on yhteisesti sovittu. Hän raportoi seminaaritehtävänsä pääosin annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotos ei noudata täysin SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esityksessä on paljon paperista lukua eikä kuulijoita juurikaan huomioida. Havainnollistamisvälineitä hyödynnetään niukalti tai ne eivät tue esitystä. Opiskelija osoittaa vähättelevää asennetta ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tietää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija käsittelee aihealuetta opintojakson osaamistavoitteiden suuntaisesti esittäen joitakin yhteyksiä ammattialan viitekehykseen. Opiskelija hyödyntää perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija raportoi seminaaritehtävänsä rajatusti, loogisesti ja selkeästi annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija pystyy osoittamaan oman alansa asiantuntijuutta. Teksti on hyvää yleiskieltä ja raportti noudattaa SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esitys on sujuvaa, kuulijat huomioiva ja havainnollistamisvälineistä käytetään ainakin yhtä. Suoraan paperista lukua on jonkin verran. Esityksessä tulee ilmi aihealueeseen perehtyneisyys. Opiskelijalla on myönteinen asenne ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija ymmärtää ohjaksen ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä hoitotyön käytäntöön. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija käsittelee aihealuetta kattavasti suhteuttaen tarkasteltavan ilmiön laajempaan ammattialan viitekehykseen. Opiskelija on hakenut viimeisintä tutkimustietoa aihealueesta ja käyttää viimeisimpiä hoitosuosituksia. Opiskelija käsittelee tietoa kriittisesti arvioiden ja rakentavasti. Opiskelija perustelee tekemänsä ratkaisut hyödyntämällä perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija raportoi seminaaritehtävänsä luovasti (tekstiä on havainnollistettu taulukoin tai kuvioin), rajatusti, loogisesti ja selkeästi. Opiskelija pystyy osoittamaan itsenäistä, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä oman alansa asiantuntijuutta. Teksti on hyvää yleiskieltä ja raportti noudattaa SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esitys on sujuvaa, kuulijat huomioiva ja havainnollistamisvälineitä käytetään monipuolisesti, tarkoituksenmukaisesti ja ne tukevat suullista ohjausta. Esityksessä tulee ilmi aihealueeseen perehtyneisyys ja asiantuntemus. Opiskelijalla on myönteinen asenne ohjausta kohtaan ja hän osaa antaa rakentavaa vertaispalautetta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei tunne ohjaus käsitettä ja sen ilmenemistä hoitotyön käytännössä. Opiskelija ei tunnista ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä eikä osaa nimetä ohjauksessa käytettäviä menetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija tarkastelee aihealuetta ilman yhteyksiä opintojakson osaamistavoitteisiin/ tehtäväksi antoon tai aihealueen sisällöllinen käsittely ei riitä sovittujen osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelija ei pysty raportoimaan seminaarityötään annettujen ohjeiden mukaisesti. Ohjaustuokion esitystä ei pidetä

Oppimateriaalit

Ajankohtainen materiaali

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 20.02.2022

Ajoitus

14.02.2022 - 05.06.2022

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Tarja Knuuttila
Opiskelijaryhmät
  • SH21K
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella potilasohjauksen lähtökohtia. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausprosessin. Opiskelija osaa hyödyntää ja käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä sekä erilaista kirjallista, visuaalista ja verkkopohjaista ohjausmateriaalia potilasohjauksessa.

Sisältö

Potilasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet. Oppimisnäkemykset, ohjaus- ja opetusprosessit. Ohjausmenetelmät ja virtuaalisuus potilasohjauksessa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tietää pinnallisesti ohjauksen käsitteen, osaa nimetä joitakin ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa pintapuolisesti soveltaa ohjausmenetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija on pyrkinyt jäsentämään aihealuetta mutta käsittely jää suppeaksi ja pinnalliseksi suhteessa ammattialaan. Opiskelija käsittelee lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa ilmiöstä irrallisena. Lähteet ovat osin vanhentuneita, tai niitä on vähän tai ne eivät ole liity aiheeseen. Opiskelijan taito liittää eri tiedonlajeja toisiinsa on puutteellinen. Opiskelija on kyennyt täyttämään seminaaritehtävän muodolliset ehdot, joista on yhteisesti sovittu. Hän raportoi seminaaritehtävänsä pääosin annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotos ei noudata täysin SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esityksessä on paljon paperista lukua eikä kuulijoita juurikaan huomioida. Havainnollistamisvälineitä hyödynnetään niukalti tai ne eivät tue esitystä. Opiskelija osoittaa vähättelevää asennetta ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tietää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija käsittelee aihealuetta opintojakson osaamistavoitteiden suuntaisesti esittäen joitakin yhteyksiä ammattialan viitekehykseen. Opiskelija hyödyntää perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija raportoi seminaaritehtävänsä rajatusti, loogisesti ja selkeästi annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija pystyy osoittamaan oman alansa asiantuntijuutta. Teksti on hyvää yleiskieltä ja raportti noudattaa SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esitys on sujuvaa, kuulijat huomioiva ja havainnollistamisvälineistä käytetään ainakin yhtä. Suoraan paperista lukua on jonkin verran. Esityksessä tulee ilmi aihealueeseen perehtyneisyys. Opiskelijalla on myönteinen asenne ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija ymmärtää ohjaksen ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä hoitotyön käytäntöön. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija käsittelee aihealuetta kattavasti suhteuttaen tarkasteltavan ilmiön laajempaan ammattialan viitekehykseen. Opiskelija on hakenut viimeisintä tutkimustietoa aihealueesta ja käyttää viimeisimpiä hoitosuosituksia. Opiskelija käsittelee tietoa kriittisesti arvioiden ja rakentavasti. Opiskelija perustelee tekemänsä ratkaisut hyödyntämällä perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija raportoi seminaaritehtävänsä luovasti (tekstiä on havainnollistettu taulukoin tai kuvioin), rajatusti, loogisesti ja selkeästi. Opiskelija pystyy osoittamaan itsenäistä, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä oman alansa asiantuntijuutta. Teksti on hyvää yleiskieltä ja raportti noudattaa SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esitys on sujuvaa, kuulijat huomioiva ja havainnollistamisvälineitä käytetään monipuolisesti, tarkoituksenmukaisesti ja ne tukevat suullista ohjausta. Esityksessä tulee ilmi aihealueeseen perehtyneisyys ja asiantuntemus. Opiskelijalla on myönteinen asenne ohjausta kohtaan ja hän osaa antaa rakentavaa vertaispalautetta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei tunne ohjaus käsitettä ja sen ilmenemistä hoitotyön käytännössä. Opiskelija ei tunnista ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä eikä osaa nimetä ohjauksessa käytettäviä menetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija tarkastelee aihealuetta ilman yhteyksiä opintojakson osaamistavoitteisiin/ tehtäväksi antoon tai aihealueen sisällöllinen käsittely ei riitä sovittujen osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelija ei pysty raportoimaan seminaarityötään annettujen ohjeiden mukaisesti. Ohjaustuokion esitystä ei pidetä

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 24.10.2021

Ajoitus

18.10.2021 - 27.02.2022

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Alavus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Sinikka Vainionpää
Opiskelijaryhmät
  • MSH21KA
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella potilasohjauksen lähtökohtia. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausprosessin. Opiskelija osaa hyödyntää ja käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä sekä erilaista kirjallista, visuaalista ja verkkopohjaista ohjausmateriaalia potilasohjauksessa.

Sisältö

Potilasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet. Oppimisnäkemykset, ohjaus- ja opetusprosessit. Ohjausmenetelmät ja virtuaalisuus potilasohjauksessa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tietää pinnallisesti ohjauksen käsitteen, osaa nimetä joitakin ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa pintapuolisesti soveltaa ohjausmenetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija on pyrkinyt jäsentämään aihealuetta mutta käsittely jää suppeaksi ja pinnalliseksi suhteessa ammattialaan. Opiskelija käsittelee lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa ilmiöstä irrallisena. Lähteet ovat osin vanhentuneita, tai niitä on vähän tai ne eivät ole liity aiheeseen. Opiskelijan taito liittää eri tiedonlajeja toisiinsa on puutteellinen. Opiskelija on kyennyt täyttämään seminaaritehtävän muodolliset ehdot, joista on yhteisesti sovittu. Hän raportoi seminaaritehtävänsä pääosin annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotos ei noudata täysin SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esityksessä on paljon paperista lukua eikä kuulijoita juurikaan huomioida. Havainnollistamisvälineitä hyödynnetään niukalti tai ne eivät tue esitystä. Opiskelija osoittaa vähättelevää asennetta ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tietää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija käsittelee aihealuetta opintojakson osaamistavoitteiden suuntaisesti esittäen joitakin yhteyksiä ammattialan viitekehykseen. Opiskelija hyödyntää perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija raportoi seminaaritehtävänsä rajatusti, loogisesti ja selkeästi annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija pystyy osoittamaan oman alansa asiantuntijuutta. Teksti on hyvää yleiskieltä ja raportti noudattaa SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esitys on sujuvaa, kuulijat huomioiva ja havainnollistamisvälineistä käytetään ainakin yhtä. Suoraan paperista lukua on jonkin verran. Esityksessä tulee ilmi aihealueeseen perehtyneisyys. Opiskelijalla on myönteinen asenne ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija ymmärtää ohjaksen ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä hoitotyön käytäntöön. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija käsittelee aihealuetta kattavasti suhteuttaen tarkasteltavan ilmiön laajempaan ammattialan viitekehykseen. Opiskelija on hakenut viimeisintä tutkimustietoa aihealueesta ja käyttää viimeisimpiä hoitosuosituksia. Opiskelija käsittelee tietoa kriittisesti arvioiden ja rakentavasti. Opiskelija perustelee tekemänsä ratkaisut hyödyntämällä perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija raportoi seminaaritehtävänsä luovasti (tekstiä on havainnollistettu taulukoin tai kuvioin), rajatusti, loogisesti ja selkeästi. Opiskelija pystyy osoittamaan itsenäistä, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä oman alansa asiantuntijuutta. Teksti on hyvää yleiskieltä ja raportti noudattaa SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esitys on sujuvaa, kuulijat huomioiva ja havainnollistamisvälineitä käytetään monipuolisesti, tarkoituksenmukaisesti ja ne tukevat suullista ohjausta. Esityksessä tulee ilmi aihealueeseen perehtyneisyys ja asiantuntemus. Opiskelijalla on myönteinen asenne ohjausta kohtaan ja hän osaa antaa rakentavaa vertaispalautetta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei tunne ohjaus käsitettä ja sen ilmenemistä hoitotyön käytännössä. Opiskelija ei tunnista ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä eikä osaa nimetä ohjauksessa käytettäviä menetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija tarkastelee aihealuetta ilman yhteyksiä opintojakson osaamistavoitteisiin/ tehtäväksi antoon tai aihealueen sisällöllinen käsittely ei riitä sovittujen osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelija ei pysty raportoimaan seminaarityötään annettujen ohjeiden mukaisesti. Ohjaustuokion esitystä ei pidetä

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 10.10.2021

Ajoitus

04.10.2021 - 27.02.2022

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Alavus

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Tarja Knuuttila
Opiskelijaryhmät
  • MSH21KB
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella potilasohjauksen lähtökohtia. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausprosessin. Opiskelija osaa hyödyntää ja käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä sekä erilaista kirjallista, visuaalista ja verkkopohjaista ohjausmateriaalia potilasohjauksessa.

Sisältö

Potilasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet. Oppimisnäkemykset, ohjaus- ja opetusprosessit. Ohjausmenetelmät ja virtuaalisuus potilasohjauksessa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tietää pinnallisesti ohjauksen käsitteen, osaa nimetä joitakin ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa pintapuolisesti soveltaa ohjausmenetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija on pyrkinyt jäsentämään aihealuetta mutta käsittely jää suppeaksi ja pinnalliseksi suhteessa ammattialaan. Opiskelija käsittelee lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa ilmiöstä irrallisena. Lähteet ovat osin vanhentuneita, tai niitä on vähän tai ne eivät ole liity aiheeseen. Opiskelijan taito liittää eri tiedonlajeja toisiinsa on puutteellinen. Opiskelija on kyennyt täyttämään seminaaritehtävän muodolliset ehdot, joista on yhteisesti sovittu. Hän raportoi seminaaritehtävänsä pääosin annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotos ei noudata täysin SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esityksessä on paljon paperista lukua eikä kuulijoita juurikaan huomioida. Havainnollistamisvälineitä hyödynnetään niukalti tai ne eivät tue esitystä. Opiskelija osoittaa vähättelevää asennetta ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tietää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija käsittelee aihealuetta opintojakson osaamistavoitteiden suuntaisesti esittäen joitakin yhteyksiä ammattialan viitekehykseen. Opiskelija hyödyntää perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija raportoi seminaaritehtävänsä rajatusti, loogisesti ja selkeästi annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija pystyy osoittamaan oman alansa asiantuntijuutta. Teksti on hyvää yleiskieltä ja raportti noudattaa SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esitys on sujuvaa, kuulijat huomioiva ja havainnollistamisvälineistä käytetään ainakin yhtä. Suoraan paperista lukua on jonkin verran. Esityksessä tulee ilmi aihealueeseen perehtyneisyys. Opiskelijalla on myönteinen asenne ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija ymmärtää ohjaksen ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä hoitotyön käytäntöön. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija käsittelee aihealuetta kattavasti suhteuttaen tarkasteltavan ilmiön laajempaan ammattialan viitekehykseen. Opiskelija on hakenut viimeisintä tutkimustietoa aihealueesta ja käyttää viimeisimpiä hoitosuosituksia. Opiskelija käsittelee tietoa kriittisesti arvioiden ja rakentavasti. Opiskelija perustelee tekemänsä ratkaisut hyödyntämällä perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija raportoi seminaaritehtävänsä luovasti (tekstiä on havainnollistettu taulukoin tai kuvioin), rajatusti, loogisesti ja selkeästi. Opiskelija pystyy osoittamaan itsenäistä, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä oman alansa asiantuntijuutta. Teksti on hyvää yleiskieltä ja raportti noudattaa SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esitys on sujuvaa, kuulijat huomioiva ja havainnollistamisvälineitä käytetään monipuolisesti, tarkoituksenmukaisesti ja ne tukevat suullista ohjausta. Esityksessä tulee ilmi aihealueeseen perehtyneisyys ja asiantuntemus. Opiskelijalla on myönteinen asenne ohjausta kohtaan ja hän osaa antaa rakentavaa vertaispalautetta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei tunne ohjaus käsitettä ja sen ilmenemistä hoitotyön käytännössä. Opiskelija ei tunnista ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä eikä osaa nimetä ohjauksessa käytettäviä menetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija tarkastelee aihealuetta ilman yhteyksiä opintojakson osaamistavoitteisiin/ tehtäväksi antoon tai aihealueen sisällöllinen käsittely ei riitä sovittujen osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelija ei pysty raportoimaan seminaarityötään annettujen ohjeiden mukaisesti. Ohjaustuokion esitystä ei pidetä

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.

Ilmoittautumisaika

01.05.2021 - 12.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 31.01.2022

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

SeAMK Sosiaali- ja terveysala, Seinäjoki

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Tarja Knuuttila
Opiskelijaryhmät
  • SH20
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija osaa tarkastella potilasohjauksen lähtökohtia. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausprosessin. Opiskelija osaa hyödyntää ja käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä sekä erilaista kirjallista, visuaalista ja verkkopohjaista ohjausmateriaalia potilasohjauksessa.

Sisältö

Potilasohjauksen lähtökohdat ja periaatteet. Oppimisnäkemykset, ohjaus- ja opetusprosessit. Ohjausmenetelmät ja virtuaalisuus potilasohjauksessa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1-2
Opiskelija tietää pinnallisesti ohjauksen käsitteen, osaa nimetä joitakin ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä ja osaa pintapuolisesti soveltaa ohjausmenetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija on pyrkinyt jäsentämään aihealuetta mutta käsittely jää suppeaksi ja pinnalliseksi suhteessa ammattialaan. Opiskelija käsittelee lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa ilmiöstä irrallisena. Lähteet ovat osin vanhentuneita, tai niitä on vähän tai ne eivät ole liity aiheeseen. Opiskelijan taito liittää eri tiedonlajeja toisiinsa on puutteellinen. Opiskelija on kyennyt täyttämään seminaaritehtävän muodolliset ehdot, joista on yhteisesti sovittu. Hän raportoi seminaaritehtävänsä pääosin annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotos ei noudata täysin SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esityksessä on paljon paperista lukua eikä kuulijoita juurikaan huomioida. Havainnollistamisvälineitä hyödynnetään niukalti tai ne eivät tue esitystä. Opiskelija osoittaa vähättelevää asennetta ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4
Opiskelija tietää ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa käyttää näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija käsittelee aihealuetta opintojakson osaamistavoitteiden suuntaisesti esittäen joitakin yhteyksiä ammattialan viitekehykseen. Opiskelija hyödyntää perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija raportoi seminaaritehtävänsä rajatusti, loogisesti ja selkeästi annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija pystyy osoittamaan oman alansa asiantuntijuutta. Teksti on hyvää yleiskieltä ja raportti noudattaa SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esitys on sujuvaa, kuulijat huomioiva ja havainnollistamisvälineistä käytetään ainakin yhtä. Suoraan paperista lukua on jonkin verran. Esityksessä tulee ilmi aihealueeseen perehtyneisyys. Opiskelijalla on myönteinen asenne ohjausta kohtaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Opiskelija ymmärtää ohjaksen ohjauksen käsitteen, ohjauksen laatuun vaikuttavat tekijät ja osaa soveltaa näyttöön perustuvia ohjausmenetelmiä hoitotyön käytäntöön. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija käsittelee aihealuetta kattavasti suhteuttaen tarkasteltavan ilmiön laajempaan ammattialan viitekehykseen. Opiskelija on hakenut viimeisintä tutkimustietoa aihealueesta ja käyttää viimeisimpiä hoitosuosituksia. Opiskelija käsittelee tietoa kriittisesti arvioiden ja rakentavasti. Opiskelija perustelee tekemänsä ratkaisut hyödyntämällä perustellusti lähdemateriaalia, omaa asiantuntijuuttaan ja kokemuksellista tietoa. Opiskelija raportoi seminaaritehtävänsä luovasti (tekstiä on havainnollistettu taulukoin tai kuvioin), rajatusti, loogisesti ja selkeästi. Opiskelija pystyy osoittamaan itsenäistä, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä oman alansa asiantuntijuutta. Teksti on hyvää yleiskieltä ja raportti noudattaa SeAMK:in kirjallisen työn ohjeita. Ohjaustuokion esitys on sujuvaa, kuulijat huomioiva ja havainnollistamisvälineitä käytetään monipuolisesti, tarkoituksenmukaisesti ja ne tukevat suullista ohjausta. Esityksessä tulee ilmi aihealueeseen perehtyneisyys ja asiantuntemus. Opiskelijalla on myönteinen asenne ohjausta kohtaan ja hän osaa antaa rakentavaa vertaispalautetta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty = 0
Opiskelija ei tunne ohjaus käsitettä ja sen ilmenemistä hoitotyön käytännössä. Opiskelija ei tunnista ohjauksen laatuun vaikuttavia tekijöitä eikä osaa nimetä ohjauksessa käytettäviä menetelmiä. Kirjallisessa tehtävässä: Opiskelija tarkastelee aihealuetta ilman yhteyksiä opintojakson osaamistavoitteisiin/ tehtäväksi antoon tai aihealueen sisällöllinen käsittely ei riitä sovittujen osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelija ei pysty raportoimaan seminaarityötään annettujen ohjeiden mukaisesti. Ohjaustuokion esitystä ei pidetä

Esitietovaatimukset

Ei tarvita edeltäviä opintoja.