Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja potilasturvallisuusLaajuus (2 op)

Tunnus: SH00DJ03

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä

Sisältö

Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteerit, hyvä (3)

x

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit

Hyväksytty/hylätty


Hyväksytty = H

Opiskelija osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.

Opiskelija osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.



Hylätty = 0

Opiskelija ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.

Opiskelija ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin

Opiskelija ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 05.05.2024

Ajoitus

22.04.2024 - 02.06.2024

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Tiina Koskela
Opiskelijaryhmät
  • SH23S
    Sairaanhoitaja (AMK)

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä

Sisältö

Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä

Oppimateriaalit

STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteerit, hyvä (3)

x

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit

Hyväksytty/hylätty


Hyväksytty = H

Opiskelija osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.

Opiskelija osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.



Hylätty = 0

Opiskelija ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.

Opiskelija ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin

Opiskelija ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 15.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 02.06.2024

Laajuus

2 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
  • Tiina Koskela
Opiskelijaryhmät
  • MSH23S
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä

Sisältö

Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä

Oppimateriaalit

STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 op = 54h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

x

Arviointikriteerit, hyvä (3)

x

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

x

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit

Hyväksytty/hylätty


Hyväksytty = H

Opiskelija osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.

Opiskelija osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.



Hylätty = 0

Opiskelija ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.

Opiskelija ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin

Opiskelija ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty