Asiakas- ja potilasturvallisuusLaajuus (2 op)
Tunnus: SH00DJ03
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä
Sisältö
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty = H
Opiskelija osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
Opiskelija osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.
Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
Opiskelija ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 22.12.2024
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Tiina Koskela
Opiskelijaryhmät
-
SH24KSairaanhoitaja (AMK)
-
MTH24Terveydenhoitaja (AMK)
-
MSH24KSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä
Sisältö
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä
Oppimateriaalit
STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. (verkkojulkaisu)
Koivula R, Brotkin H & Saarsalmi O. 2018. Turvallisia sote-palveluja: Opas sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Ohjaus 2/2018. Helsinki. (verkkojulkaisu)
STM. Vakavien vaaratapahtumien tutkinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:31. (verkkojulkaisu)
WHO. 2021. Global patient safety action plan 2021-2030. Towards eliminating avoidable harm in health care. (verkkojulkaisu)
Sekä Moodlen materiaali
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu,
opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa ja sähköpostitse ennen opintojakson alkua
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54h
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulunsa mukaisesti sen lukukauden aikana, kun opintojakso menee ko.ryhmällä. Opintojaksolla ei ole aikaan ja paikkaan sidottua opetusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Reflektoiva oppimispäiväkirja, verkkokeskusteluun osallistuminen sekä Oppiportin verkkokurssit
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty = H
Opiskelija osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
Opiskelija osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.
Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
Opiskelija ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 18.11.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 01.12.2024
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Tiina Koskela
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
- Ristiinopiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Koulutusryhmat
- Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)
- Ristiinopiskelu
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä
Sisältö
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä
Oppimateriaalit
STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2. (verkkojulkaisu)
Koivula R, Brotkin H & Saarsalmi O. 2018. Turvallisia sote-palveluja: Opas sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Ohjaus 2/2018. Helsinki. (verkkojulkaisu)
STM. Vakavien vaaratapahtumien tutkinta. Opas sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2023:31. (verkkojulkaisu)
WHO. 2021. Global patient safety action plan 2021-2030. Towards eliminating avoidable harm in health care. (verkkojulkaisu)
Sekä Moodlen materiaali
Opetusmenetelmät
Itsenäinen verkko-opiskelu (ei aikaan tai paikkaan sidottua opetusta),
opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä,
osaaminen varmennetaan opintojaksoon sisältyvillä tehtävillä ja potilascaseilla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54h
Sisällön jaksotus
Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojaksolla ei ole aikaan ja paikkaan sidottua opetusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Itsenäinen verkko-opiskelu (ei aikaan tai paikkaan sidottua opetusta),
opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa.
Reflektoiva oppimispäiväkirja, verkkokeskusteluun osallistuminen sekä potilasskenaariot
vapaaehtoisena Oppiportin verkkokurssit
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty = H
Opiskelija osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
Opiskelija osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.
Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
Opiskelija ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 05.05.2024
Ajoitus
22.04.2024 - 02.06.2024
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Tiina Koskela
Opiskelijaryhmät
-
SH23SSairaanhoitaja (AMK)
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä
Sisältö
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä
Oppimateriaalit
STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty = H
Opiskelija osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
Opiskelija osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.
Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
Opiskelija ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 02.06.2024
Laajuus
2 op
Virtuaaliosuus (op)
2 op
Yksikkö
SeAMK Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Terveydenhoitaja (AMK)
Opettaja
- Tiina Koskela
Opiskelijaryhmät
-
MSH23SSairaanhoitaja (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeiset käsitteet sekä sen osa-alueet
- ymmärtää CRM:n (Crew Resource Management) asiakas- ja potilasturvallisuutta lisäävänä tekijänä
- ymmärtää erilaiset asiakas- ja potilasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- osaa omalla toiminnallaan edistää asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sekä ehkäistä vaaratapahtumien syntymistä
- osaa toimia oikein vaaratapahtuman ilmetessä
Sisältö
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät käsitteet ja osa-alueet (hoitoturvallisuus, laiteturvallisuus, lääketurvallisuus)
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
CRM (Crew Resource Management)
Asiakas- ja potilasturvallisuuteen vaikuttavat inhimilliset tekijät
Strukturoitu raportointi (ISBAR)
Toimintaprotokolla vaaratapahtuman ilmetessä
Oppimateriaalit
STM. Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2022:2.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, opintojakson tarkempi ohjeistus Moodlessa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole varsinaista tenttiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
x
Arviointikriteerit, hyvä (3)
x
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
x
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit
Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty = H
Opiskelija osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisällön.
Opiskelija osoittaa perehtyneensä asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetut tehtävät.
Hylätty = 0
Opiskelija ei osaa kuvata Asiakas- ja potilasturvallisuus - käsitteen sisältöä.
Opiskelija ei ole perehtynyt asiakas- ja potilasturvallisuuden eri tekijöihin
Opiskelija ei osallistunut aktiivisesti tunneille / opintojakson toteutukseen / tehnyt annetuja tehtäviä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty