Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen elämänkaari muuttuvassa ympäristössä 2Laajuus (4 op)

Tunnus: BB00DT11

Osaamistavoitteet

Aikuisten ja ikääntyneiden osuus

Opiskelija:

- selittää motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- tunnistaa ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- tunnistaa työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- selittää ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset
- harjoittelee fyysisen kunnon osa-alueiden mittaamista ja tulosten analysointia, sekä hyödyntää tuloksia ohjaus- ja neuvontaosaamisessa
- toteuttaa fysioterapiaa asiakaslähtöisesti erilaisissa yksilö- ja ryhmätilanteissa, huomioiden eettiset periaatteet työskennellessään asiakkaiden ja eri asiantuntijatiimien kanssa
- syventää ammatillisia valmiuksiaan ja asiantuntijuuttaan opiskelun edetessä

Sisältö

- Motorinen oppiminen ja opettaminen
- Työikäisen arjen kuormitustekijät
- Fysiologisen ikääntymisen merkitys toimintakyvylle
- Ihmisen kehitys ja elämänkaariteoriat, kriisiteoriat ja psyykkiset prosessit
- Fysioterapiataitojen harjoittelu erilaisissa työikäisten ja ikääntyvien toimintaympäristöissä
- Toimeksiantojen suunnittelu ja toteutus harjoitteluympäristössä yhdessä opiskelijaparin kanssa

- Opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä fysioterapeutin työhön ja työikäisten ja ikääntyvien toimintakykyyn ja sen rajoitteisiin sekä kuntouttamiseen erilaisin fysioterapeuttisin menetelmin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- selittää pintapuolisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- tunnistaa puutteellisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- selittää puutteellisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- soveltaa puutteellisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- selittää osittain motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- tunnistaa osittain työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- selittää pääpiirteittäin ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- soveltaa osittain oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- selittää täsmällisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- tunnistaa monipuolisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- selittää monipuolisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- soveltaa monipuolisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson sisällä toteutuva harjoittelu arvioidaan hyväksytty - hylätty. Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija toteuttaa harjoitteluun asetetut tehtävät ja toimii harjoitteluympäristössä vuorovaikutteisesti kehittäen omaa ammatillista kasvuaan. Opiskelija harjoittelee työelämätaitoja ja oman toiminnan reflektointia.

Harjoittelu on hylätty, jos opiskelija ei toteuta harjoitteluun asetettuja tehtäviä asianmukaisesti, eikä toimi harjoitteluympäristössä ammatillisesti kehittäen omaa vuorovaikutustaitoaan tai ammatillista kasvuaan.

Oppimateriaalit

Heikkinen E., Rantanen T. (toim.) 2020. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.
Kulmala, J. (toim.) 2019. Hyvä vanhuus. PK-kustannus.
Kauranen K. 2014. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen Seura, julkaisu 167. Tampere 2014, 2.p.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.04.2025

Laajuus

4 op

Yksikkö

SeAMK Fysioterapeutti

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Kampustalo

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Maija Hiltunen
  • Jutta Potila
Opiskelijaryhmät
  • FYS24
    Fysioterapeutti (AMK)

Tavoitteet

Aikuisten ja ikääntyneiden osuus

Opiskelija:

- selittää motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- tunnistaa ihmisen elämäkaaren vaiheet, kriisiteoriat ja kertoa ihmisen psyykkiset prosessit
- tunnistaa työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- selittää ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset
- harjoittelee fyysisen kunnon osa-alueiden mittaamista ja tulosten analysointia, sekä hyödyntää tuloksia ohjaus- ja neuvontaosaamisessa
- toteuttaa fysioterapiaa asiakaslähtöisesti erilaisissa yksilö- ja ryhmätilanteissa, huomioiden eettiset periaatteet työskennellessään asiakkaiden ja eri asiantuntijatiimien kanssa
- syventää ammatillisia valmiuksiaan ja asiantuntijuuttaan opiskelun edetessä

Sisältö

- Motorinen oppiminen ja opettaminen
- Työikäisen arjen kuormitustekijät
- Fysiologisen ikääntymisen merkitys toimintakyvylle
- Ihmisen kehitys ja elämänkaariteoriat, kriisiteoriat ja psyykkiset prosessit
- Fysioterapiataitojen harjoittelu erilaisissa työikäisten ja ikääntyvien toimintaympäristöissä
- Toimeksiantojen suunnittelu ja toteutus harjoitteluympäristössä yhdessä opiskelijaparin kanssa

- Opiskelijalla on mahdollisuus perehtyä fysioterapeutin työhön ja työikäisten ja ikääntyvien toimintakykyyn ja sen rajoitteisiin sekä kuntouttamiseen erilaisin fysioterapeuttisin menetelmin

Oppimateriaalit

Heikkinen E., Rantanen T. (toim.) 2020. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.
Kulmala, J. (toim.) 2019. Hyvä vanhuus. PK-kustannus.
Kauranen K. 2014. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen Seura, julkaisu 167. Tampere 2014, 2.p.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- selittää pintapuolisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- tunnistaa puutteellisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- selittää puutteellisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- soveltaa puutteellisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- selittää osittain motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- tunnistaa osittain työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- selittää pääpiirteittäin ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- soveltaa osittain oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- selittää täsmällisesti motorisen oppimisen ja opettamisen periaatteet
- tunnistaa monipuolisesti työikäisen arkeen liittyvät kuormitustekijät
- selittää monipuolisesti ikääntymisen mukanaan tuomat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset haasteet ja muutokset.
- soveltaa monipuolisesti oppimaansa teoriaa käytännön asiakastilanteissa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakson sisällä toteutuva harjoittelu arvioidaan hyväksytty - hylätty. Harjoittelu on hyväksytty, kun opiskelija toteuttaa harjoitteluun asetetut tehtävät ja toimii harjoitteluympäristössä vuorovaikutteisesti kehittäen omaa ammatillista kasvuaan. Opiskelija harjoittelee työelämätaitoja ja oman toiminnan reflektointia.

Harjoittelu on hylätty, jos opiskelija ei toteuta harjoitteluun asetettuja tehtäviä asianmukaisesti, eikä toimi harjoitteluympäristössä ammatillisesti kehittäen omaa vuorovaikutustaitoaan tai ammatillista kasvuaan.