Ikääntyvän toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian erityispiirteetLaajuus (3 op)
Tunnus: BB00DL53
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- selittää liikunnan vaikutukset ikääntyvän elimistöön ja osaa perustella keskeiset tekijät ohjatessaan ikääntyneiden liikuntaa
- soveltaa eri tutkimismenetelmiä arvioidessaan ikääntyvän toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä
- soveltaa tutkimistuloksia ohjatessaan terapeuttista harjoittelua ikääntyvälle
- käyttää ICF-luokitusta ja TOIMIA-tietokantaa kuvatessaan ikääntyvän toimintakykyä ja toiminnan rajoitteita
- ohjata ikääntyvälle toimintakykyä tukevien apuvälineiden käyttöä
- löytää ratkaisuja ikääntyvän päivittäisiä toimintoja tukevasta teknologiasta
- soveltaa laadullista tutkimusta haastattelutehtävässään
- osaa selittää mitä RAI-arviointi tarkoittaa osana asiakkaan palvelutarpeen luotettavaa arviointia sekä toimintakyvyn ja toimijuuden tukemista.
- tuntee RAI-arvioinnin rakenteen ja arviointiprosessin vaiheet sekä oman roolinsa osana luotettavaa, moniammatillista ja asiakaskeskeistä RAI-arviointia.
- osaa hyödyntää RAI-arviointikäsikirjaa asiakkaan arviointia tehtäessä.
- tunnistaa asiakkaan ja hänen läheisensä RAI-arviointiin osallistumisen merkityksen
Sisältö
- Terveyden edistäminen ja ikääntyminen
- Ikääntyvän toimintakyvyn ja itsenäisen selviytymisen eri tutkimismenetelmät
- Ikääntyvien lihasvoiman ja motoristen taitojen harjoittaminen eri aistikanavia hyödyntäen
- ICF-luokitusjärjestelmä ja TOIMIA-tietokanta
- Apuvälineprosessi
- Robotiikka, hyvinvointiteknologia ja digitalisaatio
- Laadullinen tutkimus
- RAI - arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija:
- tunnistaa ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä
- osaa hyödyntää muutamia tutkimismenetelmiä arvioidessaan ikääntyvän toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä
- tunnistaa toimintakyvyn tutkimistuloksia sekä kykenee ohjaamaan ikääntyvän toimintakykyä edistävää terapeuttista harjoittelua
- osaa autettuna tehdä asiakkaalle RAI arvioinnin
- osaa käyttää ICF-luokitusjärjestelmää sekä TOIMIA-tietokantaa osittain
- ymmärtää ikäihmisen apuvälineprosessin
- tunnistaa hyvinvointiteknologian tuomia mahdollisuuksia ikääntyneiden fysioterapian tukena
- soveltaa laadullisen tutkimuksen perusmenetelmiä osittain
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija:
- ymmärtää ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä
- hyödyntää eri tutkimismenetelmiä arvioidessaan ikääntyvän toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä
- kykenee tulkitsemaan toimintakyvyn tutkimistuloksia sekä ohjaamaan näyttöön perustuvaa ikääntyvän toimintakykyä edistävää terapeuttista harjoittelua
- osaa tehdä asiakkaasta RAI-arvioinnin
- osaa käyttää ICF-luokitusjärjestelmää sekä TOIMIA-tietokantaa
- osaa ohjata ikäihmistä apuvälineprosessissa
- hyödyntää hyvinvointiteknologiaa ikääntyneiden fysioterapian tukena
- soveltaa laadullisen tutkimuksen perusmenetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osaa analysoida ikääntyvän elämäntilanteeseen liittyviä terveyttä edistäviä ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä
- hyödyntää monipuolisesti eri tutkimismenetelmiä arvioidessaan ikääntyvän toimintakykyä ja itsenäistä selviytymistä
- soveltaa tutkimistuloksia ohjatessaan näyttöön perustuvaa ikääntyvän toimintakykyä edistävää terapeuttista harjoittelua
- osaa tehdä asiakkaan kanssa yhdessä RAI arvioinnin
- käyttää perustellusti ICF-luokitusjärjestelmää sekä TOIMIA-tietokantaa
- osaa ohjata ammattimaisesti ikäihmistä apuvälineprosessissa
- hyödyntää kiitettävästi hyvinvointiteknologiaa ikääntyneiden fysioterapian tukena
- soveltaa laadullisen tutkimuksen perusmenetelmiä asianmukaisesti
Oppimateriaalit
Carr, J. & Shepherd, R. 1989. Toispuolihalvauspotilaan liikkeiden uudelleen oppiminen. Valtionpainatuskeskus.
Heikkinen E., Rantanen T. (toim.) 2020. Gerontologia. Kustannus oy Duodecim.
Kulmala, J. (toim.) 2019. Hyvä vanhuus. PK-kustannus.
Pajala, S. 2012. Iäkkäiden kaatumisen ehkäisy, Opas/Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL): 16
Sarvimäki, A. & Heimonen, S. & Mäki-Petäjä-Leinonen, A. 2010. Vanhuus ja haavoittuvuus. Helsinki: Edita.
Soinila, S. et al. (toim.) 2015. Neurologia. Duodecim.