Siirry suoraan sisältöön

MeijeriprosessitLaajuus (5 op)

Tunnus: 8B00CX69

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida maitotuotteiden laatuun vaikuttavia tekijöitä
- osaa rakentaa maitotuotteiden valmistusprosesseja
- osaa arvioida meijeriprosessien tehokkuutta
- osaa selittää kansainvälisen maidontuotannon rakenteen ja tärkeimmät toimijat

Sisältö

Meijeriprosessien yksikköoperaatiot, prosessien suunnittelu, tuotteiden valmistusteknologiat, meijeriprosessien automaatio, hyödykejärjestelmät, meijerilaitteiden pesujärjestelmät ja poistejärjestelmät.

Esitietovaatimukset

Elintarvikeprosessit
Elintarviketeknologia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja osaa nimetä tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.

Oppimateriaalit

Dairy Processing Handbook (2023). Tetra Pak. https://dairyprocessinghandbook.tetrapak.com/

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 19.05.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
  • Jarmo Alarinta
Opiskelijaryhmät
  • MBIELI22
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka, monimuotototeutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida maitotuotteiden laatuun vaikuttavia tekijöitä
- osaa rakentaa maitotuotteiden valmistusprosesseja
- osaa arvioida meijeriprosessien tehokkuutta
- osaa selittää kansainvälisen maidontuotannon rakenteen ja tärkeimmät toimijat

Sisältö

Meijeriprosessien yksikköoperaatiot, prosessien suunnittelu, tuotteiden valmistusteknologiat, meijeriprosessien automaatio, hyödykejärjestelmät, meijerilaitteiden pesujärjestelmät ja poistejärjestelmät.

Oppimateriaalit

Bylund, G. (2023). Dairy processing handbook. Tetra Pak Processing Systems. Saatavissa: https://dairyprocessinghandbook.tetrapak.com/

Opetusmenetelmät

Läsnäolo-opetus
Verkko-opetus
Laboratorioharjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Etäopetus 18 h
Laboratorioharjoitusket 16 h
Itsenäinen opiskelu

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja osaa nimetä tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen näyttökoe

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja osaa nimetä tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.

Esitietovaatimukset

Elintarvikeprosessit
Elintarviketeknologia

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka
Opettaja
  • Jarmo Alarinta
Opiskelijaryhmät
  • BIELI21
    Insinööri (AMK), Bio- ja elintarviketekniikka

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida maitotuotteiden laatuun vaikuttavia tekijöitä
- osaa rakentaa maitotuotteiden valmistusprosesseja
- osaa arvioida meijeriprosessien tehokkuutta
- osaa selittää kansainvälisen maidontuotannon rakenteen ja tärkeimmät toimijat

Sisältö

Meijeriprosessien yksikköoperaatiot, prosessien suunnittelu, tuotteiden valmistusteknologiat, meijeriprosessien automaatio, hyödykejärjestelmät, meijerilaitteiden pesujärjestelmät ja poistejärjestelmät.

Oppimateriaalit

Bylund, G. (2023). Dairy processing handbook. Tetra Pak Processing Systems. Saatavissa: https://dairyprocessinghandbook.tetrapak.com/

Opetusmenetelmät

Läsnäolo-opetus
Verkko-opetus
Laboratorioharjoitukset

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolo-opetus 20 h
Laboratorioharjoitusket 18 h
Itsenäinen opiskelu

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja osaa nimetä tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjallinen näyttökoe

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja osaa nimetä tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyviä peruskäsitteitä ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.

Esitietovaatimukset

Elintarvikeprosessit
Elintarviketeknologia