Kvalitatiivinen tutkimus ja kehittämishankkeen toteuttaminenLaajuus (3 op)
Tunnus: LT00BD29
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa tieteellisen tutkimuksen, tutkimuksellisen kehittämistyön ja arkipäivän kehittämistyön erot. Opiskelija osaa määritellä kehittämistyön lähestymistapoja, prosesseja ja menetelmiä sekä esitellä tutkimuksellisen kehittämistyön etenemisprosessin. Opiskelija osaa selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa ja osaa antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä.
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen lähtökohdat ja ominaispiirteet, määritellä laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja ja menetelmiä, kerätä laadullisen tutkimusaineiston ja analysoida sitä sekä tunnistaa eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät periaatteet ja noudattaa niitä.
Sisältö
- tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuus
- lähestymistavat kehittämistyössä
- kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä
- laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset
- laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
- laadullisen tutkimuksen analysointi
- laadullisen tutkimuksen tulkinta ja löydösten raportointi
- eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät kysymykset
Esitietovaatimukset
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin jossain määrin
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuutta ja kehittämistyön lähestymistapoja melko hyvin.
Opiskelija osaa käyttää kehittämistyön menetelmiä melko kattavasti.
Opiskelija osoittaa hyvää hallintaa laadullisen tutkimuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa.
Ilmoittautumisaika
22.04.2024 - 25.05.2025
Ajoitus
02.09.2024 - 25.05.2025
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Miia Koski
Opiskelijaryhmät
-
LITA22DTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA22BTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA22CTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA22ATradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa tieteellisen tutkimuksen, tutkimuksellisen kehittämistyön ja arkipäivän kehittämistyön erot. Opiskelija osaa määritellä kehittämistyön lähestymistapoja, prosesseja ja menetelmiä sekä esitellä tutkimuksellisen kehittämistyön etenemisprosessin. Opiskelija osaa selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa ja osaa antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä.
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen lähtökohdat ja ominaispiirteet, määritellä laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja ja menetelmiä, kerätä laadullisen tutkimusaineiston ja analysoida sitä sekä tunnistaa eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät periaatteet ja noudattaa niitä.
Sisältö
- tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuus
- lähestymistavat kehittämistyössä
- kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä
- laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset
- laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
- laadullisen tutkimuksen analysointi
- laadullisen tutkimuksen tulkinta ja löydösten raportointi
- eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät kysymykset
Oppimateriaalit
Opettajan ilmoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan kokonaan verkossa ja voit aloittaa sen, kun sinulla on opinnäytetyön aihe olemassa. Kurssi on jatkuva kurssi, eli voit aloittaa sen ja myös suorittaa sen milloin vain lukuvuoden aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopistettä vastaa 81 tuntia opiskelua.
- Itsenäinen opiskelu, Moodle-materiaalit, 30h
- Viikoittaiset harjoitustehtävät, 24h
- Tutkimussuunnitelman kokoaminen, 7h
- Verkkotentti ja siihen valmistautuminen, 20h
Sisällön jaksotus
Kurssiin kuuluu videoluentoja sekä viikoittaisia harjoitustehtäviä omasta opinnäytetyön aiheesta. Harjoitustehtävistä koostuu tutkimussuunnitelma. Tavoitteena on, että kaikilla olisi kurssin päätyttyä kädessään tutkimussuunnitelma omaa opinnäytetyötä varten. Tutkimussuunnitelmaan kirjoitettua tekstiä on helppo käyttää opinnäytetyön metodologia-osaan ja seminaariesitykseen! Kurssin päätteeksi Moodlessa on verkkotentti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin jossain määrin
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuutta ja kehittämistyön lähestymistapoja melko hyvin.
Opiskelija osaa käyttää kehittämistyön menetelmiä melko kattavasti.
Opiskelija osoittaa hyvää hallintaa laadullisen tutkimuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/ Hylätty
Hyväksytty: Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuutta ja kehittämistyön lähestymistapoja. Opiskelija käyttää oppimiaan tietoja ja taitoja tutkimuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa. Opiskelija osaa laatia tutkimussuunnitelman.
Esitietovaatimukset
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 31.05.2024
Ajoitus
02.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Miia Koski
Opiskelijaryhmät
-
LITA21BTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA21CTradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa tieteellisen tutkimuksen, tutkimuksellisen kehittämistyön ja arkipäivän kehittämistyön erot. Opiskelija osaa määritellä kehittämistyön lähestymistapoja, prosesseja ja menetelmiä sekä esitellä tutkimuksellisen kehittämistyön etenemisprosessin. Opiskelija osaa selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa ja osaa antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä.
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen lähtökohdat ja ominaispiirteet, määritellä laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja ja menetelmiä, kerätä laadullisen tutkimusaineiston ja analysoida sitä sekä tunnistaa eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät periaatteet ja noudattaa niitä.
Sisältö
- tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuus
- lähestymistavat kehittämistyössä
- kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä
- laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset
- laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
- laadullisen tutkimuksen analysointi
- laadullisen tutkimuksen tulkinta ja löydösten raportointi
- eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät kysymykset
Opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan kokonaan verkossa ja voit aloittaa sen, kun sinulla on opinnäytetyön aihe olemassa. Kurssi on jatkuva kurssi, eli voit aloittaa sen ja myös suorittaa sen milloin vain lukuvuoden aikana.
Kurssiin kuuluu videoluentoja sekä viikoittaisia harjoitustehtäviä omasta opinnäytetyön aiheesta. Harjoitustehtävistä koostuu tutkimussuunnitelma. Tavoitteena on, että kaikilla olisi kurssin päätyttyä kädessään tutkimussuunnitelma omaa opinnäytetyötä varten. Tutkimussuunnitelmaan kirjoitettua tekstiä on helppo käyttää opinnäytetyön metodologia-osaan ja seminaariesitykseen! Kurssin päätteeksi Moodlessa on verkkotentti.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin jossain määrin
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuutta ja kehittämistyön lähestymistapoja melko hyvin.
Opiskelija osaa käyttää kehittämistyön menetelmiä melko kattavasti.
Opiskelija osoittaa hyvää hallintaa laadullisen tutkimuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa.
Esitietovaatimukset
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 01.12.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Miia Koski
Opiskelijaryhmät
-
LITA21ATradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA21DTradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa tieteellisen tutkimuksen, tutkimuksellisen kehittämistyön ja arkipäivän kehittämistyön erot. Opiskelija osaa määritellä kehittämistyön lähestymistapoja, prosesseja ja menetelmiä sekä esitellä tutkimuksellisen kehittämistyön etenemisprosessin. Opiskelija osaa selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa ja osaa antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä.
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen lähtökohdat ja ominaispiirteet, määritellä laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja ja menetelmiä, kerätä laadullisen tutkimusaineiston ja analysoida sitä sekä tunnistaa eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät periaatteet ja noudattaa niitä.
Sisältö
- tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuus
- lähestymistavat kehittämistyössä
- kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä
- laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset
- laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
- laadullisen tutkimuksen analysointi
- laadullisen tutkimuksen tulkinta ja löydösten raportointi
- eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät kysymykset
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin jossain määrin
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuutta ja kehittämistyön lähestymistapoja melko hyvin.
Opiskelija osaa käyttää kehittämistyön menetelmiä melko kattavasti.
Opiskelija osoittaa hyvää hallintaa laadullisen tutkimuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa.
Esitietovaatimukset
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 13.03.2023
Ajoitus
20.03.2023 - 16.04.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Miia Koski
Opiskelijaryhmät
-
LITA20BTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA20CTradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa tieteellisen tutkimuksen, tutkimuksellisen kehittämistyön ja arkipäivän kehittämistyön erot. Opiskelija osaa määritellä kehittämistyön lähestymistapoja, prosesseja ja menetelmiä sekä esitellä tutkimuksellisen kehittämistyön etenemisprosessin. Opiskelija osaa selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa ja osaa antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä.
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen lähtökohdat ja ominaispiirteet, määritellä laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja ja menetelmiä, kerätä laadullisen tutkimusaineiston ja analysoida sitä sekä tunnistaa eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät periaatteet ja noudattaa niitä.
Sisältö
- tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuus
- lähestymistavat kehittämistyössä
- kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä
- laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset
- laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
- laadullisen tutkimuksen analysointi
- laadullisen tutkimuksen tulkinta ja löydösten raportointi
- eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät kysymykset
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin jossain määrin
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuutta ja kehittämistyön lähestymistapoja melko hyvin.
Opiskelija osaa käyttää kehittämistyön menetelmiä melko kattavasti.
Opiskelija osoittaa hyvää hallintaa laadullisen tutkimuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa.
Esitietovaatimukset
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 10.11.2022
Ajoitus
14.11.2022 - 11.12.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Miia Koski
Opiskelijaryhmät
-
LITA20ATradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA20DTradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa tieteellisen tutkimuksen, tutkimuksellisen kehittämistyön ja arkipäivän kehittämistyön erot. Opiskelija osaa määritellä kehittämistyön lähestymistapoja, prosesseja ja menetelmiä sekä esitellä tutkimuksellisen kehittämistyön etenemisprosessin. Opiskelija osaa selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa ja osaa antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä.
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen lähtökohdat ja ominaispiirteet, määritellä laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja ja menetelmiä, kerätä laadullisen tutkimusaineiston ja analysoida sitä sekä tunnistaa eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät periaatteet ja noudattaa niitä.
Sisältö
- tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuus
- lähestymistavat kehittämistyössä
- kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä
- laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset
- laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
- laadullisen tutkimuksen analysointi
- laadullisen tutkimuksen tulkinta ja löydösten raportointi
- eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät kysymykset
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin jossain määrin
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuutta ja kehittämistyön lähestymistapoja melko hyvin.
Opiskelija osaa käyttää kehittämistyön menetelmiä melko kattavasti.
Opiskelija osoittaa hyvää hallintaa laadullisen tutkimuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa.
Esitietovaatimukset
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet
Ilmoittautumisaika
15.10.2021 - 21.03.2022
Ajoitus
07.02.2022 - 20.03.2022
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Miia Koski
Opiskelijaryhmät
-
LITA19BTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA19CTradenomi (AMK), Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa tieteellisen tutkimuksen, tutkimuksellisen kehittämistyön ja arkipäivän kehittämistyön erot. Opiskelija osaa määritellä kehittämistyön lähestymistapoja, prosesseja ja menetelmiä sekä esitellä tutkimuksellisen kehittämistyön etenemisprosessin. Opiskelija osaa selittää kriittisen ajattelun merkityksen tutkivassa ja kehittävässä työotteessa ja osaa antaa esimerkkejä tutkimusetiikan merkityksestä.
Opiskelija osaa kuvailla laadullisen tutkimuksen lähtökohdat ja ominaispiirteet, määritellä laadullisen tutkimuksen lähestymistapoja ja menetelmiä, kerätä laadullisen tutkimusaineiston ja analysoida sitä sekä tunnistaa eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät periaatteet ja noudattaa niitä.
Sisältö
- tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuus
- lähestymistavat kehittämistyössä
- kehittämistyössä käytettäviä menetelmiä
- laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja perusoletukset
- laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmät
- laadullisen tutkimuksen analysointi
- laadullisen tutkimuksen tulkinta ja löydösten raportointi
- eettisyyteen ja luotettavuuteen liittyvät kysymykset
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osallistuu opetukseen melko aktiivisesti ja esittää omia mielipiteitään käsiteltyihin asioihin jossain määrin
Opiskelija ymmärtää tutkimuksellisen kehittämistyön kokonaisuutta ja kehittämistyön lähestymistapoja melko hyvin.
Opiskelija osaa käyttää kehittämistyön menetelmiä melko kattavasti.
Opiskelija osoittaa hyvää hallintaa laadullisen tutkimuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja raportoinnissa.
Esitietovaatimukset
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet