Strategisen viestinnän suunnitteluLaajuus (3 op)
Tunnus: LTHA101
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yrityksen johdon strategisena työkaluna ja yrityksen tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa analysoida yrityksessä käytössä olevia viestinnän toimintatapoja. Opiskelija osaa analysoida yrityksen viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijalla on valmiudet laatia käytännössä viestintäsuunnitelmia.
Sisältö
- Tulosviestinnän osa-alueet (arkiviestintä, kiinnittäminen, profilointi, informointi)
- Viestinnän suunnittelun tasot
- Viestinnän ja yrityskuvan johtaminen
- Kriisi- ja muutosviestintä
- Viestinnän nyky- ja tavoitetilan analysointi
- Viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia
Esitietovaatimukset
1. vuoden viestinnän opinnot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa heikosti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija on palauttanut tehtävät, mutta niissä on paljon täydennettävää. Opiskelija osaa heikosti analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta, ja osallistuminen on ollut vaihtelevaa, joten tehtävissä ja tiedoissa on vielä puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa pääsääntöisesti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan palauttamat tehtävät ja tiedot ovat hyviä, mutta viimeistelyssä sekä tiedon soveltamisessa on vielä hieman parannettavaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa myös analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja tehtävät ja tiedot ovat erinomaisia niin viimeistelyn kuin soveltamisenkin osalta.
Oppimateriaalit
Juholin, E. (2006 tai uudempi painos). Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. Helsinki: Infor.
Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 11.10.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 17.12.2023
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Saija Råtts
Opiskelijaryhmät
-
LITA21ATradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA21CTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA21BTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA21DTradenomi (AMK), Liiketalous
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yrityksen johdon strategisena työkaluna ja yrityksen tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa analysoida yrityksessä käytössä olevia viestinnän toimintatapoja. Opiskelija osaa analysoida yrityksen viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijalla on valmiudet laatia käytännössä viestintäsuunnitelmia.
Sisältö
- Tulosviestinnän osa-alueet (arkiviestintä, kiinnittäminen, profilointi, informointi)
- Viestinnän suunnittelun tasot
- Viestinnän ja yrityskuvan johtaminen
- Kriisi- ja muutosviestintä
- Viestinnän nyky- ja tavoitetilan analysointi
- Viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia
Oppimateriaalit
Juholin, E. 2022. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Helsinki: Management Institute of Finland MIF Oy.
- Luennoitsijan ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus. Suoritettavissa täysin itsenäisesti Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op. opintojakso vastaa noin reilua 80 opiskelijan työtuntia.
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, joihin osallistuminen / materiaaliin tutustuminen vie noin 20 tuntia opiskelijan aikaa.
Ryhmä- ja itsenäinen työskentely noin 30 h
Itsenäinen opiskelu ja kirjallisuuteen perehtyminen noin 30 h
Mahdolisesti verkkotentti
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa heikosti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija on palauttanut tehtävät, mutta niissä on paljon täydennettävää. Opiskelija osaa heikosti analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta, ja osallistuminen on ollut vaihtelevaa, joten tehtävissä ja tiedoissa on vielä puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa pääsääntöisesti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan palauttamat tehtävät ja tiedot ovat hyviä, mutta viimeistelyssä sekä tiedon soveltamisessa on vielä hieman parannettavaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa myös analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja tehtävät ja tiedot ovat erinomaisia niin viimeistelyn kuin soveltamisenkin osalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suulliset ja kirjalliset harjoitukset, itsenäinen ja ryhmätyöskentely, mahdollisesti verkkotentti
Esitietovaatimukset
1. vuoden viestinnän opinnot.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 12.10.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 07.12.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
16 - 40
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
- Saija Råtts
Opiskelijaryhmät
-
LITA20ATradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA20BTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA20CTradenomi (AMK), Liiketalous
-
LITA20DTradenomi (AMK), Liiketalous
-
VVOVVO-ryhmä Peppiä varten
Tavoitteet
Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yrityksen johdon strategisena työkaluna ja yrityksen tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa analysoida yrityksessä käytössä olevia viestinnän toimintatapoja. Opiskelija osaa analysoida yrityksen viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijalla on valmiudet laatia käytännössä viestintäsuunnitelmia.
Sisältö
- Tulosviestinnän osa-alueet (arkiviestintä, kiinnittäminen, profilointi, informointi)
- Viestinnän suunnittelun tasot
- Viestinnän ja yrityskuvan johtaminen
- Kriisi- ja muutosviestintä
- Viestinnän nyky- ja tavoitetilan analysointi
- Viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia
Oppimateriaalit
Juholin, E. 2022. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Helsinki: Management Institute of Finland MIF Oy.
- Luennoitsijan ilmoittama materiaali
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi. Verkkoluennot / tai -nauhoitteet ja verkkomateriaalit.
Itsenäinen- ja ryhmätyöskentely.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op. opintojakso vastaa noin reilua 80 opiskelijan työtuntia.
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, joihin osallistuminen / materiaaliin tutustuminen vie noin 20 tuntia opiskelijan aikaa.
Ryhmä- ja itsenäinen työskentely noin 30 h
Itsenäinen opiskelu ja kirjallisuuteen perehtyminen noin 30 h
Mahdolisesti verkkotentti
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa heikosti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija on palauttanut tehtävät, mutta niissä on paljon täydennettävää. Opiskelija osaa heikosti analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta, ja osallistuminen on ollut vaihtelevaa, joten tehtävissä ja tiedoissa on vielä puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa pääsääntöisesti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan palauttamat tehtävät ja tiedot ovat hyviä, mutta viimeistelyssä sekä tiedon soveltamisessa on vielä hieman parannettavaa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa myös analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja tehtävät ja tiedot ovat erinomaisia niin viimeistelyn kuin soveltamisenkin osalta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suulliset ja kirjalliset harjoitukset, itsenäinen ja ryhmätyöskentely, mahdollisesti verkkotentti
Esitietovaatimukset
1. vuoden viestinnän opinnot.