Siirry suoraan sisältöön

Strategisen viestinnän suunnitteluLaajuus (3 op)

Tunnus: LTHA101

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yrityksen johdon strategisena työkaluna ja yrityksen tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa analysoida yrityksessä käytössä olevia viestinnän toimintatapoja. Opiskelija osaa analysoida yrityksen viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijalla on valmiudet laatia käytännössä viestintäsuunnitelmia.

Sisältö

- Tulosviestinnän osa-alueet (arkiviestintä, kiinnittäminen, profilointi, informointi)
- Viestinnän suunnittelun tasot
- Viestinnän ja yrityskuvan johtaminen
- Kriisi- ja muutosviestintä
- Viestinnän nyky- ja tavoitetilan analysointi
- Viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia

Esitietovaatimukset

1. vuoden viestinnän opinnot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa heikosti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija on palauttanut tehtävät, mutta niissä on paljon täydennettävää. Opiskelija osaa heikosti analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta, ja osallistuminen on ollut vaihtelevaa, joten tehtävissä ja tiedoissa on vielä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa pääsääntöisesti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan palauttamat tehtävät ja tiedot ovat hyviä, mutta viimeistelyssä sekä tiedon soveltamisessa on vielä hieman parannettavaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa myös analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja tehtävät ja tiedot ovat erinomaisia niin viimeistelyn kuin soveltamisenkin osalta.

Oppimateriaalit

Juholin, E. (2006 tai uudempi painos). Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. Helsinki: Infor.
Muu luennoitsijan ilmoittama materiaali.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 11.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 17.12.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Saija Råtts
Opiskelijaryhmät
  • LITA21A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yrityksen johdon strategisena työkaluna ja yrityksen tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa analysoida yrityksessä käytössä olevia viestinnän toimintatapoja. Opiskelija osaa analysoida yrityksen viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijalla on valmiudet laatia käytännössä viestintäsuunnitelmia.

Sisältö

- Tulosviestinnän osa-alueet (arkiviestintä, kiinnittäminen, profilointi, informointi)
- Viestinnän suunnittelun tasot
- Viestinnän ja yrityskuvan johtaminen
- Kriisi- ja muutosviestintä
- Viestinnän nyky- ja tavoitetilan analysointi
- Viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia

Oppimateriaalit

Juholin, E. 2022. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Helsinki: Management Institute of Finland MIF Oy.
- Luennoitsijan ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus. Suoritettavissa täysin itsenäisesti Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op. opintojakso vastaa noin reilua 80 opiskelijan työtuntia.
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, joihin osallistuminen / materiaaliin tutustuminen vie noin 20 tuntia opiskelijan aikaa.
Ryhmä- ja itsenäinen työskentely noin 30 h
Itsenäinen opiskelu ja kirjallisuuteen perehtyminen noin 30 h
Mahdolisesti verkkotentti

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa heikosti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija on palauttanut tehtävät, mutta niissä on paljon täydennettävää. Opiskelija osaa heikosti analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta, ja osallistuminen on ollut vaihtelevaa, joten tehtävissä ja tiedoissa on vielä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa pääsääntöisesti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan palauttamat tehtävät ja tiedot ovat hyviä, mutta viimeistelyssä sekä tiedon soveltamisessa on vielä hieman parannettavaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa myös analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja tehtävät ja tiedot ovat erinomaisia niin viimeistelyn kuin soveltamisenkin osalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suulliset ja kirjalliset harjoitukset, itsenäinen ja ryhmätyöskentely, mahdollisesti verkkotentti

Esitietovaatimukset

1. vuoden viestinnän opinnot.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 12.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 07.12.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

16 - 40

Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Saija Råtts
Opiskelijaryhmät
  • LITA20A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA20B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA20C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA20D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • VVO
    VVO-ryhmä Peppiä varten

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yrityksen johdon strategisena työkaluna ja yrityksen tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa analysoida yrityksessä käytössä olevia viestinnän toimintatapoja. Opiskelija osaa analysoida yrityksen viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijalla on valmiudet laatia käytännössä viestintäsuunnitelmia.

Sisältö

- Tulosviestinnän osa-alueet (arkiviestintä, kiinnittäminen, profilointi, informointi)
- Viestinnän suunnittelun tasot
- Viestinnän ja yrityskuvan johtaminen
- Kriisi- ja muutosviestintä
- Viestinnän nyky- ja tavoitetilan analysointi
- Viestintäsuunnitelma ja viestintästrategia

Oppimateriaalit

Juholin, E. 2022. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Helsinki: Management Institute of Finland MIF Oy.
- Luennoitsijan ilmoittama materiaali

Opetusmenetelmät

Verkkokurssi. Verkkoluennot / tai -nauhoitteet ja verkkomateriaalit.
Itsenäinen- ja ryhmätyöskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op. opintojakso vastaa noin reilua 80 opiskelijan työtuntia.
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, joihin osallistuminen / materiaaliin tutustuminen vie noin 20 tuntia opiskelijan aikaa.
Ryhmä- ja itsenäinen työskentely noin 30 h
Itsenäinen opiskelu ja kirjallisuuteen perehtyminen noin 30 h
Mahdolisesti verkkotentti

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa heikosti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija on palauttanut tehtävät, mutta niissä on paljon täydennettävää. Opiskelija osaa heikosti analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta, ja osallistuminen on ollut vaihtelevaa, joten tehtävissä ja tiedoissa on vielä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa pääsääntöisesti tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa melko hyvin analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan palauttamat tehtävät ja tiedot ovat hyviä, mutta viimeistelyssä sekä tiedon soveltamisessa on vielä hieman parannettavaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja kehittää yhteisöjen ulkoisen ja sisäisen viestinnän toimintatapoja sekä opiskelijalla on valmiudet laatia ja toteuttaa käytännössä viestintäsuunnitelma. Opiskelija osaa tunnistaa viestinnän ja viestintästrategian merkityksen yhteisön toiminnassa ja yhteisön tuloksen tekijänä. Opiskelija osaa myös analysoida yhteisön viestintää esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia palautejärjestelmiä ja tutkimusta. Opiskelijan osallistuminen on aktiivista ja tehtävät ja tiedot ovat erinomaisia niin viimeistelyn kuin soveltamisenkin osalta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suulliset ja kirjalliset harjoitukset, itsenäinen ja ryhmätyöskentely, mahdollisesti verkkotentti

Esitietovaatimukset

1. vuoden viestinnän opinnot.