Siirry suoraan sisältöön

Kirjallisuuden genretLaajuus (5 op)

Tunnus: 4A00CW73

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on tutustunut useisiin kirjallisuuden genreihin. Hän osaa järjestää ja luokitella kaunokirjallisuutta genrejen mukaan ja kertoa genreluokitukseen liittyviä ongelmia. Hän tunnistaa kirjastotyön kannalta keskeisten genrejen kotimaiset ja ulkomaiset merkkiteokset ja klassikot. Hän on lukenut useita genrekirjallisuuden merkkiteoksia. Hän osaa myös esitellä ja suositella eri genreihin kuuluvaa kirjallisuutta.

Sisältö

- Genrekirjallisuuden lukeminen, esitteleminen ja arvioiminen suullisesti ja kirjallisesti
- Genrekirjallisuuden esille tuominen kirjastossa
- Ryhmätyö valitusta kirjallisuuden genrestä
- Kirjoista keskusteleminen lukupiirissä ja valituilla verkkoalustoilla
- Lukupiirin suunnittelu ja toteuttaminen sekä keskustelun ohjaaminen valitusta kirjasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti. Opiskelija on osallistunut ryhmätyön tekemiseen ja esittämiseen. Opiskelija on ollut mukana muutamissa lukupiireissä, mutta ei ole ottanut aktiivisesti osaa genreistä ja kirjoista käytäviin keskusteluihin. Opiskelija on toiminut yhden lukupiirin ohjaajana. Opiskelija osaa nimetä genrekirjallisuuden esille tuomisen tapoja kirjastossa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyvin ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia lähteitä. Opiskelijalla on ollut aktiivinen rooli ryhmätyöskentelyssä ja työn tulosten esittämisessä. Hän on osallistunut genreistä ja kirjoista käytäviin keskusteluihin sekä tunneilla että lukupiireissä. Opiskelija on toiminut aktiivisena lukupiirin vetäjänä ja osallistujana. Opiskelija on suunnitellut joitakin uusia genrekirjallisuuden esille tuomisen tapoja kirjastossa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti erilaisia kansainvälisiä lähteitä. Opiskelijalla on aktiivinen ja innostava rooli ryhmätyöskentelyssä. Hän osallistuu innokkaasti genreistä ja kirjoista käytäviin keskusteluihin ja osoittaa niissä laajaa harrastuneisuutta genrekirjallisuutta kohtaan. Opiskelija toimii aktiivisena lukupiirin vetäjänä ja osallistujana. Opiskelija on kehittänyt monia uusia genrekirjallisuuden esille tuomisen tapoja kirjastossa.

Oppimateriaalit

Hosiaisluoma, Y. (2016). Kirjallisuusoppi: aapisesta äänirunoon; Hypen, K. (2006). Fiktiota! : levottomat genret ja kirjaston arki