Siirry suoraan sisältöön

NeuvottelutaidotLaajuus (5 op)

Tunnus: 2B00BP55

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-ymmärtää neuvottelutaitojen merkityksen kulttuurituottajan työssä
-hallitsee erityyppisten neuvottelujen perusperiaatteet
-hallitsee neuvottelu- ja kokoustaidon teorian ja pystyy soveltamaan teoriaa käytännön tilanteissa
-osaa neuvotteluihin ja kokouksiin liittyvät dokumentointikäytänteet
- osaa vakuuttaa kuulijansa

Sisältö

-kokous- ja neuvottelutaidon teoria
-erilaiset neuvottelijatyypit
-työelämän neuvottelut ja kokoukset ja niihin liittyvä dokumentaatio
-neuvottelu- ja kokoussimulaatiot ja niiden arviointi
- esiintymisharjoituksia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet
-hallitsee osan kokoustekniikan ja neuvottelun keskeisistä periaatteista
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa pyydettäessä tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia ohjatusti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa pyydettäessä esittää mielipiteensä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa.
-kykenee esiintymään julkisesti ja saamaan ajatuksensa välitettyä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja pyrkii kehittämään neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää neuvottelua eteenpäin vieviä puheenvuoroja
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa ja pyrkii palautteen perusteella kehittämään taitojaan.
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti eri kohdeyleisöille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja osaa kehittää neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa rakentavasti ja selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää tilannetta eteenpäin vieviä puheenvuoroja ja pystyy vaikuttamaan positiivisesti neuvottelun ilmapiiriin
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa, kokouksissa ja osaa palautteen perusteella kehittää taitojaan
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti eri kohdeyleisöille

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 21.02.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 26.05.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 18

Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Johanna Ikola
Opiskelijaryhmät
  • KUTU20
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KUTU23
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KUTU22
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija
-ymmärtää neuvottelutaitojen merkityksen kulttuurituottajan työssä
-hallitsee erityyppisten neuvottelujen perusperiaatteet
-hallitsee neuvottelu- ja kokoustaidon teorian ja pystyy soveltamaan teoriaa käytännön tilanteissa
-osaa neuvotteluihin ja kokouksiin liittyvät dokumentointikäytänteet
- osaa vakuuttaa kuulijansa

Sisältö

-kokous- ja neuvottelutaidon teoria
-erilaiset neuvottelijatyypit
-työelämän neuvottelut ja kokoukset ja niihin liittyvä dokumentaatio
-neuvottelu- ja kokoussimulaatiot ja niiden arviointi
- esiintymisharjoituksia

Opetusmenetelmät

Keskustelu- ja neuvotteluharjoitukset sekä arviointikeskustelut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähitunnit 7x4h=28h 3op
oppimispäiväkirja oppimisen rerflektointiin 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Kurssi on harjoituskurssi, joten siellä on läsnäolovelvollisuus.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet
-hallitsee osan kokoustekniikan ja neuvottelun keskeisistä periaatteista
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa pyydettäessä tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia ohjatusti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa pyydettäessä esittää mielipiteensä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa.
-kykenee esiintymään julkisesti ja saamaan ajatuksensa välitettyä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja pyrkii kehittämään neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää neuvottelua eteenpäin vieviä puheenvuoroja
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa ja pyrkii palautteen perusteella kehittämään taitojaan.
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti eri kohdeyleisöille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja osaa kehittää neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa rakentavasti ja selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää tilannetta eteenpäin vieviä puheenvuoroja ja pystyy vaikuttamaan positiivisesti neuvottelun ilmapiiriin
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa, kokouksissa ja osaa palautteen perusteella kehittää taitojaan
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti eri kohdeyleisöille

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan arviointi ja opiskelijan itsearviointi

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 22.02.2023

Ajoitus

08.03.2023 - 26.05.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 18

Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Johanna Ikola
Opiskelijaryhmät
  • KUTU22
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KUTU21
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KUTU19
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija
-ymmärtää neuvottelutaitojen merkityksen kulttuurituottajan työssä
-hallitsee erityyppisten neuvottelujen perusperiaatteet
-hallitsee neuvottelu- ja kokoustaidon teorian ja pystyy soveltamaan teoriaa käytännön tilanteissa
-osaa neuvotteluihin ja kokouksiin liittyvät dokumentointikäytänteet
- osaa vakuuttaa kuulijansa

Sisältö

-kokous- ja neuvottelutaidon teoria
-erilaiset neuvottelijatyypit
-työelämän neuvottelut ja kokoukset ja niihin liittyvä dokumentaatio
-neuvottelu- ja kokoussimulaatiot ja niiden arviointi
- esiintymisharjoituksia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet
-hallitsee osan kokoustekniikan ja neuvottelun keskeisistä periaatteista
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa pyydettäessä tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia ohjatusti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa pyydettäessä esittää mielipiteensä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa.
-kykenee esiintymään julkisesti ja saamaan ajatuksensa välitettyä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja pyrkii kehittämään neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää neuvottelua eteenpäin vieviä puheenvuoroja
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa ja pyrkii palautteen perusteella kehittämään taitojaan.
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti eri kohdeyleisöille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja osaa kehittää neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa rakentavasti ja selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää tilannetta eteenpäin vieviä puheenvuoroja ja pystyy vaikuttamaan positiivisesti neuvottelun ilmapiiriin
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa, kokouksissa ja osaa palautteen perusteella kehittää taitojaan
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti eri kohdeyleisöille

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 12.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 18.12.2022

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 18

Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Johanna Ikola
Opiskelijaryhmät
  • KUTU20
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KUTU22
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KUTU19
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija
-ymmärtää neuvottelutaitojen merkityksen kulttuurituottajan työssä
-hallitsee erityyppisten neuvottelujen perusperiaatteet
-hallitsee neuvottelu- ja kokoustaidon teorian ja pystyy soveltamaan teoriaa käytännön tilanteissa
-osaa neuvotteluihin ja kokouksiin liittyvät dokumentointikäytänteet
- osaa vakuuttaa kuulijansa

Sisältö

-kokous- ja neuvottelutaidon teoria
-erilaiset neuvottelijatyypit
-työelämän neuvottelut ja kokoukset ja niihin liittyvä dokumentaatio
-neuvottelu- ja kokoussimulaatiot ja niiden arviointi
- esiintymisharjoituksia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet
-hallitsee osan kokoustekniikan ja neuvottelun keskeisistä periaatteista
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa pyydettäessä tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia ohjatusti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa pyydettäessä esittää mielipiteensä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa.
-kykenee esiintymään julkisesti ja saamaan ajatuksensa välitettyä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja pyrkii kehittämään neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää neuvottelua eteenpäin vieviä puheenvuoroja
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa ja kokouksissa ja pyrkii palautteen perusteella kehittämään taitojaan.
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti eri kohdeyleisöille

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

-ymmärtää hyvien vuorovaikutustaitojen tärkeyden työelämässä ja elämässä yleensä
-löytää oman neuvottelutyylinsä vahvuudet ja kehittämiskohteet ja osaa kehittää neuvottelutyyliään
-hallitsee kokoustekniikan ja neuvottelutaidon keskeisen teorian
-pystyy toimimaan kokouksissa osallistujana siten, että osaa tuoda ajatuksensa rakentavasti ja selkeästi esiin
-osaa toimia itsenäisesti kokouksen puheenjohtajana ja sihteerinä
-neuvottelun/keskustelun osallistujana osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää tilannetta eteenpäin vieviä puheenvuoroja ja pystyy vaikuttamaan positiivisesti neuvottelun ilmapiiriin
-osaa toimia neuvottelun/keskustelun vetäjänä
-pystyy ottamaan vastaan palautetta omasta toiminnastaan ryhmän jäsenenä neuvotteluissa, kokouksissa ja osaa palautteen perusteella kehittää taitojaan
-osaa esiintyä tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti eri kohdeyleisöille