PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: 4A00CU26
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
-tunnistaa palvelumuotoilun prosessin, periaatteet ja menetelmät
-innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat organisaation tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun prosesseja eri käyttöyhteyksissä
- selvittää asiakkaiden tarpeita eri menetelmillä
- osallistaa käyttäjät ja työntekijät palveluiden kehittämiseen
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
-kehittää uusia tai muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä / Suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin
Sisältö
-palvelumuotoilun käsitteet ja prosessi
- Asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen kehittämisprojekteihin
- Arvon muodostuksen elementit (sekä palveluiden laatu)
- Palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristön analyysi
- Palvelukokemuksen kontaktipisteet, niiden suunnittelu ja mallintaminen
- Palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- Opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun merkityksen ja osaa nimetä joitakin palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa esittää palvelumuotoilun prosessin sekä tunnistaa, mitä asiakas palvelussa arvostaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä ratkaisujen tuottamiseen. Opiskelija osaa määritellä palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja tunnistaa arvon muodostumisen elementit. Opiskelija osaa erottaa palvelun kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija osaa huomioida asiakkaiden tarpeet ja osaa ottaa käyttäjät mukaan kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista kehittämishaasteita palvelumuotoilun menetelmien avulla.
Opiskelija osaa määritellä ja ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja tunnistaa arvon muodostumisen elementit. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä.
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Talentum.; - Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.; Sekä muu, erikseen ilmoitettava luentomateriaali ja kirjastoalaa koskevat palvelumuotoiluaineistot.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 07.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Laura Liikavainio
Opiskelijaryhmät
-
KTDIPL24Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
-tunnistaa palvelumuotoilun prosessin, periaatteet ja menetelmät
-innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat organisaation tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun prosesseja eri käyttöyhteyksissä
- selvittää asiakkaiden tarpeita eri menetelmillä
- osallistaa käyttäjät ja työntekijät palveluiden kehittämiseen
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
-kehittää uusia tai muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä / Suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin
Sisältö
-palvelumuotoilun käsitteet ja prosessi
- Asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen kehittämisprojekteihin
- Arvon muodostuksen elementit (sekä palveluiden laatu)
- Palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristön analyysi
- Palvelukokemuksen kontaktipisteet, niiden suunnittelu ja mallintaminen
- Palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- Opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Talentum.; - Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.; Sekä muu, erikseen ilmoitettava luentomateriaali ja kirjastoalaa koskevat palvelumuotoiluaineistot.
Opetusmenetelmät
Etäopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö:
5 op kurssi:
Lähipäivien tuntimäärä: Kokonaistyömäärä 30 tuntia sekä oman työn osuus.
Itsenäistä työskentelyä: 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun merkityksen ja osaa nimetä joitakin palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa esittää palvelumuotoilun prosessin sekä tunnistaa, mitä asiakas palvelussa arvostaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä ratkaisujen tuottamiseen. Opiskelija osaa määritellä palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja tunnistaa arvon muodostumisen elementit. Opiskelija osaa erottaa palvelun kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija osaa huomioida asiakkaiden tarpeet ja osaa ottaa käyttäjät mukaan kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista kehittämishaasteita palvelumuotoilun menetelmien avulla.
Opiskelija osaa määritellä ja ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja tunnistaa arvon muodostumisen elementit. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuu aktiivisesti tunneille (tallenne mahdollisuss) ja tunneilla käytäviin keskusteluihin, Oppimispäiväkirja mahdollisista vieraista. Lisäksi kurssityönä joko harjoitustyö, kirjoitelmia annetuista aiheista tai tentti.
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 06.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
-tunnistaa palvelumuotoilun prosessin, periaatteet ja menetelmät
-innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat organisaation tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun prosesseja eri käyttöyhteyksissä
- selvittää asiakkaiden tarpeita eri menetelmillä
- osallistaa käyttäjät ja työntekijät palveluiden kehittämiseen
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
-kehittää uusia tai muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä / Suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin
Sisältö
-palvelumuotoilun käsitteet ja prosessi
- Asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen kehittämisprojekteihin
- Arvon muodostuksen elementit (sekä palveluiden laatu)
- Palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristön analyysi
- Palvelukokemuksen kontaktipisteet, niiden suunnittelu ja mallintaminen
- Palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- Opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: luennot, harjoitustyö pienryhmissä.
Itsenäinen opiskelu: tiedonhankinta, kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen, ryhmätyöskentely, tentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaiskuormitus 135 tuntia
Luentoja noin 30 t
Ryhmätyöskentelyä tuntikehyksessä noin 40 t
Itsenäistä työskentelyä noin 65 t
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun merkityksen ja osaa nimetä joitakin palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa esittää palvelumuotoilun prosessin sekä tunnistaa, mitä asiakas palvelussa arvostaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä ratkaisujen tuottamiseen. Opiskelija osaa määritellä palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja tunnistaa arvon muodostumisen elementit. Opiskelija osaa erottaa palvelun kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija osaa huomioida asiakkaiden tarpeet ja osaa ottaa käyttäjät mukaan kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista kehittämishaasteita palvelumuotoilun menetelmien avulla.
Opiskelija osaa määritellä ja ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja tunnistaa arvon muodostumisen elementit. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustyö ja tentti.
Ilmoittautumisaika
16.04.2022 - 07.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
-tunnistaa palvelumuotoilun prosessin, periaatteet ja menetelmät
-innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat organisaation tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun prosesseja eri käyttöyhteyksissä
- selvittää asiakkaiden tarpeita eri menetelmillä
- osallistaa käyttäjät ja työntekijät palveluiden kehittämiseen
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
-kehittää uusia tai muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä / Suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin
Sisältö
-palvelumuotoilun käsitteet ja prosessi
- Asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen kehittämisprojekteihin
- Arvon muodostuksen elementit (sekä palveluiden laatu)
- Palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristön analyysi
- Palvelukokemuksen kontaktipisteet, niiden suunnittelu ja mallintaminen
- Palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- Opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun merkityksen ja osaa nimetä joitakin palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa esittää palvelumuotoilun prosessin sekä tunnistaa, mitä asiakas palvelussa arvostaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä ratkaisujen tuottamiseen. Opiskelija osaa määritellä palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja tunnistaa arvon muodostumisen elementit. Opiskelija osaa erottaa palvelun kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija osaa huomioida asiakkaiden tarpeet ja osaa ottaa käyttäjät mukaan kehittämiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista kehittämishaasteita palvelumuotoilun menetelmien avulla.
Opiskelija osaa määritellä ja ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja tunnistaa arvon muodostumisen elementit. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä.