Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4A00CU26-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 23.02.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Opettaja

  • Laura Liikavainio

Opiskelijaryhmät

  • KTDIPL24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
-tunnistaa palvelumuotoilun prosessin, periaatteet ja menetelmät
-innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat organisaation tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- soveltaa palvelumuotoilun prosesseja eri käyttöyhteyksissä
- selvittää asiakkaiden tarpeita eri menetelmillä
- osallistaa käyttäjät ja työntekijät palveluiden kehittämiseen
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
-kehittää uusia tai muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä / Suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin

Sisältö

-palvelumuotoilun käsitteet ja prosessi
- Asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden ja henkilöstön osallistaminen kehittämisprojekteihin
- Arvon muodostuksen elementit (sekä palveluiden laatu)
- Palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristön analyysi
- Palvelukokemuksen kontaktipisteet, niiden suunnittelu ja mallintaminen
- Palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- Opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti

Oppimateriaalit

Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Talentum.; - Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.; Sekä muu, erikseen ilmoitettava luentomateriaali ja kirjastoalaa koskevat palvelumuotoiluaineistot.

Opetusmenetelmät

Etäopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö:
5 op kurssi:
Lähipäivien tuntimäärä: Kokonaistyömäärä 30 tuntia sekä oman työn osuus.
Itsenäistä työskentelyä: 1 op vastaa 27 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun merkityksen ja osaa nimetä joitakin palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa esittää palvelumuotoilun prosessin sekä tunnistaa, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä ratkaisujen tuottamiseen. Opiskelija osaa määritellä palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja tunnistaa arvon muodostumisen elementit. Opiskelija osaa erottaa palvelun kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija osaa huomioida asiakkaiden tarpeet ja osaa ottaa käyttäjät mukaan kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista kehittämishaasteita palvelumuotoilun menetelmien avulla.
Opiskelija osaa määritellä ja ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja tunnistaa arvon muodostumisen elementit. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuu aktiivisesti tunneille (tallenne mahdollisuss) ja tunneilla käytäviin keskusteluihin, Oppimispäiväkirja mahdollisista vieraista. Lisäksi kurssityönä joko harjoitustyö, kirjoitelmia annetuista aiheista tai tentti.