Siirry suoraan sisältöön

LastenkirjastotyöLaajuus (5 op)

Tunnus: 4A00CW75

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lastenkirjastotoiminnan nykytilanteen Suomessa. Hän osaa kertoa lastenkirjastotoiminnan kansainvälisistä tavoitteista ja siitä mihin ne perustuvat. Hänellä on yleiskuva kotimaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hänellä on käsitys lastenosaston aineistoista. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lastenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lastenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lastenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.

Sisältö

Lastenkirjastotyön kansainväliset ja kansalliset tavoitteet sekä kehittäminen alueellisesti ja valtakunnallisesti
Lastenkirjastotoiminnan historia ja tulevaisuudennäkymät Suomessa
Lastenkirjaston kokoelmat ja aineistot
Lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä
Lastenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
Lapset ja lapsiperheet asiakkaina ja heidän osallistamisensa palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
Kirjaston, neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun yhteistyö

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät. Opiskelija osaa kertoa lastenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun kanssa. Hän osaa toteuttaa joitakin lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt niissä useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Oppimateriaalit

Hietanen, M. (2019). Lasten- ja nuortenkirjastotyö PiKe-alueella - Lämmöllä lukemisen tukena; Aerila, J. & Kauppinen, M. (2019) Sytytä lukukipinä. Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn; Heikkilä, M. (toim.). (2023). Lasten- ja nuortenkirjastotyön ideakirja 2023;Heikkilä-Halttunen, P. (2015). Lue lapselle! Opas lasten kirjallisuuskasvatukseen.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 25.05.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI23
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lastenkirjastotoiminnan nykytilanteen Suomessa. Hän osaa kertoa lastenkirjastotoiminnan kansainvälisistä tavoitteista ja siitä mihin ne perustuvat. Hänellä on yleiskuva kotimaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hänellä on käsitys lastenosaston aineistoista. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lastenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lastenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lastenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.

Sisältö

Lastenkirjastotyön kansainväliset ja kansalliset tavoitteet sekä kehittäminen alueellisesti ja valtakunnallisesti
Lastenkirjastotoiminnan historia ja tulevaisuudennäkymät Suomessa
Lastenkirjaston kokoelmat ja aineistot
Lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä
Lastenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
Lapset ja lapsiperheet asiakkaina ja heidän osallistamisensa palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
Kirjaston, neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun yhteistyö

Oppimateriaalit

Moodleen linkitetty opiskelumateriaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksessa ja se sisältää teoriatunteja sekä lastenkirjastotyön työmuotojen harjoittelua. Opintojaksoon kuuluu ryhmätyöskentelyä, tentti ja itsenäisiä tehtäviä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon voi sisältyä aidossa työympäristössä toteutettu lastenkirjastotyön työmuodon harjoittelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti: viikko 4

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä 135 h, mistä 40 h lähiopetusta ja 95 h ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät. Opiskelija osaa kertoa lastenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun kanssa. Hän osaa toteuttaa joitakin lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt niissä useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu Moodle-tentin, itsenäisten tehtävien ja ryhmätehtävien arvioinnista sekä aktiivisuudesta lähiopetuksessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät. Opiskelija osaa kertoa lastenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun kanssa. Hän osaa toteuttaa joitakin lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt niissä useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lastenkirjastotoiminnan nykytilanteen Suomessa. Hän osaa kertoa lastenkirjastotoiminnan kansainvälisistä tavoitteista ja siitä mihin ne perustuvat. Hänellä on yleiskuva kotimaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hänellä on käsitys lastenosaston aineistoista. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lastenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lastenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lastenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.

Sisältö

Lastenkirjastotyön kansainväliset ja kansalliset tavoitteet sekä kehittäminen alueellisesti ja valtakunnallisesti
Lastenkirjastotoiminnan historia ja tulevaisuudennäkymät Suomessa
Lastenkirjaston kokoelmat ja aineistot
Lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä
Lastenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
Lapset ja lapsiperheet asiakkaina ja heidän osallistamisensa palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
Kirjaston, neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun yhteistyö

Oppimateriaalit

Moodleen linkitetty opiskelumateriaali sekä seuraavat teokset: Hietanen, M. (2019). Lasten- ja nuortenkirjastotyö PiKe-alueella - Lämmöllä lukemisen tukena; Aerila, J. & Kauppinen, M. (2019) Sytytä lukukipinä. Pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn; Heikkilä, M. (toim.). (2023). Lasten- ja nuortenkirjastotyön ideakirja 2023;Heikkilä-Halttunen, P. (2015). Lue lapselle! Opas lasten kirjallisuuskasvatukseen

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksessa ja se sisältää ajoitettuja verkkotapaamisia sekä lastenkirjastotyön työmuotojen harjoittelusta raportointia. Opintojaksoon voi kuulua ryhmätyöskentelyä ja se sisältää tentin ja itsenäisiä tehtäviä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailee työelämän edustajia ja siihen voi sisältyä aidossa työympäristössä toteutettu lastenkirjastotyön työmuodon harjoittelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Moodle-tentti: viikko 5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä 135 h, mistä 15 h lähiopetusta ja 120 h ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät. Opiskelija osaa kertoa lastenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun kanssa. Hän osaa toteuttaa joitakin lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt niissä useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu Moodle-tentin, itsenäisten tehtävien ja ryhmätehtävien arvioinnista sekä aktiivisuudesta verkko-opetuksessa ja -keskusteluissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut verkko-opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät. Opiskelija osaa kertoa lastenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun kanssa. Hän osaa toteuttaa joitakin lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti verkko-opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt niissä useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti verkko-opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 04.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL23
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lastenkirjastotoiminnan nykytilanteen Suomessa. Hän osaa kertoa lastenkirjastotoiminnan kansainvälisistä tavoitteista ja siitä mihin ne perustuvat. Hänellä on yleiskuva kotimaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hänellä on käsitys lastenosaston aineistoista. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lastenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lastenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lastenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.

Sisältö

Lastenkirjastotyön kansainväliset ja kansalliset tavoitteet sekä kehittäminen alueellisesti ja valtakunnallisesti
Lastenkirjastotoiminnan historia ja tulevaisuudennäkymät Suomessa
Lastenkirjaston kokoelmat ja aineistot
Lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä
Lastenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
Lapset ja lapsiperheet asiakkaina ja heidän osallistamisensa palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
Kirjaston, neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun yhteistyö

Oppimateriaalit

Moodleen linkitetty opiskelumateriaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää aikaa sidottua verkko-opetusta (verkkoluentoja, ryhmätehtäviä ja tehtävän esittely suullisesti) ja myös osia, jotka on suoritettavissa täysin itsenäisesti (kaksi Moodle-tenttiä, itsenäisiä tehtäviä ja toisten opiskelijoiden tehtävien kommentointia keskustelualueella).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ensimmäinen Moodle-tentti: viikko 41
Toinen Moodle-tentti: viikko 48

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä 135 h ja se sisältää aikaan sidottua verkko-opetusta sekä itsenäistä työskentelyä ja Moodlen keskustelualueilla työkentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät. Opiskelija osaa kertoa lastenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun kanssa. Hän osaa toteuttaa joitakin lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt niissä useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu kahden Moodle-tentin, itsenäisten tehtävien ja ryhmätehtävien arvioinnista sekä keskustelualueilla työskentelystä .

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut verkko-opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät. Opiskelija osaa kertoa lastenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun kanssa. Hän osaa toteuttaa joitakin lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti verkko-opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt niissä useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti verkko-opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 10.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
  • KITI20
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija tuntee opintojakson suoritettuaan pääpiirteittäin lastenkirjastotoiminnan nykytilanteen Suomessa. Hän osaa kertoa lastenkirjastotoiminnan kansainvälisistä tavoitteista ja siitä mihin ne perustuvat. Hänellä on yleiskuva kotimaisen lastenkirjastotoiminnan vaiheista ja historiasta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hänellä on käsitys lastenosaston aineistoista. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita lastenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä lastenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot. Lisäksi hän tietää lastenkirjastotyön keskeiset apuneuvot ja osaa hyödyntää niitä työssään.

Sisältö

Lastenkirjastotyön kansainväliset ja kansalliset tavoitteet sekä kehittäminen alueellisesti ja valtakunnallisesti
Lastenkirjastotoiminnan historia ja tulevaisuudennäkymät Suomessa
Lastenkirjaston kokoelmat ja aineistot
Lasten- ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä
Lastenkirjastotoiminnan työmuotoja: esimerkiksi satutuokiot, kirjavinkkaus, tiedonhallintataitojen opetus, mediakasvatus ja erilaiset tapahtumat
Lapset ja lapsiperheet asiakkaina ja heidän osallistamisensa palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
Kirjaston, neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun yhteistyö

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät. Opiskelija osaa kertoa lastenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja yhteistyön muodot neuvoloiden, varhaiskasvatuksen ja koulun kanssa. Hän osaa toteuttaa joitakin lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt niissä useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä. Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lastenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja kunnallisia palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida yhteistyötä eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti lastenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia eri-ikäisten lasten kanssa.