Siirry suoraan sisältöön

Yhteisöllinen lukeminenLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: 4A00CW71

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa opintojakson suoritettuaan eritellä erilaisia lukemisyhteisöjä ja niiden toimintatapoja. Hän osaa kertoa kirjaston tarjoamat mahdollisuudet yhteisöllisen lukemisen kentällä. Opiskelija osaa myös suunnitella ja ohjata erilaisten käyttäjäryhmien lukuharrastusta sekä valita erilaisia työmuotoja, joiden avulla innostetaan lukemaan. Hän osaa aktivoida ja ohjata lukijalähtöistä kirjallisuuskeskustelua ja edistää erilaisten aineistojen käyttöä.

Sisältö

- erilaiset lukemisyhteisöt
- yhteisöllinen lukeminen
- lukemiseen sosiaalistuminen ja kirjaston rooli siinä
- yhteisöllinen lukeminen osana kirjastojen toimintaa
- lukemaan innostaminen ja lukuharrastuksen edistäminen
-kokoelmien avaaminen ja aineistopromootio

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät, mutta ei ole aina noudattanut ohjeita tai aikatauluja. Opiskelija osaa määritellä lyhyesti, mikä on kirjaston rooli yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Opiskelija osaa valita ja käyttää joitakin lukemaan innostamisen menetelmiä.
Opiskelija osaa kertoa lyhyesti lukemisharrastuksen merkityksestä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on tehnyt kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana.
Opiskelija osoittaa aktiivisuutta ja kiinnostusta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin.
Opiskelija osaa analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on tehnyt perusteellisesti kaikki suoritukseen kuuluvat tehtävät ohjeiden ja aikataulujen mukaisesti.
Opiskelija osaa arvioida kirjaston roolia yhteisöllisen lukemisen toteuttajana. Hän osaa ehdottaa uusia kirjastoympäristöön sopivia yhteisöllisen lukemisen menetelmiä.
Opiskelija osoittaa aktiivisuutta, innostusta ja luovuutta lukemaan innostamisen toteuttamisessa erilaisin menetelmin.
Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida lukemisharrastuksen merkitystä.

Oppimateriaalit

Hokkanen, L. (2015). Sosiaalinen kirjasto: Lukemattomien mahdollisuuksien maailma. Avain.; Ahola, S. 2013. Lukupiirien aika : yhteisöllistä lukemista suomalaisissa lukupiireissä. Helsinki: Avain./ tai Aholan väitöskirja "Lukupiirien Suomi : Yhteisöllistä lukemista 149 suomalaisessa lukupiirissä 2009".; Kirjastot aikuisten lukemisen edistäjinä. 2018. Helsinki: Helsingin kaupunginkirjasto.; Tuomi, P. 2011. Kirjojen keskellä. Kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana. Helsinkin: Avain.; Tuomi, P. (2017). Kaunokirjallisuus suomalaiselle yleiselle kirjastolle haasteena, rasitteena ja mahdollisuutena: Historiallis-argumentatiivinen tarkastelu suomalaisen yleisen kirjastolaitoksen suhteesta kaunokirjallisuuteen ja kirjalliseen järjestelmään. Oulun yliopisto. ; Fournier, M. D., Ostman, S. & Hall, T. D. (2020). Ask, Listen, Empower: Grounding Your Library Work in Community Engagement. American Library Association. ; Ekholm, K., Repo, Y., Winther-Jensen, T., Pitkänen, M. & Berndtson, M. (2021). Lukemisen aika: Eikö Suomessa lueta tarpeeksi? Kustannusosakeyhtiö Siltala. Muu käytettävä materiaali Ilmoitetaan aihekohtaisesti opintojakson edetessä

Siirry alkuun