Siirry suoraan sisältöön

Kokoelmien kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 4A00CW07

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja

Sisältö

- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä

Oppimateriaalit

Arminen, E., Logren, A., & Sevänen, E. (2020). Kirjallinen elämä markkinaperustaisessa mediayhteiskunnassa. Vastapaino.; Lahtinen, M. (2022). Kirja on pitkä ajatus. Warelia.; Avoimen tieteen artikkelipaketti; Wilén, R. & Kortelainen, T. (2007). Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet: Teoria, menetelmät, käytäntö. Yliopistopaino. (käytetään soveltuvin osin); Tuomi, P. (2011). Kirjojen keskellä: Kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana. Avain. (myös kurssille soveltuvin osin); Reuhkala, I., & Kilpi, T. (2021). Kirjastot ja kaupallisuus. Oppian.; Johnson, P. (2018). Fundamentals of collection development and management. ALA Editions, 2018. ; Saponaro, M. Z. & Evans, G. E. (2019). Collection management basics. Developing library and information center collections (7. uud. p.). Libraries Unlimited, an imprint of ABC-CLIO, LLC.; Muu käytettävä materiaali Ilmoitetaan aihekohtaisesti opintojakson edetessä

Ilmoittautumisaika

22.04.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL24
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja

Sisältö

- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät

Oppimateriaalit

Arminen, E., Logren, A., & Sevänen, E. (2020). Kirjallinen elämä markkinaperustaisessa mediayhteiskunnassa. Vastapaino.; Lahtinen, M. (2022). Kirja on pitkä ajatus. Warelia.; Avoimen tieteen artikkelipaketti; Wilén, R. & Kortelainen, T. (2007). Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet: Teoria, menetelmät, käytäntö. Yliopistopaino. (käytetään soveltuvin osin); Tuomi, P. (2011). Kirjojen keskellä: Kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana. Avain. (myös kurssille soveltuvin osin); Reuhkala, I., & Kilpi, T. (2021). Kirjastot ja kaupallisuus. Oppian.; Johnson, P. (2018). Fundamentals of collection development and management. ALA Editions, 2018. ; Saponaro, M. Z. & Evans, G. E. (2019). Collection management basics. Developing library and information center collections (7. uud. p.). Libraries Unlimited, an imprint of ABC-CLIO, LLC.; Muu käytettävä materiaali Ilmoitetaan aihekohtaisesti opintojakson edetessä

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus: verkkotapaamiset, asiantuntijoiden luentovierailut, luentotallenteet.
Itsenäinen opiskelu: tiedonhankinta, kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen, ryhmä/parityöskentelyä (suulliset ja kirjalliset tehtävät).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämän asiantuntijapuheenvuoroja sekä työelämälähtöistä työskentelyä kokoelmatyön parissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaiskuormitus noin 135 t, mistä yhteisiä verkkotapaamisia noin 10 t, asiantuntijavierailuja noin 10 t sekä loput itsenäistä yksilötyöskentelyä ja ryhmätyöskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kurssityöskentelyyn. Kirjalliset ja suulliset harjoitustyöt ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentely ja kurssireflektointi. Aktiivinen osallistuminen arvioinnin ja suorittamisen perusteena oleviin oppimistehtäviin ja opintojaksolla työskentely asetettujen aikataulujen mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

26.08.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 18.12.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
  • KITI24
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja

Sisältö

- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät

Oppimateriaalit

Arminen, E., Logren, A., & Sevänen, E. (2020). Kirjallinen elämä markkinaperustaisessa mediayhteiskunnassa. Vastapaino.; Lahtinen, M. (2022). Kirja on pitkä ajatus. Warelia.; Avoimen tieteen artikkelipaketti; Wilén, R. & Kortelainen, T. (2007). Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet: Teoria, menetelmät, käytäntö. Yliopistopaino. (käytetään soveltuvin osin); Tuomi, P. (2011). Kirjojen keskellä: Kirjastonhoitaja kaunokirjallisuuden asiantuntijana. Avain. (myös kurssille soveltuvin osin); Reuhkala, I., & Kilpi, T. (2021). Kirjastot ja kaupallisuus. Oppian.; Johnson, P. (2018). Fundamentals of collection development and management. ALA Editions, 2018. ; Saponaro, M. Z. & Evans, G. E. (2019). Collection management basics. Developing library and information center collections (7. uud. p.). Libraries Unlimited, an imprint of ABC-CLIO, LLC.; Muu käytettävä materiaali Ilmoitetaan aihekohtaisesti opintojakson edetessä

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: luennot, asiantuntijoiden luentovierailut, ryhmätyöskentelyä.
Itsenäinen opiskelu: tiedonhankinta, kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen, ryhmätyöskentelyä (suulliset ja kirjalliset tehtävät).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämävierailijoita ja työelämälähtöisiä harjoituksia sekä oppimistehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaiskuormitus 135 t
Luentoja ja asiantuntijavierailuja noin 50 t
Itsenäistä työskentelyä noin 85 t

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja kurssityöskentelyyn.

Kirjalliset ja suulliset harjoitustyöt ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentelyyn osallistuminen ja kurssireflektointi.

Aktiivinen osallistuminen arvioinnin ja suorittamisen perusteena oleviin oppimistehtäviin ja opintojaksolla työskentely asetettujen aikataulujen mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

12.09.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
  • KTDIPL23
    Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja

Sisältö

- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus: verkkoluentoja, asiantuntijoiden luentovierailut
Itsenäinen opiskelu: tiedonhankinta, kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen, ryhmä/parityöskentelyä (suulliset ja kirjalliset tehtävät)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaiskuormitus noin 135 t, sisältäen asiantuntijaluentoja, kurssiluentoja sekä itsenäistä työskentelyä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjalliset ja suulliset harjoitukset ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentely, kurssireflektointi.

Ilmoittautumisaika

28.08.2023 - 06.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

1 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
  • KITI23
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja

Sisältö

- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: luennot, asiantuntijoiden luentovierailut, ryhmätyöskentelyä
Itsenäinen opiskelu: tiedonhankinta, kirjallisuuteen ja materiaaleihin perehtyminen, ryhmätyöskentelyä (suulliset ja kirjalliset tehtävät)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaiskuormitus 135 t
Luentoja ja asiantuntijavierailuja noin 50 t
Itsenäistä työskentelyä noin 85 t

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjalliset ja suulliset harjoitukset ja oppimistehtävät, ryhmätyöskentely, kurssireflektointi.

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Satu Salmela
Opiskelijaryhmät
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- tunnistaa kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmia
- osaa suunnitella ja kehittää fyysisisä ja sähköisiä aineistopalveluja

Sisältö

- erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkosto
- avoin julkaiseminen
- kokoelmien muodostamisen vaiheet
- kokoelmien kehittämisen menetelmät
- kokoelmien arviointimenetelmät

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija

- on ollut läsnä lähiopetuksessa ja osallistunut työskentelyyn ohjeiden mukaisesti
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
- tunnistaa erilaiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat sekä erilaiset julkaisu- ja aineistotyypit
-osaa määritellä avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n perusperiaatteet
- tunnistaa kokoelmatyön eri vaiheet
- osaa nimetä kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn itsenäistä ja soveltavaa työotetta osoittaen
- osaa hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden erilaisten julkaisujen ja aineistojen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen
- osaa selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
- tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija

- on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen ja muuhun työskentelyyn vastuullisesti itsenäistä, soveltavaa ja arvioivaa työotetta osoittaen
- osaa hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
- osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä, ymmärtää julkaisutuotannon kokonaisuutta
-tunnistaa avoimen julkaisemisen, avoimen tieteen ja avoimen TKI: n merkityksen ja osaa huomioida sen periaatteiden toteutumista
- osaa analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
- soveltaa kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä