Siirry suoraan sisältöön

TietokirjallisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: 4A00CU23

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

tietokirjan tuotannon kokonaisvaltaisen prosessin eri vaiheet
kustannustoiminnan ja erityisesti tietokirjan kustantamisen perusteet
tehdä tietokirjan synopsiksen ja suunnitella sen sisältörungon
tietokirjallisuuden eri lajityypit ja niiden erityispiirteet

Sisältö

tietokirjallisuuden eri lajit
ideasta kirjaksi – tietokirjan tuottamisen prosessi
tietokirjan kustantamisen erityispiirteet
tietokirjan kirjoittamisen vaiheet ja erityispiirteet
tietokirjallisuus vs. tieteellinen kirjallisuus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata keskeisimpiä tietokirjallisuuden lajeja ja työskentelyprosessin vaiheita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa esitellä tietokirjallisuuden tuotantoprosessin ja sen eri lajit suullisesti ja kirjallisesti
opiskelija osaa arvioida tietokirjallisuutta laadullisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tietokirjallisuuden tuotantoprosessista ja hän osaa arvioida sen vahvuuksia ja heikkouksia kulloinkin analyyttisesti
opiskelija osaa perustellusti arvioida erityyppisen tietokirjallisuuden laatua

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 19.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 23.05.2025

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KITI23
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa

tietokirjan tuotannon kokonaisvaltaisen prosessin eri vaiheet
kustannustoiminnan ja erityisesti tietokirjan kustantamisen perusteet
tehdä tietokirjan synopsiksen ja suunnitella sen sisältörungon
tietokirjallisuuden eri lajityypit ja niiden erityispiirteet

Sisältö

tietokirjallisuuden eri lajit
ideasta kirjaksi – tietokirjan tuottamisen prosessi
tietokirjan kustantamisen erityispiirteet
tietokirjan kirjoittamisen vaiheet ja erityispiirteet
tietokirjallisuus vs. tieteellinen kirjallisuus

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opetuksen yhteydessä

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata keskeisimpiä tietokirjallisuuden lajeja ja työskentelyprosessin vaiheita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa esitellä tietokirjallisuuden tuotantoprosessin ja sen eri lajit suullisesti ja kirjallisesti
opiskelija osaa arvioida tietokirjallisuutta laadullisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tietokirjallisuuden tuotantoprosessista ja hän osaa arvioida sen vahvuuksia ja heikkouksia kulloinkin analyyttisesti
opiskelija osaa perustellusti arvioida erityyppisen tietokirjallisuuden laatua

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ei tenttiä. Harjoitustehtävistä saadut pistet

Hylätty (0)

Kaikkia harjoituksia ei palautettu, kokonaispisteitä alle 50% maksimista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusasiat tietokirjallisuuden genrestä ja tuntee sen alalajit

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee keskeiset tietokirjallisuuden ja tietokirjoittamisen asiat ja osaa itsenäisesti analysoida tietokirjallisuuden laatua kirjastotyön kontekstissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erimonaisesti tietokirjallisuuden eri lajit ja niiden tunnuspiirteet. Opiskelija pystyy myös itse analysoimaan tietokirjallisuuden eri lajeja ja niiden eroavaisuuksia.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 11.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 17.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KITI22
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa

tietokirjan tuotannon kokonaisvaltaisen prosessin eri vaiheet
kustannustoiminnan ja erityisesti tietokirjan kustantamisen perusteet
tehdä tietokirjan synopsiksen ja suunnitella sen sisältörungon
tietokirjallisuuden eri lajityypit ja niiden erityispiirteet

Sisältö

tietokirjallisuuden eri lajit
ideasta kirjaksi – tietokirjan tuottamisen prosessi
tietokirjan kustantamisen erityispiirteet
tietokirjan kirjoittamisen vaiheet ja erityispiirteet
tietokirjallisuus vs. tieteellinen kirjallisuus

Oppimateriaalit

Opettajan antama kurssimateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot, verkkotyöskentely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Esseet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 24 h, itsenöinen työskentely 111 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata keskeisimpiä tietokirjallisuuden lajeja ja työskentelyprosessin vaiheita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa esitellä tietokirjallisuuden tuotantoprosessin ja sen eri lajit suullisesti ja kirjallisesti
opiskelija osaa arvioida tietokirjallisuutta laadullisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tietokirjallisuuden tuotantoprosessista ja hän osaa arvioida sen vahvuuksia ja heikkouksia kulloinkin analyyttisesti
opiskelija osaa perustellusti arvioida erityyppisen tietokirjallisuuden laatua

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ei tenttiä. Arviointi tehtävistä saatujen pisteiden perusteella.

Hylätty (0)

Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti ja/tai opiskelija saanut tehtävistä alle 50 % mahdollisesta maksimipistemäärästä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Perusasiat ymmärretty, mutta osaamisessa merkittäviä puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee tietokirjallisuuden eri lajit ja pystyy analysoimaan tieteellistä ja tietokirjallisuutta hyvin. Hän kykenee myös arvioimaan tietokirjallisuuden laatua ja perustelemaan valintojaan hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija pystyy analysoimaan eriomaisesti tieteellistä tekstiä ja tietokirjallisuuden eri lajeja ja kykenee myös itse tuottamaan tietokirjallisuudelle tyypillistä tekstiä sujuvasti. Opiskelija hallitsee myös tietokirjallisuuden laadun arvioinnin erinomaisesti ja osaa perustella valintojaan.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 12.10.2022

Ajoitus

24.10.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
  • Ari Haasio
Opiskelijaryhmät
  • KITI21
    Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala

Tavoitteet

Opiskelija osaa

tietokirjan tuotannon kokonaisvaltaisen prosessin eri vaiheet
kustannustoiminnan ja erityisesti tietokirjan kustantamisen perusteet
tehdä tietokirjan synopsiksen ja suunnitella sen sisältörungon
tietokirjallisuuden eri lajityypit ja niiden erityispiirteet

Sisältö

tietokirjallisuuden eri lajit
ideasta kirjaksi – tietokirjan tuottamisen prosessi
tietokirjan kustantamisen erityispiirteet
tietokirjan kirjoittamisen vaiheet ja erityispiirteet
tietokirjallisuus vs. tieteellinen kirjallisuus

Oppimateriaalit

Jaetaan opetuksen yhteydessä

Opetusmenetelmät

Luennot, kirjallisuus, verkkotyöskentely, essee

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Esseet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

opiskelija on osallistunut riittävästi lähiopiskeluun ja tehnyt kurssiin sisältyvät tehtävät ja läpäissyt mahdollisen tentin
opiskelija osaa suullisesti ja kirjallisesti kuvata keskeisimpiä tietokirjallisuuden lajeja ja työskentelyprosessin vaiheita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

opiskelijan osallistuminen on ollut aktiivista lähiopiskelussa ja osasuorituksissa
opiskelija osaa esitellä tietokirjallisuuden tuotantoprosessin ja sen eri lajit suullisesti ja kirjallisesti
opiskelija osaa arvioida tietokirjallisuutta laadullisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

opiskelija on osallistunut opintojaksolle ja sen eri työskentelymuotoihin aktiivisesti
opiskelijalla on hyvä kokonaisvaltainen käsitys tietokirjallisuuden tuotantoprosessista ja hän osaa arvioida sen vahvuuksia ja heikkouksia kulloinkin analyyttisesti
opiskelija osaa perustellusti arvioida erityyppisen tietokirjallisuuden laatua

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät & esseen, ei tenttiä

Hylätty (0)

Kaikkia harjoituksia ei palautettu, kokonaispisteitä alle 50% maksimista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusasiat tietokirjallisuuden genrestä ja tuntee sen alalajit

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee keskeiset tietokirjallisuuden ja tietokirjoittamisen asiat ja osaa itsenäisesti analysoida tietokirjallisuuden laatua kirjastotyön kontekstissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erimonaisesti tietokirjallisuuden eri lajit ja niiden tunnuspiirteet. Opiskelija pystyy myös itse analysoimaan tietokirjallisuuden eri lajeja ja niiden eroavaisuuksia.