Siirry suoraan sisältöön

KulttuurimatkailuLaajuus (5 op)

Tunnus: 2B00CX03

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa kulttuurimatkailun merkityksen ja mahdollisuudet niin kulttuurin, kuin matkailun näkökulmasta
- tunnistaa matkailuelinkeinon keskeiset toimijat ja palveluketjun
- tunnistaa kulttuurituottajan roolin kulttuurimatkailun kehittämisessä
- ideoida kestävän kehityksen periaatteet huomioivan kulttuurisisältöisen matkailutuotteen

Sisältö

- Kulttuurimatkailu käsitteenä
- Kulttuurimatkailun toimintaympäristöön tutustuminen
- Asiakassegmentit
- Matkailun ajankohtaiset trendit
- Kulttuurimatkailun talousvaikutukset
- Kulttuurimatkailu ja kestävä kehitys
- Alueellinen ja paikallinen kulttuuri matkailun voimavarana
- Palvelumuotoilun mahdollisuudet kulttuurimatkailutuotteen kehittämisessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tuntee matkailuelinkeinon palveluketjun ja merkityksen yhteiskunnassa ja osaa nimetä muutaman keskeisen kansallisen toimijan siinä.
- tunnistaa muutamia kulttuurisisältöisiä matkailutuotteita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- tuntee matkailuelinkeinon palveluketjun ja merkityksen yhteiskunnassa ja osaa nimetä keskeiset kansalliset toimijat siinä.
- tunnistaa keskeisiä kulttuurisisältöisiä matkailutuotteita.
- tunnistaa kestävän kehityksen merkityksen ja mahdollisuudet kulttuurimatkailussa
- osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia uuden kulttuurimatkailutuotteen ideoinnissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- tuntee matkailuelinkeinon palveluketjun ja merkityksen yhteiskunnassa ja osaa nimetä keskeiset kansalliset toimijat siinä.
- tunnistaa keskeisiä kulttuurisisältöisiä matkailutuotteita.
- tunnistaa kestävän kehityksen merkityksen ja mahdollisuudet kulttuurimatkailussa
- osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja osaa hyödyntää sitä uuden kulttuurimatkailutuotteen ideoinnissa.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 26.05.2024

Laajuus

5 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
  • KUTU20
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KUTU23
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
  • KUTU22
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- hahmottaa kulttuurimatkailun merkityksen ja mahdollisuudet niin kulttuurin, kuin matkailun näkökulmasta
- tunnistaa matkailuelinkeinon keskeiset toimijat ja palveluketjun
- tunnistaa kulttuurituottajan roolin kulttuurimatkailun kehittämisessä
- ideoida kestävän kehityksen periaatteet huomioivan kulttuurisisältöisen matkailutuotteen

Sisältö

- Kulttuurimatkailu käsitteenä
- Kulttuurimatkailun toimintaympäristöön tutustuminen
- Asiakassegmentit
- Matkailun ajankohtaiset trendit
- Kulttuurimatkailun talousvaikutukset
- Kulttuurimatkailu ja kestävä kehitys
- Alueellinen ja paikallinen kulttuuri matkailun voimavarana
- Palvelumuotoilun mahdollisuudet kulttuurimatkailutuotteen kehittämisessä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tuntee matkailuelinkeinon palveluketjun ja merkityksen yhteiskunnassa ja osaa nimetä muutaman keskeisen kansallisen toimijan siinä.
- tunnistaa muutamia kulttuurisisältöisiä matkailutuotteita

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- tuntee matkailuelinkeinon palveluketjun ja merkityksen yhteiskunnassa ja osaa nimetä keskeiset kansalliset toimijat siinä.
- tunnistaa keskeisiä kulttuurisisältöisiä matkailutuotteita.
- tunnistaa kestävän kehityksen merkityksen ja mahdollisuudet kulttuurimatkailussa
- osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia uuden kulttuurimatkailutuotteen ideoinnissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- tuntee matkailuelinkeinon palveluketjun ja merkityksen yhteiskunnassa ja osaa nimetä keskeiset kansalliset toimijat siinä.
- tunnistaa keskeisiä kulttuurisisältöisiä matkailutuotteita.
- tunnistaa kestävän kehityksen merkityksen ja mahdollisuudet kulttuurimatkailussa
- osaa soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja osaa hyödyntää sitä uuden kulttuurimatkailutuotteen ideoinnissa.