Managerointi- ja välittäjäosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 2B00BP53
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa välittäjäportaan tehtävät ja merkityksen sisällön tuottajan ( taiteilija ) ja asiakkaan välissä
Opiskelija osaa rakentaa ja kehittää taiteilijan brändikuvaa sekä tuottaa ratkaisuja taiteilijan toimintaan liittyvien tuotteiden markkinoinnin, myynnin ja yritysyhteistyön tueksi
Opiskelija osaa soveltaa toimialan ansaintamalleja sekä viestintä, talous- ja sopimusosaamista osana kulttuurituottajan ammatillista ydinosaamista
Sisältö
Eri taiteen toimialojen rakenteet, toimijat ja terminologia
Taiteilijabrändin rakentaminen
-brändin rakentamisen periaatteet
- erottautuminen ja erilaistaminen
- kohderyhmävalinnat ja asiakashyödyt -> kiinnostavuuden luominen
Markkinointi, viestintä ja vuorovaikutus
- managerin / agentin viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen ja viestintävalmiuksien kehittäminen
- sisällöntuottajan markkinoinnin konkreettiset keinot ja tavat
- managerin ja taiteilijan toiminta eri medioiden kanssa (web, tv, radio, printti)
Tuotteistaminen, myynti ja yritysyhteistyö
- taiteilijan palveluiden tuotteistaminen myytäviksi ja ostettaviksi kokonaisuuksiksi
- managerin rooli ja toiminta käytännön myyntityössä
- myynnin jakelukanavien rakentaminen
- yritysyhteistyöpakettien ja -palveluiden rakentaminen, sponsorointi
Talous- ja sopimusosaaminen
- talouden hallinta ja johtaminen osana managerin työtä
(budjetointi, kassavirta, kannattavuus, hinnoittelu)
- erilaiset rahoitusmahdollisuudet manageriyrityksen ja taiteilijan toiminnan kehittämisessä
- sopimusosaaminen ja juridiikka
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet ja terminologian.
Opiskelija osaa toimia välittäjäportaan avustavissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot, ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset.
Opiskelija osaa toimia managerin tehtävissä.
Opiskelija osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot, ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset.
Opiskelijalla osaa toimia managerin tehtävissä.
Hän osaa rakentaa taiteilijalle managerointisuunnitelman ja tuotteistaa tarvittaessa taiteilijan osaamista.
Opiskelija kykenee rakentamaan taiteilijan ja yrityksen välisen yritysyhteistyösopimuksen.
Opiskelijalla osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.
Ilmoittautumisaika
15.10.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
12.01.2022 - 20.03.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Mika Karhumaa
Opiskelijaryhmät
-
KUTU20Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU21Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
-
KUTU18Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa välittäjäportaan tehtävät ja merkityksen sisällön tuottajan ( taiteilija ) ja asiakkaan välissä
Opiskelija osaa rakentaa ja kehittää taiteilijan brändikuvaa sekä tuottaa ratkaisuja taiteilijan toimintaan liittyvien tuotteiden markkinoinnin, myynnin ja yritysyhteistyön tueksi
Opiskelija osaa soveltaa toimialan ansaintamalleja sekä viestintä, talous- ja sopimusosaamista osana kulttuurituottajan ammatillista ydinosaamista
Sisältö
Eri taiteen toimialojen rakenteet, toimijat ja terminologia
Taiteilijabrändin rakentaminen
-brändin rakentamisen periaatteet
- erottautuminen ja erilaistaminen
- kohderyhmävalinnat ja asiakashyödyt -> kiinnostavuuden luominen
Markkinointi, viestintä ja vuorovaikutus
- managerin / agentin viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen ja viestintävalmiuksien kehittäminen
- sisällöntuottajan markkinoinnin konkreettiset keinot ja tavat
- managerin ja taiteilijan toiminta eri medioiden kanssa (web, tv, radio, printti)
Tuotteistaminen, myynti ja yritysyhteistyö
- taiteilijan palveluiden tuotteistaminen myytäviksi ja ostettaviksi kokonaisuuksiksi
- managerin rooli ja toiminta käytännön myyntityössä
- myynnin jakelukanavien rakentaminen
- yritysyhteistyöpakettien ja -palveluiden rakentaminen, sponsorointi
Talous- ja sopimusosaaminen
- talouden hallinta ja johtaminen osana managerin työtä
(budjetointi, kassavirta, kannattavuus, hinnoittelu)
- erilaiset rahoitusmahdollisuudet manageriyrityksen ja taiteilijan toiminnan kehittämisessä
- sopimusosaaminen ja juridiikka
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet ja terminologian.
Opiskelija osaa toimia välittäjäportaan avustavissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot, ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset.
Opiskelija osaa toimia managerin tehtävissä.
Opiskelija osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot, ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset.
Opiskelijalla osaa toimia managerin tehtävissä.
Hän osaa rakentaa taiteilijalle managerointisuunnitelman ja tuotteistaa tarvittaessa taiteilijan osaamista.
Opiskelija kykenee rakentamaan taiteilijan ja yrityksen välisen yritysyhteistyösopimuksen.
Opiskelijalla osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.