Managerointi- ja välittäjäosaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: 2B00BP53-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 27.08.2018 - 15.11.2018
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 29.10.2018 - 21.12.2018
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 2 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 3 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 0 - 30
 
- Koulutus
 - Kulttuurituottaja (AMK)
 
- Opettajat
 - Jussi Kareinen
 
- Opintojakso
 - 2B00BP53
 
Sisällön jaksotus
a ) Toimiala ja verkostot 1 op¨
b ) Artistibrändin rakentaminen 1 op
c ) Markkinointi, viestintä ja vuorovaikutus ja tuotteistaminen, myynti ja yritysyhteistyö 1 op
d ) Talous- ja sopimusosaaminen 1 op
e) Managerointisuunnitelman laatiminen 1 op
                    
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa välittäjäportaan tehtävät ja merkityksen sisällön tuottajan ( taiteilija )  ja asiakkaan välissä 
Opiskelija osaa  rakentaa ja kehittää taiteilijan  brändikuvaa sekä tuottaa ratkaisuja taiteilijan toimintaan liittyvien tuotteiden markkinoinnin, myynnin ja yritysyhteistyön tueksi 
Opiskelija osaa  soveltaa toimialan ansaintamalleja sekä viestintä, talous- ja sopimusosaamista osana kulttuurituottajan ammatillista ydinosaamista
                    
Sisältö
Eri taiteen toimialojen  rakenteet, toimijat ja terminologia  
 
Taiteilijabrändin rakentaminen  
-brändin rakentamisen periaatteet  
- erottautuminen ja erilaistaminen  
- kohderyhmävalinnat ja asiakashyödyt -> kiinnostavuuden luominen  
 
Markkinointi, viestintä ja vuorovaikutus  
- managerin / agentin viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen ja viestintävalmiuksien kehittäminen  
- sisällöntuottajan  markkinoinnin konkreettiset keinot ja tavat  
- managerin ja taiteilijan toiminta eri medioiden kanssa (web, tv, radio, printti)  
 
Tuotteistaminen, myynti ja yritysyhteistyö  
- taiteilijan palveluiden tuotteistaminen myytäviksi ja ostettaviksi kokonaisuuksiksi  
- managerin rooli ja toiminta käytännön myyntityössä  
- myynnin jakelukanavien rakentaminen  
- yritysyhteistyöpakettien ja -palveluiden rakentaminen, sponsorointi  
 
Talous- ja sopimusosaaminen  
- talouden hallinta ja johtaminen osana managerin työtä  
(budjetointi, kassavirta, kannattavuus, hinnoittelu)  
- erilaiset rahoitusmahdollisuudet manageriyrityksen ja taiteilijan toiminnan kehittämisessä  
- sopimusosaaminen ja juridiikka
                    
Oppimateriaalit
-Allen, Paul: Artist Management for the Music Business ( Chapters 1 and 13 )
Karhumaa, Mika ; Lehtman, Ida ; Nikula, Jone: Musiikki liiketoimintana
Backstage pass – näkökulmia musiikin managerointiin
King, Mike: Music Marketing, Press., promotion distribution and retail ( Chapters: 1 and 11 )
Weisman, Loren: Artist´s Guide to Success in the Music Business ( Chapters 6 and 10 )
Baskerwille, David: Music business handbook and Career Guide ( Chapters 7 and 10 )
Lehtinen, Lottaliina: Muusikon sopimusopas
                    
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Vierailevat luennoitsijat
Itsenäinen työskentely
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaistyömäärä n. 135 h joka koostuu seuraavista osista:
1. lähiopetusta 27 h
2. Moodletehtävät 52 h
3. Itsenäinen työskentely 81 h
Opintojakson toteutus on kuukaudet 11-12 / 2018
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet ja terminologian. 
Opiskelija osaa toimia välittäjäportaan avustavissa tehtävissä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot,  ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset. 
Opiskelija osaa toimia managerin tehtävissä. 
Opiskelija osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot, ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset.  
Opiskelijalla osaa toimia managerin tehtävissä. 
Hän osaa rakentaa taiteilijalle managerointisuunnitelman ja tuotteistaa tarvittaessa taiteilijan osaamista. 
Opiskelija kykenee rakentamaan taiteilijan ja yrityksen välisen yritysyhteistyösopimuksen. 
Opiskelijalla osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.
                    
Lisätiedot
jussi.kareinen@seamk.fi