Managerointi- ja välittäjäosaaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: 2B00BP53-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.08.2018 - 15.11.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.10.2018 - 21.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Kulttuurituottaja (AMK)
- Opettajat
- Jussi Kareinen
- Opintojakso
- 2B00BP53
Sisällön jaksotus
a ) Toimiala ja verkostot 1 op¨
b ) Artistibrändin rakentaminen 1 op
c ) Markkinointi, viestintä ja vuorovaikutus ja tuotteistaminen, myynti ja yritysyhteistyö 1 op
d ) Talous- ja sopimusosaaminen 1 op
e) Managerointisuunnitelman laatiminen 1 op
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa välittäjäportaan tehtävät ja merkityksen sisällön tuottajan ( taiteilija ) ja asiakkaan välissä
Opiskelija osaa rakentaa ja kehittää taiteilijan brändikuvaa sekä tuottaa ratkaisuja taiteilijan toimintaan liittyvien tuotteiden markkinoinnin, myynnin ja yritysyhteistyön tueksi
Opiskelija osaa soveltaa toimialan ansaintamalleja sekä viestintä, talous- ja sopimusosaamista osana kulttuurituottajan ammatillista ydinosaamista
Sisältö
Eri taiteen toimialojen rakenteet, toimijat ja terminologia
Taiteilijabrändin rakentaminen
-brändin rakentamisen periaatteet
- erottautuminen ja erilaistaminen
- kohderyhmävalinnat ja asiakashyödyt -> kiinnostavuuden luominen
Markkinointi, viestintä ja vuorovaikutus
- managerin / agentin viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen ja viestintävalmiuksien kehittäminen
- sisällöntuottajan markkinoinnin konkreettiset keinot ja tavat
- managerin ja taiteilijan toiminta eri medioiden kanssa (web, tv, radio, printti)
Tuotteistaminen, myynti ja yritysyhteistyö
- taiteilijan palveluiden tuotteistaminen myytäviksi ja ostettaviksi kokonaisuuksiksi
- managerin rooli ja toiminta käytännön myyntityössä
- myynnin jakelukanavien rakentaminen
- yritysyhteistyöpakettien ja -palveluiden rakentaminen, sponsorointi
Talous- ja sopimusosaaminen
- talouden hallinta ja johtaminen osana managerin työtä
(budjetointi, kassavirta, kannattavuus, hinnoittelu)
- erilaiset rahoitusmahdollisuudet manageriyrityksen ja taiteilijan toiminnan kehittämisessä
- sopimusosaaminen ja juridiikka
Oppimateriaalit
-Allen, Paul: Artist Management for the Music Business ( Chapters 1 and 13 )
Karhumaa, Mika ; Lehtman, Ida ; Nikula, Jone: Musiikki liiketoimintana
Backstage pass – näkökulmia musiikin managerointiin
King, Mike: Music Marketing, Press., promotion distribution and retail ( Chapters: 1 and 11 )
Weisman, Loren: Artist´s Guide to Success in the Music Business ( Chapters 6 and 10 )
Baskerwille, David: Music business handbook and Career Guide ( Chapters 7 and 10 )
Lehtinen, Lottaliina: Muusikon sopimusopas
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Vierailevat luennoitsijat
Itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaistyömäärä n. 135 h joka koostuu seuraavista osista:
1. lähiopetusta 27 h
2. Moodletehtävät 52 h
3. Itsenäinen työskentely 81 h
Opintojakson toteutus on kuukaudet 11-12 / 2018
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet ja terminologian.
Opiskelija osaa toimia välittäjäportaan avustavissa tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot, ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset.
Opiskelija osaa toimia managerin tehtävissä.
Opiskelija osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa taiteen eri toimialojen rakenteet, toimintamuodot, ja terminologian ja tietää välittäjäportaan ammatilliset erityisvaatimukset.
Opiskelijalla osaa toimia managerin tehtävissä.
Hän osaa rakentaa taiteilijalle managerointisuunnitelman ja tuotteistaa tarvittaessa taiteilijan osaamista.
Opiskelija kykenee rakentamaan taiteilijan ja yrityksen välisen yritysyhteistyösopimuksen.
Opiskelijalla osaa laatia erilaisia taiteilijasopimuksia.
Lisätiedot
jussi.kareinen@seamk.fi