Siirry suoraan sisältöön

Kulttuuri yhteiskunnassaLaajuus (2 op)

Tunnus: 2B00BP17

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee taiteen kentän keskeiset toimijat ja kulttuurituottajan aseman taiteen kentässä
Opiskelija hahmottaa kulttuurihallinnon rakenteet ja niiden roolin päätöksenteossa
Opiskelija osaa analysoida kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Sisältö

· Kulttuurihallinnon rakenteet
· Kulttuurituottajan rooli eri taiteen lajeissa
· Kulttuurin rooli yhteiskunnassa elinvoiman ja hyvinvoinnin näkökulmasta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteet
Opiskelija tunnistaa joitain kulttuurituottajan toimenkuvia eri taiteen lajeissa
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista
Opiskelija tunnistaa keskeiset kulttuurituottajan tehtät eri taiteen lajien parissa
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija tuntee kulttuurituottajan erilaisia ammattikuvia taiteen kentässä kiitettävästi ja kykenee hahmottamaan myös uusia työnkuvia taiteen kentässä
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa.

Oppimateriaalit

Kulttuuripolitiikan strategia 2021-25 (OKM 2020)

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 23.02.2025

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Jussi Kareinen
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Opiskelijaryhmät
  • KUTU23
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee taiteen kentän keskeiset toimijat ja kulttuurituottajan aseman taiteen kentässä
Opiskelija hahmottaa kulttuurihallinnon rakenteet ja niiden roolin päätöksenteossa
Opiskelija osaa analysoida kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Sisältö

· Kulttuurihallinnon rakenteet
· Kulttuurituottajan rooli eri taiteen lajeissa
· Kulttuurin rooli yhteiskunnassa elinvoiman ja hyvinvoinnin näkökulmasta

Oppimateriaalit

Kulttuuripolitiikan strategia 2021-25 (OKM 2020)

Opetusmenetelmät

luennot
pienryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktia = 15 h
Itsenäinen työskentely= 15 h
Ryhmätyöskentely= 22 h
Total: 52 h

Lisätietoja opiskelijoille

jussi.kareinen@seamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteet
Opiskelija tunnistaa joitain kulttuurituottajan toimenkuvia eri taiteen lajeissa
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista
Opiskelija tunnistaa keskeiset kulttuurituottajan tehtät eri taiteen lajien parissa
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija tuntee kulttuurituottajan erilaisia ammattikuvia taiteen kentässä kiitettävästi ja kykenee hahmottamaan myös uusia työnkuvia taiteen kentässä
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

A. Kulttuurihallinnon rakenteet (1 op.)

- valtio
- maakunta
- kunta
- kulttuuripolitiikan strategia 2025
- Suomen kulttuuripolitiikan kolme kehitysvaihetta

B. Kulttuurin merkitys yhteiskunnassa (1 op.)
B1. Ryhmätyö (0,75 op.)
Opiskelijat arvotaan kolmen hengen ryhmiin. Ryhmät valitsevat aiheen, ja tutustuvat siihen eri lähteiden kautta. Learning café -tunneille ryhmät valmistavat n. 15-20 minuutin mittaisen alustuksen aiheesta, jonka jälkeen presentoiva ryhmä johtaa keskustelua aiheesta 20-30 minuutin verran. Keskustelussa voi ja saa hyödyntää erilaisia sovelluksia (jamboard yms.), jotta moniäänisyys toteutuisi parhaalla mahdollisella tavalla.
Learning café:n pedagogiset tavoitteet:
1. Muut osallistujat tuottavat tutkimaanne aiheeseen / ilmiöön uutta ja tuoretta näkökulmaa, ehkä jopa vallitsevaa hegemoniaa kyseenalaistavaa näkemystä.
2. Jokainen saa oppimiskokemuksen moderoinnista

Ryhmätyöstä kootaan kirjallinen esitys SeAMK:n kirjallisten töiden ohjetta noudattaen (löytyy intrasta). Työhön tulee merkitä myös käytetyt lähteet (väh. viisi kpl). Työn viimeinen palautuspäivä on 28.2.2024. Työn laajuus on vähintään kuusi sivua.

Kirjallisen työn pedagogiset tavoitteet:
1. Asiatekstin harjoitteleminen
2. Ryhmälähtöisen kirjoittamisen harjoitteleminen.
3. Valmistaa opinnäyteprosessiin
Ryhmätyö arvioidaan asteikolla 1-5, ja siitä saa palautteen ohjaavalta opettajalta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta.
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Opiskelija kykenee hankkimaan taustatietoa ilmiöistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa ja osallistuu muiden ryhmätöiden kommentointiin.
Opiskelija osaa hankkia ja analysoida kriittisesti kulttuuria käsittelevää tietoa sekä ajatella ja argumentoida sitä vastuullisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta, sekä niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa ja osallistuu muiden ryhmätöiden kommentointiin aktiivisesti.
Opiskelija kykenee monitasoiseen dialogiin kirjallisuuden, ajankohtaisten huomioiden ja oman ajattelunsa perusteella. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida kriittisesti kulttuuria käsittelevää tietoa sekä kykenee johtamaan arvopohjaista keskustelua.

Ilmoittautumisaika

13.11.2023 - 17.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 25.02.2024

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
  • KUTU22
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija tuntee taiteen kentän keskeiset toimijat ja kulttuurituottajan aseman taiteen kentässä
Opiskelija hahmottaa kulttuurihallinnon rakenteet ja niiden roolin päätöksenteossa
Opiskelija osaa analysoida kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Sisältö

· Kulttuurihallinnon rakenteet
· Kulttuurituottajan rooli eri taiteen lajeissa
· Kulttuurin rooli yhteiskunnassa elinvoiman ja hyvinvoinnin näkökulmasta

Aika ja paikka

Tammi-helmikuu 2024 lähiopetuksena Framilla (tarkemmat luokkatiedot löytyvät lukurjärjestyksestä)

Oppimateriaalit

OKM:n Kulttuuripolitiikan strategia 2025
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79811/okm20.pdf

Opetusmenetelmät

Kolme luentokertaa, jonka jälkeen tentti (Kulttuurihallinnon osuus 1 op)
Kirjallinen harjoitustyö, joka tehdään kolmen hengen ryhmänä. Harjoitustyöhön kuuluu aiheen alustus oppintunnilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

26.1. Forms-alustalla tentti kulttuurihallinnon osuudesta.
Mahdollisesta uusinnasta sovittava opettajan kanssa erikseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktia = 18 h
Itsenäinen työskentely= 10 h
Ryhmätyöskentely= 24 h

ajalla 12.1.-23.2.2024

Lisätietoja opiskelijoille

jussi.kareinen@seamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteet
Opiskelija tunnistaa joitain kulttuurituottajan toimenkuvia eri taiteen lajeissa
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista
Opiskelija tunnistaa keskeiset kulttuurituottajan tehtät eri taiteen lajien parissa
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija tuntee kulttuurituottajan erilaisia ammattikuvia taiteen kentässä kiitettävästi ja kykenee hahmottamaan myös uusia työnkuvia taiteen kentässä
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kulttuurihallinnon tentti 45%
Kulttuurin merkitys yhteiskunnassa kirjallinen harjoitustyö ja alustus 45%
Tuntiaktiivisuus 10%

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta.
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Opiskelija kykenee hankkimaan taustatietoa ilmiöistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa ja osallistuu muiden ryhmätöiden kommentointiin.
Opiskelija osaa hankkia ja analysoida kriittisesti kulttuuria käsittelevää tietoa sekä ajatella ja argumentoida sitä vastuullisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta, sekä niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa ja osallistuu muiden ryhmätöiden kommentointiin aktiivisesti.
Opiskelija kykenee monitasoiseen dialogiin kirjallisuuden, ajankohtaisten huomioiden ja oman ajattelunsa perusteella. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida kriittisesti kulttuuria käsittelevää tietoa sekä kykenee johtamaan arvopohjaista keskustelua.

Ilmoittautumisaika

14.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.02.2023

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
  • KUTU21
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija tuntee taiteen kentän keskeiset toimijat ja kulttuurituottajan aseman taiteen kentässä
Opiskelija hahmottaa kulttuurihallinnon rakenteet ja niiden roolin päätöksenteossa
Opiskelija osaa analysoida kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Sisältö

· Kulttuurihallinnon rakenteet
· Kulttuurituottajan rooli eri taiteen lajeissa
· Kulttuurin rooli yhteiskunnassa elinvoiman ja hyvinvoinnin näkökulmasta

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteet
Opiskelija tunnistaa joitain kulttuurituottajan toimenkuvia eri taiteen lajeissa
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista
Opiskelija tunnistaa keskeiset kulttuurituottajan tehtät eri taiteen lajien parissa
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija tuntee kulttuurituottajan erilaisia ammattikuvia taiteen kentässä kiitettävästi ja kykenee hahmottamaan myös uusia työnkuvia taiteen kentässä
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa.

Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 20.03.2022

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
  • Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
  • KUTU20
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Opiskelija tuntee taiteen kentän keskeiset toimijat ja kulttuurituottajan aseman taiteen kentässä
Opiskelija hahmottaa kulttuurihallinnon rakenteet ja niiden roolin päätöksenteossa
Opiskelija osaa analysoida kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Sisältö

· Kulttuurihallinnon rakenteet
· Kulttuurituottajan rooli eri taiteen lajeissa
· Kulttuurin rooli yhteiskunnassa elinvoiman ja hyvinvoinnin näkökulmasta

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteet
Opiskelija tunnistaa joitain kulttuurituottajan toimenkuvia eri taiteen lajeissa
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista
Opiskelija tunnistaa keskeiset kulttuurituottajan tehtät eri taiteen lajien parissa
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija tuntee kulttuurituottajan erilaisia ammattikuvia taiteen kentässä kiitettävästi ja kykenee hahmottamaan myös uusia työnkuvia taiteen kentässä
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa.