Siirry suoraan sisältöön

Kulttuuri yhteiskunnassa (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2B00BP17-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 23.02.2025

Laajuus

2 op

Yksikkö

SeAMK Kulttuurituottaja

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet

  • Suomi

Tutkinto-ohjelma

  • Kulttuurituottaja (AMK)

Opettaja

  • Jussi Kareinen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Opiskelijaryhmät

  • KUTU23
    Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus

Koulutusryhmat

  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija tuntee taiteen kentän keskeiset toimijat ja kulttuurituottajan aseman taiteen kentässä
Opiskelija hahmottaa kulttuurihallinnon rakenteet ja niiden roolin päätöksenteossa
Opiskelija osaa analysoida kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Sisältö

· Kulttuurihallinnon rakenteet
· Kulttuurituottajan rooli eri taiteen lajeissa
· Kulttuurin rooli yhteiskunnassa elinvoiman ja hyvinvoinnin näkökulmasta

Oppimateriaalit

Kulttuuripolitiikan strategia 2021-25 (OKM 2020)

Opetusmenetelmät

luennot
pienryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktia = 15 h
Itsenäinen työskentely= 15 h
Ryhmätyöskentely= 22 h
Total: 52 h

Lisätietoja opiskelijoille

jussi.kareinen@seamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä
Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteet
Opiskelija tunnistaa joitain kulttuurituottajan toimenkuvia eri taiteen lajeissa
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista
Opiskelija tunnistaa keskeiset kulttuurituottajan tehtät eri taiteen lajien parissa
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija tuntee kulttuurituottajan erilaisia ammattikuvia taiteen kentässä kiitettävästi ja kykenee hahmottamaan myös uusia työnkuvia taiteen kentässä
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

A. Kulttuurihallinnon rakenteet (1 op.)

- valtio
- maakunta
- kunta
- kulttuuripolitiikan strategia 2025
- Suomen kulttuuripolitiikan kolme kehitysvaihetta

B. Kulttuurin merkitys yhteiskunnassa (1 op.)
B1. Ryhmätyö (0,75 op.)
Opiskelijat arvotaan kolmen hengen ryhmiin. Ryhmät valitsevat aiheen, ja tutustuvat siihen eri lähteiden kautta. Learning café -tunneille ryhmät valmistavat n. 15-20 minuutin mittaisen alustuksen aiheesta, jonka jälkeen presentoiva ryhmä johtaa keskustelua aiheesta 20-30 minuutin verran. Keskustelussa voi ja saa hyödyntää erilaisia sovelluksia (jamboard yms.), jotta moniäänisyys toteutuisi parhaalla mahdollisella tavalla.
Learning café:n pedagogiset tavoitteet:
1. Muut osallistujat tuottavat tutkimaanne aiheeseen / ilmiöön uutta ja tuoretta näkökulmaa, ehkä jopa vallitsevaa hegemoniaa kyseenalaistavaa näkemystä.
2. Jokainen saa oppimiskokemuksen moderoinnista

Ryhmätyöstä kootaan kirjallinen esitys SeAMK:n kirjallisten töiden ohjetta noudattaen (löytyy intrasta). Työhön tulee merkitä myös käytetyt lähteet (väh. viisi kpl). Työn viimeinen palautuspäivä on 28.2.2024. Työn laajuus on vähintään kuusi sivua.

Kirjallisen työn pedagogiset tavoitteet:
1. Asiatekstin harjoitteleminen
2. Ryhmälähtöisen kirjoittamisen harjoitteleminen.
3. Valmistaa opinnäyteprosessiin
Ryhmätyö arvioidaan asteikolla 1-5, ja siitä saa palautteen ohjaavalta opettajalta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hahmottaa pääosin kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta.
Opiskelija osaa analysoida tyydyttävästi kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa
Opiskelija kykenee hankkimaan taustatietoa ilmiöistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijalla on selkeä kuva kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta
Opiskelija osaa analysoida hyvin kulttuurin merkitystä yhteiskunnassa ja osallistuu muiden ryhmätöiden kommentointiin.
Opiskelija osaa hankkia ja analysoida kriittisesti kulttuuria käsittelevää tietoa sekä ajatella ja argumentoida sitä vastuullisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijalla on selkeä kokonaiskuva kulttuurihallinnon rakenteista ja päätöksenteosta, sekä niiden merkityksestä ja roolista yhteiskunnassa.
Opiskelija osaa analysoida perusteellisesti kulttuurin muuttuvaa roolia yhteiskunnassa ja osallistuu muiden ryhmätöiden kommentointiin aktiivisesti.
Opiskelija kykenee monitasoiseen dialogiin kirjallisuuden, ajankohtaisten huomioiden ja oman ajattelunsa perusteella. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida kriittisesti kulttuuria käsittelevää tietoa sekä kykenee johtamaan arvopohjaista keskustelua.