Skip to main content

Data-Analytics and Open Data as a Development Tool (5cr)

Code: C-10108-YAMK236-3003

General information


Enrollment
01.10.2025 - 31.10.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
04.02.2026 - 18.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Institution
Lapland University of Applied Sciences, Ennakkotehtävä mahdollinen Kontaktikerrat järjestetään Zoomissa: ke 4.2. klo 16-20 Altoituskontaktikerta ke 25.2. klo 15-17 Ohjaus (vapaaehtoinen) Ke 18.3. klo 16-20 Lopetuskontaktikerta Oppimistehtävät palautetaan 15.3.. mennessä.
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 10

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija ymmärtää informaatiomuotoilun perusteet. Opiskelija tunnistaa ja määrittelee kohderyhmän tiedon tarpeita sekä kehittää tarpeita vastaavia visualisointeja ja kerää palautetta kehitetyistä ratkaisuista. Opiskelija tuntee analytiikan eri tyyppejä ja niiden soveltamiskohteita. Opiskelija tuntee BI- ja analytiikkatyökaluja ja tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia analytiikassa. Opiskelija tunnistaa datan lähteitä organisaatiossa sekä etsii ja hyödyntää avoimen datan lähteitä ja arvioi niiden hyödyntämismahdollisuuksia. Opiskelija osaa data-analyysin ja visualisoinnin perusteet sekä soveltaa ja kehittää niiden käyttöä. Opiskelija ymmärtää data-analytiikan ja avoimen datan mahdollisuudet kehittämisen työkaluna ja kehittää niiden hyödyntämistä. Opintojaksolla painottuvat kompetenssit: ennakoiva kehittäminen, oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen.

Content

- informaatiomuotoilun perusteet - analytiikkatyypit ja niiden soveltamiskohteita - BI- ja analytiikkatyökalut, tekoäly data-analytiikassa - data-analyysin ja visualisoinnin perusteet - organisaation datalähteet ja avoin data - data kehittämisen työkaluna

Location and time

Ennakkotehtävä mahdollinen Kontaktikerrat järjestetään Zoomissa: ke 4.2. klo 16-20 Altoituskontaktikerta ke 25.2. klo 15-17 Ohjaus (vapaaehtoinen) Ke 18.3. klo 16-20 Lopetuskontaktikerta Oppimistehtävät palautetaan 15.3.. mennessä.

Teaching methods

Ennakkotehtävä mahdollinen Yksilötyöskentely Tutkiva oppiminen Moodle avautuu kuusi päivää ennen opintojakson alkua. Aktiivinen keskustelu. Ongelmalähtöinen oppiminen – Opiskelijat etsivät itse ratkaisuja annettuihin ongelmiin. Vertaisarviointi ja reflektio – Opiskelijat arvioivat toistensa tuotoksia ja reflektoivat oppimistaan. Tutkiva oppiminen – Opiskelijat etsivät itse relevanttia tietoa eri lähteistä ja muodostavat uusia näkökulmia.

Go back to top of page