Siirry suoraan sisältöön

Tiedolla johtaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: C-02536-YL00AN56-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.04.2025 - 13.02.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
14.02.2026 - 25.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Korkeakoulu
Centria-ammattikorkeakoulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5
Opintojakso
C-02536-YL00AN56

Arviointiasteikko

0-5

Sisällön jaksotus

Aloitusluento (sis. kehittämistehtävän annon) Itsenäinen opiskelu (kehittämistehtävän tekoa ryhmätyönä) "Opettajan päivystysilta" (Q&A) Päätösluento (ryhmätöiden esittely)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa määritellä tiedon ja sen hyödyntämisen organisaatiossa, tiedolla johtamisen ja arvon luonnin näkökulmasta. Tiedolla johtaminen kytkeytyy myös business intelligence -kontekstiin, josta opiskelija saa valmiudet jatkossa tapahtuvaan tiedon tuottamiseen, suunnitteluun ja muokkaamiseen, sekä osana johdon päätöksentekoa että integroidusti strategisella ja operatiivisella tasolla. Erityisenä painopisteenä on data-driven business -malli, joka selkeyttää yritysten tapaa käsitellä tietoa ja mahdollisuuksia muuntaa sitä lopulta kassavirraksi, asiakasarvoa luoden. Opiskelija tutustuu alan tutkimukseen ja viimeisimpiin kehityssuuntiin. Katso myös toteutuskohtaiset tarkennukset kohdasta "Toteutuksen perustiedot, Opetus, Oppimismenetelmät.

Sisältö

Tiedolla johtamisen perusteet ja sovellutuskohteet, business intelligence, data-driven business, päätöksenteko. Katso myös toteutuskohtaiset tarkennukset kohdasta "Toteutuksen perustiedot, Opetus, Oppimismenetelmät.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali annetaan opintojakson alussa Itslearning -alustan kautta.

Opetusmenetelmät

Opintojakso perustuu pitkälle ongelmakeskeisen oppimisen (PBL) pedagogiseen malliin. Opittavalle sisällölle saavutetaan parempi käyttöarvo, mikäli oppiminen tapahtuu aitoja tosielämän ongelmia ratkomalla aiheen pelkän teoreettisen käsittelyn sijaan. Ongelmakeskeisen oppimisen lähtökohtana on joku ennalta suunniteltu, aito, usein asiantuntijatyöhön liittyvä ongelma. Opintojakson luennot tapahtuvat verkossa. Käytettävä työkalu ilmoitetaan opintojaksolle hyväksytyille ennen opintojakson alkua. Luentojen osuus opiskeluajasta on noin 20%, ja noin 80% on itsenäistä työskentelyä. Itsenäinen työskentely koostuu kehittämistehtävästä, joka tehdään ryhmätyönä (perustellusta syystä työn voi tehdä yksin). Itsenäinen opiskelu ja kehittämistehtävä sisältävät sekä teoria- että empiirisen tiedon hankintaa, tiedon jäsentelyä ja analysointia ryhmässä, sekä raportin laatimisen. Kehittämistehtävässä arvioidaan todellisen organisaation tiedolla johtamisen tasoa perustuen annettuun viitekehykseen (Tietojohtamisen arviointimalli).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työ on mahdollista tehdä ja ohjeistettu tekemään oikealle organisaatiolle (yritys tai julkishallinto).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Kehittämistehtävä suoritetaan opintojakson aikana.

Kansainvälisyys

Ei kv yhteyksiä (ellei kehittämistehtävää tehdä kv organisaatiolle).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ryhmätyön voi tehdä perustellusta syystä yksilötyönä. Tämä ei muuta tehtävävaatimuksia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson ajankäyttö vastaa 5 opintopistettä, joka vastaa 135 tunnin ohjattua ja itsenäistä työskentelyä. Tästä ajasta noin 80% on itsenäistä työskentelyä, jonka aikana tehdään kehittämistehtävänä tietolla johtamisen tason arvointi annettuun viitekehykseen (Tietojohtamisen arviointimalli) perustuen todelliselle organisaatiolle. Kehittämistehtävä on lähtökohtaisesti ryhmätyö.

Siirry alkuun