Datatalous liiketoiminnan kehittämismahdollisuutena (5op)
Toteutuksen tunnus: C-02536-YD00AV51-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.04.2025 - 22.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Korkeakoulu
- Centria-ammattikorkeakoulu, Microsoft Teams
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Opintojakso
- C-02536-YD00AV51
Arviointiasteikko
0-5
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää datatalouden käsitteet ja merkityksen liiketoiminnassa. - Opiskelija osaa analysoida datatalouden vaikutuksia liiketoimintamalleihin ja tunnistaa keskeiset tekijät dataekosysteemeissä. - Opiskelija pystyy soveltamaan opittuja käsitteitä käytännön yritysesimerkeissä ja arvioimaan niiden liiketoiminnallisia mahdollisuuksia. - Opiskelija osaa arvioida dataekosysteemien rakenteita ja toimijoiden rooleja talouden eri sektoreilla. - Opiskelija osaa viestiä datatalouden mahdollisuuksista ja haasteista osana organisaation päätöksentekoa.
Sisältö
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijoille perustiedot datatalouden merkityksestä ja mahdollisuuksista, käsitteistä ja ratkaisuista liiketoiminnassa todellisten yritysesimerkkien ja/tai webinaarien avulla. Opintojaksolla tutkitaan myös datatalouden vaikutusta liiketoimintamalleihin ja analysoidaan erilaisia dataekosysteemejä.
Aika ja paikka
Microsoft Teams
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla perehdytään datatalouden merkitykseen ja mahdollisuuksiin liiketoiminnan kehittämisessä. Kurssi sisältää aloitusluennon sekä yritysluentoja, joissa eri organisaatiot jakavat käytännön esimerkkejä data-analyysin hyödyntämisestä liiketoiminnassa. Opintojakso tarjoaa oivalluksia datan arvonluonnista, analytiikan soveltamisesta sekä datalähtöisen päätöksenteon kehittämisestä. Opintojakson suoritettuaan opiskelija: Ymmärtää, miten dataa voidaan hyödyntää eri tilanteissa liiketoiminnan tukena ja arvonluonnissa. Tuntee keskeiset data-analytiikan menetelmät ja ymmärtää niiden soveltamismahdollisuudet eri liiketoimintaympäristöissä. Osaa arvioida, mitä data-analytiikan tai tekoälyn työkaluja on mahdollista hyödyntää erilaisissa liiketoiminnan kehittämisen tilanteissa. Osaa analysoida yritysesimerkkien kautta, miten dataa on hyödynnetty käytännössä liiketoiminnan päätöksenteossa ja strategisessa suunnittelussa.