Pedagogisten ryhmien ohjaaminen (4op)
Toteutuksen tunnus: SOSATO20-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.05.2018 - 23.05.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 26.10.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 25
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Virpi Nikkola
- Opintojakso
- SOSATO20
Arviointiasteikko
1-5
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa nimetä ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa määritellä pedagogisen ryhmätoiminnan tarpeita. Lisäksi hän osaa määritellä, miten pedagogisen ryhmätoiminnan avulla voidaan ohjata asiakasryhmää löytämään uusia tietoja ja taitoja erilaisten elämänvaiheiden edellyttämiin valmiuksiin ja henkilökohtaiseen kehittymiseen. Opiskelija osaa rakentaa opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden asiakasryhmän tarpeet huomioiden.  Hän osaa asettaa toiminnan tavoitteet, määrittää opiskeltavan sisällön ja valita soveltuvat menetelmät. Hän osaa tarkastella dialogisuuden ja osallistavuuden merkitystä pedagogisessa prosessissa.  Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakasryhmiä pedagogisia menetelmiä käyttäen.edistää ryhmän toimintaa siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.
                    
Sisältö
-	ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
-	ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
-	tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
-	pedagogisen prosessin suunnittelu ja toteuttaminen
-	pedagogiset ryhmämenetelmät sosionomin työssä, esim. kasvussa ja kehityksessä, tiedoissa ja taidoissa ohjaaminen, elämänvaiheisiin liittyvä valmennus, ryhmämuotoinen tiedottaminen
                    
Oppimateriaalit
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. ( 2011). Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kopakkala, A. (2011). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Helsinki: Edita.
Norrena, J. (toim.) (2016). Ryhmä oppimaan! Toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Saloviita, T. 2006. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Taajamo, M. & Puukari, S. (toim.) (2007). Monikulttuurisuus ja moniammatillisuus ohjaus- ja neuvontatyössä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Toseland, R. W. & Rivas, R. F. (2017). An Introduction to Group Work Practice. (8th Edition). London: Pearson.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. Opetushallitus.
Lisäksi mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali.
                    
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, asiakasryhmässä toteutettavan ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja raportointi, palauteseminaari.
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Asiakasryhmässä toteutettavan ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus,
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 106h. Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu ja asiakasryhmässä suoritettu ohjaustilanne sekä palauteseminaari.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä tunnistaa ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä ja erilaisten pedagogisten ryhmätoimintojen tarpeita. Opiskelija osaa rakentaa opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden ja perustella kyseisen toiminnan tavoitteita ja käytettyjä pedagogisia menetelmiä. Opiskelija osaa kuvailla omaa ja ryhmän toimintaa sekä ryhmätoiminnan oppimista ja osallisuutta vahvistavia tekijöitä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tarkastella ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä perustelee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisten pedagogisten ryhmätoimintojen tarpeita. Opiskelija osaa  opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden ja arviodai kyseisen toiminnan tavoitteita ja käytettyjä pedagogisia menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa ja ryhmän toimintaa reflektiivisesti sekä arvioida ryhmätoiminnan oppimista ja osallisuutta vahvistavia tekijöitä.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tarkastella ryhmädynamiikan lainalaisuuksia moniulotteisesti. Lisäksi opiskelija osaa arvioida ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä sekä erotella erilaisten pedagogisten ryhmätoimintojen tarpeita. Opiskelija osaa rakentaa opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden ja analysoida kyseisen toiminnan tavoitteita ja käytettyjä pedagogisia menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella  omaa ja ryhmän toimintaa reflektiivisesti sekä arvioida ryhmätoiminnan oppimista ja osallisuutta vahvistavia tekijöitä.
                    
Esitietovaatimukset
opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin
                    
