Siirry suoraan sisältöön

Pedagogisten ryhmien ohjaaminen (4op)

Toteutuksen tunnus: SOSATO20-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.05.2018 - 23.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2018 - 26.10.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 25
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Virpi Nikkola
Opintojakso
SOSATO20

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa määritellä pedagogisen ryhmätoiminnan tarpeita. Lisäksi hän osaa määritellä, miten pedagogisen ryhmätoiminnan avulla voidaan ohjata asiakasryhmää löytämään uusia tietoja ja taitoja erilaisten elämänvaiheiden edellyttämiin valmiuksiin ja henkilökohtaiseen kehittymiseen. Opiskelija osaa rakentaa opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden asiakasryhmän tarpeet huomioiden. Hän osaa asettaa toiminnan tavoitteet, määrittää opiskeltavan sisällön ja valita soveltuvat menetelmät. Hän osaa tarkastella dialogisuuden ja osallistavuuden merkitystä pedagogisessa prosessissa. Opiskelijalla on valmiudet ohjata asiakasryhmiä pedagogisia menetelmiä käyttäen.edistää ryhmän toimintaa siten, että ryhmän jäsenten osallisuus toteutuu ja mahdolliset ristiriitatilanteet ratkaistaan rakentavasti.

Sisältö

- ryhmätyö sosiaalityön menetelmänä
- ryhmädynamiikka, ryhmäprosessi
- tavoitteellinen ryhmän ohjaaminen
- pedagogisen prosessin suunnittelu ja toteuttaminen
- pedagogiset ryhmämenetelmät sosionomin työssä, esim. kasvussa ja kehityksessä, tiedoissa ja taidoissa ohjaaminen, elämänvaiheisiin liittyvä valmennus, ryhmämuotoinen tiedottaminen

Oppimateriaalit

Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. ( 2011). Ryhmä liikkeelle! Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Kopakkala, A. (2011). Porukka, jengi, tiimi: ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Helsinki: Edita.
Norrena, J. (toim.) (2016). Ryhmä oppimaan! Toiminnallisia työtapoja ja tehtäväkehyksiä. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Saloviita, T. 2006. Yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Taajamo, M. & Puukari, S. (toim.) (2007). Monikulttuurisuus ja moniammatillisuus ohjaus- ja neuvontatyössä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Toseland, R. W. & Rivas, R. F. (2017). An Introduction to Group Work Practice. (8th Edition). London: Pearson.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. Opetushallitus.
Lisäksi mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu, asiakasryhmässä toteutettavan ohjaustilanteen suunnittelu, toteutus ja raportointi, palauteseminaari.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Asiakasryhmässä toteutettavan ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus,

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 106h. Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu ja asiakasryhmässä suoritettu ohjaustilanne sekä palauteseminaari.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä tunnistaa ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä ja erilaisten pedagogisten ryhmätoimintojen tarpeita. Opiskelija osaa rakentaa opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden ja perustella kyseisen toiminnan tavoitteita ja käytettyjä pedagogisia menetelmiä. Opiskelija osaa kuvailla omaa ja ryhmän toimintaa sekä ryhmätoiminnan oppimista ja osallisuutta vahvistavia tekijöitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tarkastella ryhmädynamiikan lainalaisuuksia sekä perustelee ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä sekä erilaisten pedagogisten ryhmätoimintojen tarpeita. Opiskelija osaa opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden ja arviodai kyseisen toiminnan tavoitteita ja käytettyjä pedagogisia menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa ja ryhmän toimintaa reflektiivisesti sekä arvioida ryhmätoiminnan oppimista ja osallisuutta vahvistavia tekijöitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tarkastella ryhmädynamiikan lainalaisuuksia moniulotteisesti. Lisäksi opiskelija osaa arvioida ryhmäprosessin käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja päättämiseen vaikuttavia tekijöitä sekä erotella erilaisten pedagogisten ryhmätoimintojen tarpeita. Opiskelija osaa rakentaa opetuksellisen tai ohjauksellisen toimintakokonaisuuden ja analysoida kyseisen toiminnan tavoitteita ja käytettyjä pedagogisia menetelmiä. Opiskelija osaa tarkastella omaa ja ryhmän toimintaa reflektiivisesti sekä arvioida ryhmätoiminnan oppimista ja osallisuutta vahvistavia tekijöitä.

Esitietovaatimukset

opintokokonaisuus Sosiaalialan tietoperusta pääosin

Siirry alkuun