Viestintä ja media sosiaalialan työssä (4op)
Toteutuksen tunnus: SOSAVY10-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.05.2018 - 23.05.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2018 - 26.10.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 23
- Koulutus
- Sosionomi (AMK)
- Opettajat
- Helena Sarvikas
- Pia-Christine Sainio
- Opintojakso
- SOSAVY10
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa median ja viestinnän yhteiskunnallisen merkityksen sosiaalialan eri toimintojen näkökulmasta. Opiskelija osaa tarkastella eri intressitahojen esille nostamia mediasisältöjä analyyttisesti ja kriittisesti. Hän osaa selittää median käyttämiä tapoja ja merkityksiä. Hän osaa soveltaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja viestinnän keinoja. Opiskelija osaa käyttää median mahdollisuuksia valtaistavassa ja vaikuttavassa sosiaalityössä yhdessä kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien kanssa. Opiskelijalla on taidot argumentoida ja käsitellä kriittisesti eri lähteistä peräisin olevaa tietoa. Hän tietää työyhteisöviestinnän periaatteet ja toimintamuodot sekä työyhteisön sisäisessä, että ulkoisessa viestinnässä. Hän tuntee sosiaalisen median ammatillisen etiketin. Opiskelija osaa tarkastella viestintää ja median toimintaa kestävän kehityksen kannalta.
Sisältö
- medialukutaito: mediatodellisuuden hahmottaminen ja siinä sosiaalialan ammattilaisena toimiminen
- yhteiskunnallinen vaikuttaminen osana valtaistavaa sosiaalityötä
- yhteisöviestinnän perusteet
- viestinnän ja median eettiset ohjeet ja lainsäädäntö
Oppimateriaalit
Fairclough, N. 2002. Miten media puhuu. Suom. Virpi Blom & Kaarina Hazard. 2. p. Tampere: Vastapaino.
Hall, C. Slembrouck, S. & Sarangi S. 2006. Language Practises in Social Work: Categorisation and Accountability in Child Welfare. : luku 9, s. 145 - 163 Narrative transformation in media reporting; Luku 10, s. 164 - 173 Conclusion.
Nieminen, H. & Pantti, M.2012. Media markkinoilla: Johdatus joukkoviestintään ja sen tutkimukseen. 3. uudistettu painos. Tampere: Vastapaino.
Stocchetti, M. & Kukkonen, K. 2010. Critical Media Analysis: An Introduction for Media Professionals. Frankfurt am Main: Peter Lang AG. E-kirja.
van Dijk, T. A. (Ed.) 1985. Discourse and Communication: Research in Text Theory. Berlin: De Gruyter. E-kirja.
Harjoituksissa käytettävä kirjallisuus tarkennetaan kurssilla.
Opetusmenetelmät
Luennot, itsenäiset ja ryhmätehtävät, media-analyysit ja keskustelut. Harjoitustyö kurssin aikana sovitulla tavalla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
108 h, josta kontaktiopetusta 34 h.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa median ja viestinnän yhteiskunnallisen merkityksen sekä hahmottaa median käyttämien tapojen kokonaisuuden. Opiskelija tunnistaa oman viestintäkäyttäytymisensä ja siihen liittyvät asenteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa erotella viestinnän sisältöjä ja nostaa käsiteltäväksi kansalaisten valtaistamisen kannalta oleellisia aiheita. Opiskelija tunnistaa omia arvojaan ja asenteitaan sekä tiedostaa vastuunsa viestinnän tehtävissä. Opiskelija osaa arvioida mediasisältöjä ja käyttää median ja viestinnän keinoja osana valtaistavaa sosiaalityötä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida ja analysoida eri medialähteiden tuottamia sisältöjä kriittisesti. Hän osaa toimia valtaistavan sosiaalityön periaatteiden mukaisesti kansalaisten, median ja muiden sidosryhmien verkostossa. Opiskelija osaa nähdä omien arvojensa ja asenteidensa vaikutukset toimintaansa. Hän osaa käyttää vaikuttavia median ja viestinnän keinoja osana valtaistavaa sosiaalityötä.
Esitietovaatimukset
tutkinto-ohjelman perusopinnot pääosin, opintojakso Viestintätaidot
Lisätiedot
Opintojakso on vaihtoehtoinen seuraavien opintojaksojen kanssa:
- Rakenteellinen sosiaalityö
- Yhteisöihin suuntautuva sosiaalityö
- Valtaistava sosiaalityö