Siirry suoraan sisältöön

Lapsen ja perheen varhainen tuki (3op)

Toteutuksen tunnus: SOSVVK40-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.05.2018 - 23.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2019 - 08.03.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 30
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Pia-Christine Sainio
Opintojakso
SOSVVK40

Tavoitteet

Opiskelijalla on valmiudet ymmärtää ja tukea lasta ja perhettä kasvatuksellisen yhteistyön ja kumppanuuden periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia sekä lasten että vanhempien kanssa vuorovaikutteisesti ja ymmärtää tasa-arvoisen vuorovaikutuksen merkityksen. Hänellä on valmiudet huomioida lapsen oikeudet toiminnassaan ja tunnistaa myös riskitilanteessa elävät perheet ja lapset. Opiskelija tietää varhaisen tukemisen periaatteet. Hän tuntee ja osaa hyödyntää varhaiskasvatuksen ja eri tahojen tuottamia lapsiperhepalveluita. Opiskelijalla on taidot edistää lapsen ja vanhempien kuulluksi tulemista, osallisuutta eri yhteisöissä ja ympäristöissä sekä tukea lapsia ja perheitä mielipiteidensä esilletuomisessa.

Sisältö

- kasvatuksellinen yhteistyö ja kumppanuus
- varhaisen tuen periaatteet ja toteuttaminen
- varhaiskasvatuksen palvelut
- lapsiperhepalvelut
- lapsen oikeudet
- perheiden osallisuuden edistäminen

Oppimateriaalit

Esa Eriksson & Tom Erik Arnkil (2012): Huoli puheeksi – opas varhaisista dialogeista.
Tiina Tiilikainen (2008): ”Lapset työskentelyn osallistujina”. Teoksessa Tiina Muukkonen (toim.) Suunnitelmallinen sosiaalityö lapsen kanssa.
Tiina Muukkonen (2008): ”Lapsikeskeisyys sosiaalityön läpäisevänä periaatteena” – teoksessa Tiina Muukkonen (toim.) Suunnitelmallinen sosiaalityö lapsen kanssa.
Lapsen hyvän kasvun ja kehityksen riskitekijöiden ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen (2007). Helsingin kaupungin julkaisuja.

Opetusmenetelmät

Luennot, tunneilla tehtävät ryhmätyöt ja mahdollinen työelämäyhteistyö sekä itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla. Kontaktiopetuksen lisäksi opintojaksoon kuuluu kurssin kokoava essee (voi tehdä yksin tai parin kanssa), jossa opiskelija pohtii varhaisen tukemisen ulottuvuuksia asiakastapauksen, elokuvan tai kirjan pohjalta kurssin keskeistä kirjallista tietosisältöä pohdintaansa yhdistäen. Esseen vähimmäislaajuus 5 sivua + kansilehti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 tuntia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä kasvatuksellisen yhteistyön ja kumppanuuden sekä vuorovaikutuksellisen toiminnan periaatteita. Hän osaa nimetä lapsen oikeuksien huomioimiseen liittyviä periaatteita. Hän osaa kuvata erilaisten perheiden tarpeita, mukaan lukien riskitilanteessa elävät perheet ja lapset. Opiskelija osaa nimetä varhaisen tukemisen periaatteita. Hän tuntee pääpiirteissään joitakin eri tahojen tuottamia lapsiperhepalveluita ja hän osaa kuvata, kuinka niitä voidaan hyödyntää. Opiskelija osaa kuvata lapsen ja vanhempien osallisuuteen vaikuttavia seikkoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa tukea lasta ja perhettä kasvatuksellisen yhteistyön ja kumppanuuden periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia sekä lasten että vanhempien kanssa vuorovaikutteisesti. Hän tietää lapsen oikeuksien huomioimiseen liittyvät periaatteet. Hän osaa huomioida erilaisten perheiden tarpeet, mukaan lukien riskitilanteessa elävät perheet ja lapset. Opiskelija osaa käyttää varhaisen tukemisen periaatteita. Hän tuntee eri tahojen tuottamat lapsiperhepalvelut pääpiirteissään ja hän osaa hyödyntää niitä lasten ja perheiden tukemisessa. Opiskelija tietää ja osaa käyttää lapsen ja vanhempien osallisuutta edistäviä menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tukea lasta ja perhettä kasvatuksellisen yhteistyön ja kumppanuuden periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa toimia sekä lasten että vanhempien kanssa vuorovaikutteisesti ja dialogisesti. Hän osaa huomioida lapsen edun toiminnassaan ja huomioida erilaisten perheiden tarpeet, mukaan lukien riskitilanteessa elävät perheet ja lapset. Opiskelija osaa soveltaa varhaisen tukemisen periaatteita. Hän tuntee eri tahojen tuottamien lapsiperhepalveluiden kokonaisuuden ja hän osaa sovittaa niitä yhteen lasten ja perheiden tukemiseksi. Opiskelijalla on taidot edistää lapsen ja vanhempien kuulluksi tulemista, osallisuutta eri yhteisöissä ja ympäristöissä sekä tukea lapsia ja perheitä mielipiteidensä esilletuomisessa. Opiskelija osaa analysoida lapsen ja perheen varhaisen tuen toteutumisen edellytyksiä.

Esitietovaatimukset

opintojakso Kasvu ja sosialisaatio

Siirry alkuun