Siirry suoraan sisältöön

Työfysioterapia (3op)

Toteutuksen tunnus: KG10BP034F-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2018 - 31.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.02.2019 - 24.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Pirkko Mäntykivi
Pia Haapala
Riitta Kiili
Ajoitusryhmät
tutorialiryhmä 1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Tutoriaaliryhmä 2 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Tutoriaaliryhmä 3 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
tutorialiryhmä 1
Tutoriaaliryhmä 2
Tutoriaaliryhmä 3
Opintojakso
KG10BP034F

Tavoitteet

Opiskelija:
- ymmärtää työfysioterapian asiantuntijuuden osana moniammatillista yhteistyötä työterveyshuollossa
- osaa määritellä työterveyshuoltoa ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa tehdä yhteenvedon ja raportoida yhdessä muun työterveyshenkilöstön kanssa tai yksin tekemästään työpaikkaselvityksestä keskeiset asiat liittyen työergonomiaan ja työn fyysiseen kuormittavuuteen
- osaa arvioida ja analysoida ergonomisia ja/tai työn kuormittavuuteen liittyviä ongelmia ja nimetä niihin parannusehdotuksia
- osaa määritellä laaja-alaisen työkyky –käsitteen ja työkykyä ylläpitävän toiminnan

Sisältö

- työterveyshuolto ja työterveyshuoltoa ohjaava lainsäädäntö, työterveysyhteistyö
- ergonomia käsitteenä
- työpaikkaselvitys ja ergonominen selvitys osana sitä ja sen raportointi
- työn fyysinen kuormittavuus
- laaja-alainen työkyky –käsite ja työkykyä ylläpitävä toiminta

Oppimateriaalit

Antti-Poika, M., Martimo, K-P., Husman, K.(toim.) 2006. Työterveyshuolto. Duodecim.
Ketola Ritva (toim), Hongisto Valtteri, Huuhtanen Pekka, Korhonen Pirjo, Kukkonen Ritva, Lehtelä Jouni, Näsänen Risto, Rasa Pirkko-Liisa, Toivonen Risto.2007. Toimiva toimisto. Työterveyslaitos.
Kukkonen, R. et al. (toim.) 2001. Työfysioterapia. 2. uud. p. Työterveyslaitos.
M. Launis, J.Lehtelä (toim) 2011. Ergonomia. Työterveyslaitos. Hki
Matikainen, E., Aro, T., Huunan?Seppälä, A., Kivekäs, J., Kujala, S. & Tola, S. 2004. Toimintakyky ?arviointi ja kliininen käyttö. Duodecim.
Tamminen-Peter,L&ym.2011.Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Tietosanomat Oy,Tallinna.
Työsuojeluhallinto.2014. Näyttöpäätetyö www.tyosuojelu.fi/fi/
Uitti J. (toim.)2015 Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos.
ja uusi asetus tuli voimaan 1.1.2014. http://www.kela.fi/asetus-hyvasta-tyoterveyshuoltokaytannosta-uudistuu http://plus.edilex.fi/kela/fi/lainsaadanto/20130708 www.ttl.fi/internet/suomi/ www.tyoturva.fi/tyoturvallisuus/vointi/

Opetusmenetelmät

Tutoriaali-istunnot, asiantuntijaluennot, pienryhmätyöskentelyä, harjoitustyöt ja niiden esitykset sekä yhteistyö yritysten tai yhteisöjen kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

harjoittelutyönä tehdään työpaikkakäynti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija osaa käyttää työhyvinvoinnin ja ergonomian ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin suppeaa tietoperustaa käyttäen
- Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä osittain ohjatusti ja itsenäisesti sekä soveltaa työ ja tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti
- Opiskelija osaa huomioida ergonomiset asiat ohjatusti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa suppeasti
- Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen ja osaa raportoida ergonomiaselvityksen tulokset

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelija osaa käyttää työhyvinvoinnin ja ergonomian ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen
- Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti sekä soveltaa työ-ja tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti
- Opiskelija osaa huomioida ergonomiset asiat
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa systemaattisesti
- Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen ja osaa raportoida ergonomiaselvityksen tulokset perustellusti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa käyttää työhyvinvoinnin ja ergonomian ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen erilaisissa muuttuvissa toimintaympäristöissä
- Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä soveltaa työ-ja tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti
- Opiskelija osaa huomioida ergonomiset asiat monipuolisesti muuttuvissa ja ennakoimattomissa tilanteissa
- Opiskelija arvioi ja kehittää omaa toimintaansa systemaattisesti ja kriittisesti
- Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä
- Opiskelija osaa raportoida ergonomiaselvityksen tulokset perustellusti muutosehdotusten kautta kehittäen toimintatapoja työyhteisön kanssa yhdessä

Siirry alkuun