Työfysioterapia (3op)
Toteutuksen tunnus: KG10BP034F-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2018 - 31.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.02.2019 - 24.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeutti (AMK)
- Opettajat
- Pirkko Mäntykivi
- Pia Haapala
- Riitta Kiili
- Ajoitusryhmät
- tutorialiryhmä 1 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Tutoriaaliryhmä 2 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Tutoriaaliryhmä 3 (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- tutorialiryhmä 1
- Tutoriaaliryhmä 2
- Tutoriaaliryhmä 3
- Opintojakso
- KG10BP034F
Tavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää työfysioterapian asiantuntijuuden osana moniammatillista yhteistyötä työterveyshuollossa
- osaa määritellä työterveyshuoltoa ohjaavaa lainsäädäntöä
- osaa tehdä yhteenvedon ja raportoida yhdessä muun työterveyshenkilöstön kanssa tai yksin tekemästään työpaikkaselvityksestä keskeiset asiat liittyen työergonomiaan ja työn fyysiseen kuormittavuuteen
- osaa arvioida ja analysoida ergonomisia ja/tai työn kuormittavuuteen liittyviä ongelmia ja nimetä niihin parannusehdotuksia
- osaa määritellä laaja-alaisen työkyky –käsitteen ja työkykyä ylläpitävän toiminnan
Sisältö
- työterveyshuolto ja työterveyshuoltoa ohjaava lainsäädäntö, työterveysyhteistyö
- ergonomia käsitteenä
- työpaikkaselvitys ja ergonominen selvitys osana sitä ja sen raportointi
- työn fyysinen kuormittavuus
- laaja-alainen työkyky –käsite ja työkykyä ylläpitävä toiminta
Oppimateriaalit
Antti-Poika, M., Martimo, K-P., Husman, K.(toim.) 2006. Työterveyshuolto. Duodecim.
Ketola Ritva (toim), Hongisto Valtteri, Huuhtanen Pekka, Korhonen Pirjo, Kukkonen Ritva, Lehtelä Jouni, Näsänen Risto, Rasa Pirkko-Liisa, Toivonen Risto.2007. Toimiva toimisto. Työterveyslaitos.
Kukkonen, R. et al. (toim.) 2001. Työfysioterapia. 2. uud. p. Työterveyslaitos.
M. Launis, J.Lehtelä (toim) 2011. Ergonomia. Työterveyslaitos. Hki
Matikainen, E., Aro, T., Huunan?Seppälä, A., Kivekäs, J., Kujala, S. & Tola, S. 2004. Toimintakyky ?arviointi ja kliininen käyttö. Duodecim.
Tamminen-Peter,L&ym.2011.Fyysisten riskien hallintamalli hoitoalalla. Tietosanomat Oy,Tallinna.
Työsuojeluhallinto.2014. Näyttöpäätetyö www.tyosuojelu.fi/fi/
Uitti J. (toim.)2015 Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos.
ja uusi asetus tuli voimaan 1.1.2014. http://www.kela.fi/asetus-hyvasta-tyoterveyshuoltokaytannosta-uudistuu http://plus.edilex.fi/kela/fi/lainsaadanto/20130708 www.ttl.fi/internet/suomi/ www.tyoturva.fi/tyoturvallisuus/vointi/
Opetusmenetelmät
Tutoriaali-istunnot, asiantuntijaluennot, pienryhmätyöskentelyä, harjoitustyöt ja niiden esitykset sekä yhteistyö yritysten tai yhteisöjen kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
harjoittelutyönä tehdään työpaikkakäynti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
- Opiskelija osaa käyttää työhyvinvoinnin ja ergonomian ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin suppeaa tietoperustaa käyttäen
- Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä osittain ohjatusti ja itsenäisesti sekä soveltaa työ ja tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti
- Opiskelija osaa huomioida ergonomiset asiat ohjatusti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa suppeasti
- Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen ja osaa raportoida ergonomiaselvityksen tulokset
Arviointikriteerit, hyvä (3)
- Opiskelija osaa käyttää työhyvinvoinnin ja ergonomian ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen
- Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti sekä soveltaa työ-ja tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti
- Opiskelija osaa huomioida ergonomiset asiat
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa systemaattisesti
- Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen ja osaa raportoida ergonomiaselvityksen tulokset perustellusti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa käyttää työhyvinvoinnin ja ergonomian ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen erilaisissa muuttuvissa toimintaympäristöissä
- Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä soveltaa työ-ja tutkimusmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti
- Opiskelija osaa huomioida ergonomiset asiat monipuolisesti muuttuvissa ja ennakoimattomissa tilanteissa
- Opiskelija arvioi ja kehittää omaa toimintaansa systemaattisesti ja kriittisesti
- Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä
- Opiskelija osaa raportoida ergonomiaselvityksen tulokset perustellusti muutosehdotusten kautta kehittäen toimintatapoja työyhteisön kanssa yhdessä