Siirry suoraan sisältöön

Palvelutarpeen arviointi (2op)

Toteutuksen tunnus: GERAPJ400-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 14.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2018 - 26.10.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Geronomi (AMK)
Opettajat
Tua Niemelä
Opintojakso
GERAPJ400

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata palvelutarpeen arvioinnin tavoitteet ja periaatteet. Hän tietää hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisen periaatteita ja menetelmiä. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn merkityksen palvelutarpeen arvioinnissa. Opiskelija osaa kirjata asiakaslähtöisesti ja määrämuotoisesti yhtenäisellä tavalla.

Sisältö

- palvelutarpeen arvioinnin keskeinen lainsäädäntö ja tavoitteet
- hoito- ja palvelusuunnitelma
- toimintakyvyn arviointimenetelmät
- osallisuuden tukeminen
- moniammatillisuuden merkitys
- sosiaalihuollon määrämuotoinen kirjaaminen

Oppimateriaalit

- Autio, T. & Heikkilä, M. 2013. Palvelutarpeen arviointi. Työntekijän avuksi. IKÄKASTE II ?hankkeen julkaisuja. Saatavana: http://www.socca.fi/files/4300/Palvelutarpeen_arviointi_-_tyontekijan_avuksi.pdf
- Toimia-tietokanta. http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/

Opetusmenetelmät

Luennot, vierailut ja tutustumiskäynnit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

53 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen periaatteita hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa. Opiskelija tunnistaa määrämuotoon kirjatun palvelutarpeen arviointitekstin.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa vertailla asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen periaatteita hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa suunnitella yhteistyössä asiakkaan, läheisten ja yhteistyötahojen kanssa yksilöllisyyttä ja osallisuutta vahvistavan hoito- ja palvelusuunnitelman, jossa hyödynnetään sekä julkisia, yksityisiä että järjestösektorin palveluita.

Esitietovaatimukset

edeltäviä opintoja ei tarvita

Siirry alkuun