Palvelutarpeen arviointi (2op)
Toteutuksen tunnus: GERAPJ400-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.05.2018 - 14.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 28.08.2018 - 26.10.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
- Opettajat
- Tua Niemelä
- Opintojakso
- GERAPJ400
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata palvelutarpeen arvioinnin tavoitteet ja periaatteet. Hän tietää hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisen periaatteita ja menetelmiä. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn merkityksen palvelutarpeen arvioinnissa. Opiskelija osaa kirjata asiakaslähtöisesti ja määrämuotoisesti yhtenäisellä tavalla.
Sisältö
- palvelutarpeen arvioinnin keskeinen lainsäädäntö ja tavoitteet
- hoito- ja palvelusuunnitelma
- toimintakyvyn arviointimenetelmät
- osallisuuden tukeminen
- moniammatillisuuden merkitys
- sosiaalihuollon määrämuotoinen kirjaaminen
Oppimateriaalit
- Autio, T. & Heikkilä, M. 2013. Palvelutarpeen arviointi. Työntekijän avuksi. IKÄKASTE II ?hankkeen julkaisuja. Saatavana: http://www.socca.fi/files/4300/Palvelutarpeen_arviointi_-_tyontekijan_avuksi.pdf
- Toimia-tietokanta. http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/
Opetusmenetelmät
Luennot, vierailut ja tutustumiskäynnit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
53 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen periaatteita hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa. Opiskelija tunnistaa määrämuotoon kirjatun palvelutarpeen arviointitekstin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen periaatteita hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa suunnitella yhteistyössä asiakkaan, läheisten ja yhteistyötahojen kanssa yksilöllisyyttä ja osallisuutta vahvistavan hoito- ja palvelusuunnitelman, jossa hyödynnetään sekä julkisia, yksityisiä että järjestösektorin palveluita.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita