Kuluttajakäyttäytyminen (3op)
Toteutuksen tunnus: KD07BMMA170-24
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.05.2016 - 01.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Tradenomi (AMK), Liiketalous
- Opettajat
- Jarmo Nummela
- Opintojakso
- KD07BMMA170
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa analysoida erilaisten kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin päätöksentekoon liittyviä johtopäätöksiä kuluttajatiedon perusteella.
Sisältö
- suomalainen kulutusyhteiskunta
- kuluttajan käyttäytyminen yksilönä ja ryhmän jäsenenä
- kuluttajatiedon keruu
- tarpeet, motiivit, arvot, asenteet ja sidonnaisuus
- kuluttajan osto- ja päätöksentekoprosessi
- erilaiset kuluttajatyypit, kulttuurit, alakulttuurit ja elämäntyylit
Oppimateriaalit
- Solomon, M. & Bamossy, G. & Askegaard, S. & Hogg, M. (2006). Consumer Behaviour -European Perspective
Saatavuus: http://tiny.cc/s2mxkx
- oheismateriaalia luennoitsijan ilmoituksen mukaan
Opetusmenetelmät
- luennot ja ryhmätöiden esitykset
- ryhmätyöskentely
- itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä työharjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- luennot ja ryhmätöiden esitykset 27 h
- ryhmätyöskentely 22 h
- itsenäinen työskentely 31 h
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kiitettävä (5): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot kiitettävästi ja on osallistunut aktiivisesti ja rakentavasti opintojaksoon. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa analysoida erilaisten kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä. Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin päätöksentekoon liittyviä johtopäätöksiä kuluttajatiedon perusteella.
Hyvä (4-3): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot hyvin ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Opiskelija osaa analysoida erilaisten kuluttajien tarpeita sekä osto- ja kulutuskäyttäytymistä.
Tyydyttävä (2-1): Opiskelija on suorittanut annetut tehtävät/osiot. Opiskelija osaa antaa esimerkkejä kulutuksen merkityksestä nyky-yhteiskunnassa. Opiskelija osaa tunnistaa kuluttajan näkyvään ja mentaaliseen käyttäytymiseen vaikuttavat tekijät.
Esitietovaatimukset
Markkinoinnin opinnot virtuaaliyritystoiminnassa, Markkinoinnillinen ajattelu