Kokoelmien kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: KD18BKAM02-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 27.08.2018 - 14.09.2018
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.10.2018 - 21.12.2018
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 4 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 1 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Koulutus
 - Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
 
- Opettajat
 - Satu Salmela
 
- Opintojakso
 - KD18BKAM02
 
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa kirjaston kokoelmien kannalta keskeiset julkaisujen tuottajat, kustantajat ja jakelijat
- selittää kokoelmien muodostamisen keskeiset vaiheet ja kehittämisen menetelmät
- arvioida kokoelmien laatua
                    
Sisältö
-	erilaisten aineistojen kustannus- ja julkaisutuotanto sekä jakeluverkostot: kirja-aineisto, lehdet, ääni- ja kuvatallenteet, elektroniset julkaisut
-	kokoelmien muodostamisen vaiheet
-	kokoelmien organisointi käyttäjille
-	kokoelmien kehittämisen menetelmät
-	kokoelmien laatu ja arviointimenetelmät
                    
Oppimateriaalit
- Wilen, R. & Kortelainen, T. 2007. Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet. Yliopistopaino.
- Johnson, P. 2014. Fundamentals of collection development and management. ALA.
- Evans, G.E. 2005. Developing library and information center collections. Libraries Unlimited.
- Kirja muuttuvassa tietoympäristössä. 2014. Markku Löytönen , Tommi Inkinen & Anne Rutanen (toim.). Helsinki: Suomen tietokirjailijat ry. [Verkkokirja].
- Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
                    
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu luento-opetuksesta, harjoituksista, ryhmätyöskentelystä sekä tentistä.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työmäärä yhteensä 130 h, mistä lähiopetusta 44 h, ryhmätyöskentelyä 43 h ja itsenäistä työskentelyä 43 h.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1-2
Opiskelija osaa
-	tehdä opinnon tehtävät ohjeiden mukaan
-	hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa ja referoida sitä tehtävissään
-	raportoida tehtävänsä kirjallisesti ja suullisesti
-	osaa nimetä erilaisten julkaisutyyppien kustannuskentän ja jakeluketjun keskeiset toimijat
-	selostaa kokoelmatyön eri vaiheet
-	selostaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4
Opiskelija osaa
-	tehdä opinnon tehtävät itsenäisesti ja ryhmässä hankkimaansa tietoa soveltaen
-	hakea tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
-	raportoida tehtävänsä sujuvasti kirjallisesti ja suullisesti
-	osaa esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun keskeisten toimijoiden muuttuvia tehtäviä 
-	selittää kokoelmatyön eri vaiheet kokoelmien kehittämisen näkökulmasta
-	tunnistaa kokoelmien arviointiin sopivia menetelmiä
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 
Opiskelija osaa
-	tehdä opinnon tehtävät itsenäisesti ja vastuullisesti ryhmässä hankkimaansa tietoa soveltaen ja arvioiden
-	hakea ja arvioida tieteellistä ja ammatillista tietoa sekä soveltaa sitä tehtävissään
-	raportoida tehtävänsä sujuvasti kirjallisesti ja suullisesti
-	esitellä arvioiden ja tulevaisuutta pohtia erilaisten julkaisujen kustannuskentän ja jakeluketjun toimijoiden muuttuvia tehtäviä 
-	osaa esitellä julkaisutuotantoa niin, että esittelystä välittyy kokonaisvaltainen kuva julkaisujen tuotannosta
-	analysoida kokoelmatyön käytäntöjä ja esitellä kokoelmatyön vaiheista kehittämiskohteita
-	arvioida kokoelmien arviointiin kulloinkin sopivia menetelmiä
                    
Esitietovaatimukset
Kirjasto- ja tietopalvelualan perusteet.