Potilaan / asiakkaan hoidon tarpeen ja toimintakyvyn arviointi, ohjaus ja konsultointi (15op)
Toteutuksen tunnus: BI00BP02-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.09.2018 - 30.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2018 - 30.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 12 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
- Opettajat
- Tanja Hautala
- Mari Salminen-Tuomaala
- Paula Paussu
- Opintojakso
- BI00BP02
Tavoitteet
Opiskelija osaa arvioida tutkittuun tietoon perustuen ja moniammatillisesti potilaan/asiakkaan terveydentilaa ja toimintakykyä sekä kiireellisen hoidon ja kuntoutuksen tarpeita sekä soveltaa arviointimenetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää erilaisia viestintä-, ohjaus- ja konsultointimenetelmiä.
Sisältö
Kliininen tutkiminen
Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen
Erilaiset mittarit
Erilaiset viestintä-, ohjaus- ja konsultointimenetelmät
Oppimateriaalit
Benner P, Tanner C., Chesla C. 2009. Expertise in Nursing Practice. Caring, clinical judgment and ethics. 2. ed. Springer Publishing Company.
Hahtela N., Mäkipää S. 2011. Asiantuntijuuden kehittäminen. Koulutus asiantuntijuuden perustana. Teoksessa: Ranta I (toim.) Sairaanhoitaja asiantuntijana. Hoitotyön vuosikirja 2011. Fioca Oy, Helsinki.
Jaakkola K. 2012. Hoitotyön kliininen asiantuntijuus terveydenhuollossa. Itä-Suomen yliopisto, terveystieteiden tiedekunta, hoitotieteen laitos.
LaSala C.A., Connors P.M., Pedro J.T.,Phipps M. 2007. The Role of Clinical Nurse Specialist in Promoting Evidence-based Practice and Effecting Positive Patient Oútcomes. The Journal of Continuing Education in Nursing 38(6), 262-270.
Logan L. 2005. The Practice of Certified Community Health CNSs. Clinical Nurse Specialist 23(2), 73-90.
Merasto M. 2011. Matkalla asiantuntijaksi. Teoksessa: Ranta I (toim.) Sairaanhoitaja asiantuntijana. Hoitotyön vuosikirja 2011. Fioca Oy, Helsinki.
Meretoja R, Kaira A-M, Ritmala-Castren M, Santala I., Vuorinen R. 2007. AURA. Ammattiura sairaanhoitajana. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri. Yliopistopaino, Helsinki.
Mäkipää S., Korhonen T. 2011. Mistä asiantuntijuus koostuu ? Teoksessa: Ranta I. (toim.) Sairaanhoitaja asiantuntijana. Hoitotyön vuosikirja 2011. Fioca Oy, Helsinki.
Sairaanhoitajaliitto. 2017. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuden sote-palveluihin.
Opetusmenetelmät
Monipuoliset, innovatiiviset, osallistavat menetelmät. Keskusteleva luento-opetus. Itsenäiset tehtävät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä kliinisen asiantuntijuuden peruskäsitteistöä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kliinisen asiantuntijuuden sisältöä ja soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus-, konsultointi- ja viestintämenetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vertailla ja arvioida kliinisen asiantuntijuuden käsitteistöä ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa opittua tietoa toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää erilaisia ohjaus, viestintä- ja konsultaatio-menetelmiä.