Siirry suoraan sisältöön

Potilaan / asiakkaan hoidon tarpeen ja toimintakyvyn arviointi, ohjaus ja konsultointi (15op)

Toteutuksen tunnus: BI00BP02-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.09.2018 - 30.09.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2018 - 30.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Lähiosuus
12 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysala ylempi AMK, Kliininen asiantuntijuus
Opettajat
Tanja Hautala
Mari Salminen-Tuomaala
Paula Paussu
Opintojakso
BI00BP02

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida tutkittuun tietoon perustuen ja moniammatillisesti potilaan/asiakkaan terveydentilaa ja toimintakykyä sekä kiireellisen hoidon ja kuntoutuksen tarpeita sekä soveltaa arviointimenetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää erilaisia viestintä-, ohjaus- ja konsultointimenetelmiä.

Sisältö

Kliininen tutkiminen
Toimintakyvyn arviointi ja tukeminen
Erilaiset mittarit
Erilaiset viestintä-, ohjaus- ja konsultointimenetelmät

Oppimateriaalit

Benner P, Tanner C., Chesla C. 2009. Expertise in Nursing Practice. Caring, clinical judgment and ethics. 2. ed. Springer Publishing Company.
Hahtela N., Mäkipää S. 2011. Asiantuntijuuden kehittäminen. Koulutus asiantuntijuuden perustana. Teoksessa: Ranta I (toim.) Sairaanhoitaja asiantuntijana. Hoitotyön vuosikirja 2011. Fioca Oy, Helsinki.
Jaakkola K. 2012. Hoitotyön kliininen asiantuntijuus terveydenhuollossa. Itä-Suomen yliopisto, terveystieteiden tiedekunta, hoitotieteen laitos.
LaSala C.A., Connors P.M., Pedro J.T.,Phipps M. 2007. The Role of Clinical Nurse Specialist in Promoting Evidence-based Practice and Effecting Positive Patient Oútcomes. The Journal of Continuing Education in Nursing 38(6), 262-270.
Logan L. 2005. The Practice of Certified Community Health CNSs. Clinical Nurse Specialist 23(2), 73-90.
Merasto M. 2011. Matkalla asiantuntijaksi. Teoksessa: Ranta I (toim.) Sairaanhoitaja asiantuntijana. Hoitotyön vuosikirja 2011. Fioca Oy, Helsinki.
Meretoja R, Kaira A-M, Ritmala-Castren M, Santala I., Vuorinen R. 2007. AURA. Ammattiura sairaanhoitajana. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri. Yliopistopaino, Helsinki.
Mäkipää S., Korhonen T. 2011. Mistä asiantuntijuus koostuu ? Teoksessa: Ranta I. (toim.) Sairaanhoitaja asiantuntijana. Hoitotyön vuosikirja 2011. Fioca Oy, Helsinki.
Sairaanhoitajaliitto. 2017. Sairaanhoitajien uudet työnkuvat - laatua tulevaisuuden sote-palveluihin.

Opetusmenetelmät

Monipuoliset, innovatiiviset, osallistavat menetelmät. Keskusteleva luento-opetus. Itsenäiset tehtävät.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä kliinisen asiantuntijuuden peruskäsitteistöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa analysoida kriittisesti kliinisen asiantuntijuuden sisältöä ja soveltaa opittua käytännön toimintaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia näyttöön perustuvia ohjaus-, konsultointi- ja viestintämenetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa vertailla ja arvioida kliinisen asiantuntijuuden käsitteistöä ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa opittua tietoa toimintaan. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää erilaisia ohjaus, viestintä- ja konsultaatio-menetelmiä.

Siirry alkuun