Palvelutarpeen arviointi (2op)
Toteutuksen tunnus: GERAPJ400-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.08.2017 - 03.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.09.2017 - 19.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Geronomi (AMK)
- Opettajat
- Tua Niemelä
- Opintojakso
- GERAPJ400
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata palvelutarpeen arvioinnin tavoitteet ja periaatteet. Hän tietää hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisen periaatteita ja menetelmiä. Opiskelija ymmärtää moniammatillisen työn merkityksen palvelutarpeen arvioinnissa. Opiskelija osaa kirjata asiakaslähtöisesti ja määrämuotoisesti yhtenäisellä tavalla.
Sisältö
- palvelutarpeen arvioinnin keskeinen lainsäädäntö ja tavoitteet
- hoito- ja palvelusuunnitelma
- toimintakyvyn arviointimenetelmät
- osallisuuden tukeminen
- moniammatillisuuden merkitys
- sosiaalihuollon määrämuotoinen kirjaaminen
Oppimateriaalit
Autio, T. & Heikkilä, M. 2013. Palvelutarpeen arviointi. Työntekijän avuksi. IKÄKASTE II –hankkeen julkaisuja. Saatavana: http://www.socca.fi/files/4300/Palvelutarpeen_arviointi_-_tyontekijan_avuksi.pdf
- Toimia-tietokanta. http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/
- Ajankohtainen materiaali
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, itsenäinen tehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
52 t sisältäen kontaktitunnit, tehtävät ja itsenäisen opiskelun.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tunnistaa asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa nimetä palveluohjauksen periaatteita hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa. Opiskelija tunnistaa määrämuotoon kirjatun palvelutarpeen arviointitekstin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa vertailla asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa soveltaa palveluohjauksen periaatteita hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida asiakkaan palvelutarpeita. Opiskelija osaa suunnitella yhteistyössä asiakkaan, läheisten ja yhteistyötahojen kanssa yksilöllisyyttä ja osallisuutta vahvistavan hoito- ja palvelusuunnitelman, jossa hyödynnetään sekä julkisia, yksityisiä että järjestösektorin palveluita.
Esitietovaatimukset
edeltäviä opintoja ei tarvita