Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus (5op)

Toteutuksen tunnus: SOSAPJ60-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.04.2017 - 12.05.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.03.2018 - 18.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Sos Nimeämätön
Opintojakso
SOSAPJ60

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksellisen toimintatavan ja periaatteet. Opiskelija osaa palveluohjauksen keinoin suunnata ja koota tarpeen mukaisia palveluita erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden tueksi. Hän osaa arvioida asiakkaan palvelutarpeen monipuolisesti ja tarkastella eri palveluiden piirteitä asiakkaan tarpeiden näkökulmasta. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmien toimintalogiikkaa sekä palveluohjauksellisen toimintatavan eri tasot. Hän osaa rohkaista asiakasta tuomaan esille tarpeitaan ja toimimaan palvelujärjestelmässä. Opiskelija osaa edesauttaa palvelukokonaisuuden toteutumista yhteistyöverkostoissa. Hänellä on valmiuksia sovittaa yhteen esim. julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin tuottamia palveluita. Opiskelija osaa käyttää asiakaskohtaisesti soveltuvia ammattityön menetelmiä palveluohjausprosessissa. Opiskelija on perehtynyt palveluohjauksen käytäntöön erityisesti nuorten, mielenterveysongelmaisten, vammaisten ja ikääntyneiden palvelutarpeissa. Opiskelija osaa tuoda asiantuntemuksensa esille moniammatillisessa yhteistyössä. Hänellä on valmiudet hankkia tietoa palveluohjauksen edellyttämällä tavalla. Opiskelija osaa hyödyntää digitaaliaia palveluita osana palveluohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä.

Sisältö

- palveluohjauksen käsite ja palveluohjauksellinen toimintatapa
- asiakkaan palvelutarpeen arvioiminen
- palveluohjauksen prosessi
- asiakaslähtöisyys palveluohjausprosessissa
- julkisten, yksityisten ja kolmannen sektorin palvelujen hyödyntäminen asiakkaan yksilöllisessä elämäntilanteessa
- palvelujärjestelmien toimintaperiaatteet ja -logiikka
- palveluohjaus nuorten, mielenterveysongelmaisten, vammaisten ja ikääntyneiden palvelutarpeissa
- moniammatillinen yhteistyö
- verkostotyö
- digitaaliset palvelut osana palveluohjauksen menetelmiä ja käytäntöjä

Oppimateriaalit

- Liikanen, S-L. 2015. Palveluohjauksen käytäntöjä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. 43-61.
- Pietiläinen, E. 2003. Palveluohjaus asiakastyössä ja organisaatiossa. Kehitysvammaliitto.
- Suominen, S. ja Tuominen M. 2007. Palveluohjaus: portti itsenäiseen elämään. Profami.
- lisäksi mahdollinen muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opintototeutus sisältää kontaktiopetusta, työelämävierailun tai vierailijan, oppimistehtävien suorittamisen ja verkossa tapahtuvaa opiskelua.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutus ei sisällä harjoittelua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133 tuntia
Monimuoto-opetus:
- mistä kontaktiopetusta 40 t
- verkkotyöskentelyä ja oppimistehtävät itsenäisesti 93t.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksen toimintatavat ja periaatteet. Opiskelija tuntee palvelujärjestelmän toimintaperiaatteita ja hän tuntee, miten julkisen yksityisen ja kolmannen sektorin palveluja sovitetaan yhteen palveluohjauksen keinoin. Opiskelija tuntee asiakastyön menetelmien käyttöä palveluohjausprosessissa. Opiskelija tietää palveluohjauksen käytäntöjä erityisesti nuorten, mielenterveysasiakkaiden, vammaisten ja ikääntyneiden asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen palveluohjauksessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksen toimintatavat ja periaatteet. Hän osaa palveluohjauksen keinoin suunnata, koota ja arvioida asiakkaan tarpeen mukaisia palveluja. Opiskelija tietää palvelujärjestelmän toimintaperiaatteita ja hän osaa menetelmiä, miten julkisen yksityisen ja kolmannen sektorin palveluja sovitetaan yhteen palveluohjauksen keinoin. Opiskelija osaa käyttää soveltuvia asiakastyön menetelmiä palveluohjausprosessissa. Opiskelija tietää palveluohjauksen käytäntöjä erityisesti nuorten, mielenterveysasiakkaiden, vammaisten ja ikääntyneiden asiakkaiden kanssa. Opiskelija tunnistaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen palveluohjauksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen palveluohjauksen toimintatavat ja periaatteet. Hän osaa palveluohjauksen keinoin suunnata, koota ja arvioida asiakkaan tarpeen mukaisia palveluja. Opiskelija tietää palvelujärjestelmän toimintaperiaatteita ja hän osaa erilaisia menetelmiä, miten julkisen yksityisen ja kolmannen sektorin palveluja sovitetaan yhteen palveluohjauksen keinoin. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia asiakastyön menetelmiä palveluohjausprosessissa. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti palveluohjauksen käytäntöjä erityisesti nuorten, mielenterveysasiakkaiden, vammaisten ja ikääntyneiden asiakkaiden kanssa. Opiskelija osaa analysoida moniammatillisen yhteistyön merkitystä palveluohjausprosessissa. Opiskelijalla on valmiuksia hankkia tietoa palveluohjauksen edellyttämällä tavalla.

Esitietovaatimukset

opintojakso Hyvinvointiyhteiskunnan sosiaaliturva tai Sosiaaliturva asiakasnäkökulmasta

Lisätiedot

Opintojakso Hyvinvointiyhteiskunnan sosiaaliturva tai Sosiaaliturva asiakasnäkökulmasta on suositeltavaa olla suoritettuna ennen tämän kurssin valintaa.

Siirry alkuun