Asiakaslähtöisyys suunnittelussa (5op)
Toteutuksen tunnus: KMST1TV01-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.08.2017 - 30.09.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.09.2017 - 31.05.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Koulutus
- Kulttuurituottaja (AMK)
- Opettajat
- Jaana Liukkonen
- Opintojakso
- KMST1TV01
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet.
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tutkimusmenetelmiä tapahtuman suunnittelussa ja ideoinnissa.
- käyttää skenaariomenetelmää tulevaisuuden tapahtumien suunnittelussa.
Sisältö
- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, fokusryhmä, valokuvapäiväkirja, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien huomioiminen tapahtumien ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa
- Esteettömyys
- Osallistavan suunnittelun menetelmät
- Sosiokulttuurinen osallistava työpajamenetelmä
- Skenaariotyöskentely
- Kestävä kehitys, sosiaalisen kestävyyden näkökulma
Opetusmenetelmät
Luennot, intensiiviryhmätyöskentelyviikko, harjoitukset (osa harjoituksista kytketään tuotantoihin), itsenäinen työskentely, essee annetusta aiheesta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät ja niiden erityispiirteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Opiskelija ymmärtää käyttäjän merkityksen tapahtumien suunnittelussa ja pystyy ryhmässä tekemään käyttäjäkartoitusta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet tapahtuman suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita