Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys suunnittelussa (5op)

Toteutuksen tunnus: KMST1TV01-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2017 - 30.09.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.09.2017 - 31.05.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Koulutus
Kulttuurituottaja (AMK)
Opettajat
Jaana Liukkonen
Opintojakso
KMST1TV01

Arviointiasteikko

1-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- huomioida tapahtuman ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa sekä toteutuksessa erilaiset kohderyhmät ja niiden erityispiirteet.
- hyödyntää erilaisia käyttäjä- ja asiakaslähtöisiä tutkimusmenetelmiä tapahtuman suunnittelussa ja ideoinnissa.
- käyttää skenaariomenetelmää tulevaisuuden tapahtumien suunnittelussa.

Sisältö

- Asiakas- ja käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät suunnittelun apuna. (esimerkiksi havainnointi, haastattelu, fokusryhmä, valokuvapäiväkirja, suunnittelupeli, empatialuotain)
- Erityisryhmien huomioiminen tapahtumien ja visuaalisen materiaalin suunnittelussa
- Esteettömyys
- Osallistavan suunnittelun menetelmät
- Sosiokulttuurinen osallistava työpajamenetelmä
- Skenaariotyöskentely
- Kestävä kehitys, sosiaalisen kestävyyden näkökulma

Opetusmenetelmät

Luennot, intensiiviryhmätyöskentelyviikko, harjoitukset (osa harjoituksista kytketään tuotantoihin), itsenäinen työskentely, essee annetusta aiheesta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 Opiskelija tunnistaa erilaiset käyttäjäryhmät ja niiden erityispiirteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Opiskelija ymmärtää käyttäjän merkityksen tapahtumien suunnittelussa ja pystyy ryhmässä tekemään käyttäjäkartoitusta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Opiskelija osaa huomioida asiakasryhmän tarpeet tapahtuman suunnittelussa ja osaa valita tilanteeseen sopivat käyttäjätiedon keruu- ja analysointimenetelmät. Opiskelija pystyy hyödyntämään keräämänsä tietoa.

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita

Siirry alkuun