Opiskelu- ja työelämäosaamisen kehittyminen (2op)
Toteutuksen tunnus: YPO1A2-3033
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.09.2017 - 15.12.2017
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Aila Jaakkola
- Kristiina Store
- Tanja Hautala
- Tapio Varmola
- Taina Junttila
- Helinä Mesiäislehto-Soukka
- Tarja Knuuttila
- Raija Palo
- Päivi Marjomäki
- Opintojakso
- YPO1A2
Sisällön jaksotus
Minä oppijana etukäteistehtävä ja sen palauttaminen 1. oppitunnilla
Luennot
Itseohjautuvuutta käsittelevä kysely
Oppimistyylejä käsittelevä testi
Oman oppimisen, luentojen ja oheismateriaalin käsitteleminen syventävässä reflektoivassa esseessä, jonka avulla harjoitellaan myös kirjallisen työn ohjeiden käyttöä ja lähteiden merkitsemistä
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia ammattikorkeakoulun opiskelu- ja toimintaympäristössä
- kehittää omia oppimis- ja työnhakutaitojaan
- nimetä keskeisiä työelämään ja työsuhteeseen liittyviä sääntöjä ja velvollisuuksia
- käyttää monipuolisia oppimis- ja työympäristöjä omassa opiskelussa ja työelämässä
Sisältö
- AMK-koulutuksen opintojen rakenne
- Opiskeluun orientoituminen omassa tutkinto-ohjelmassa
- Korkeakouluopiskelu ja sitä ohjaavat säädökset, SeAMKin toimintaperiaatteet ja säännöt
- SeAMK yhteisönä ja oppimisympäristönä sekä opiskelijakunnan toiminta
- SeAMKin kirjastopalvelut
- Opiskelu- ja oppimistaidot sekä niissä kehittyminen
- Opintososiaaliset palvelut ja hyvinvointipalvelut SeAMKissa
- Urasuunnitteluun ja työnhakemiseen liittyvän osaamisen kehittäminen
- Työsuhteen ehdot ja työntekijänä toimiminen
Oppimateriaalit
Mesiäislehto-Soukka, H. 2014. Itseohjautuvuus ratkaisukeskeisessä viitekehyksessä - opettajatutormallin kehittäminen sairaanhoitajien aikuiskoulutukseen. Teoksessa Viljamaa, A., Päällysaho, S. & Lauhanen, R. Opetuksen ja tutkimuksen näkökulmia: Seinäjoen ammattikorkekaoulu 2014. ss.158-173.
Muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Minä oppijana etukäteistehtävä
Luennot
Itseohjautuvuutta käsittelevä kysely
Oppimistyylejä käsittelevä testi
Essee
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op eli 26h jakautuu seuraavasti:
Luento 12h
Itsenäinen opiskelu 14h, jona aikana perehdytään materiaaliin ja kirjotetaan essee opitusta
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- hyväksytty / hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osallistuu opintojakson tapaamisiin (mikäli ei ole verkkokurssi) ja osoittaa osaamistavoitteissa esitetyn osaamisen niiden aikana ja/tai suorittamalla opintojaksoon mahdollisesti kuuluvat tehtävät hyväksytysti.
- Hylätty: opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan niissä
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita