Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemuksen erityiskysymykset (5op)

Toteutuksen tunnus: KI15BRPJ017-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.04.2017 - 03.12.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.10.2017 - 17.12.2017
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Koulutus
Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettajat
Eija Putula-Hautala
Mari Kinnunen
Opintojakso
KI15BRPJ017

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä. Hän tuntee ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa. Opiskelija osaa arvioida ravinnonsaannin riittävyyttä sekä suunnitella tavallisimmat erityisruokavaliot. Hän tuntee markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä ja soveltamaan uusinta tietoa.

Sisältö

- ruoansulatuselimistö ja ruoansulatus sekä niiden säätely
- ravintoaineiden imeytyminen
- ravinnonoton säätely
- ravintoaineiden aineenvaihdunta elimistössä
- virheravitsemus
- tavallisimmat erityisruokavaliot ja erityiselintarvikkeet

Oppimateriaalit

Aro A, Mutanen M, Uusitupa M (toim.). Ravitsemustiede. Duodecim 2012. Osoitetuin kohdin.
Nienstedt, W., Hänninen, O. & Arstila, A. Ihmisen fysiologia ja anatomia. Osoitetuin kohdin. Uusin painos.
Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. 2010. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki: Edita Prima Oy. Osoitetuin kohdin.
Voutilainen, E., Fogelholm, M. & Mutanen, M. 2015. Ravitsemustaito. 1. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Muu opintojaksolla osoitettava materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustyöt, oppimistehtävä, verkko-opiskelu, tentti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135h, josta kontaktiopetusta ??

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5
Opiskelija osaa tulkita energiaravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä.
Hän osaa selittää ja vertailla ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa.
Opiskelija osaa perustella ja suunnitella tavallisimmat erityisruokavaliot ja tuntee laajasti markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä ja soveltamaan ja perustelemaan uusinta tietoa.

3
Opiskelija ymmärtää energiaravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä.
Hän tuntee ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa.
Opiskelija osaa suunnitella tavallisimmat erityisruokavaliot ja tuntee markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä ja soveltamaan uusinta tietoa.

1
Opiskelija tunnistaa energiaravintoaineiden rakenteita ja niiden aineenvaihduntaa elimistössä.
Hän osaa nimetä ruoan hyväksikäyttöön liittyvää anatomiaa ja fysiologiaa.
Opiskelija tietää tavallisimmat erityisruokavaliot ja osaa nimetä markkinoilla olevia erityiselintarvikkeita sekä kykenee seuraamaan alan kehitystä.

Esitietovaatimukset

Ruokapalvelujen tuottaminen, erityisruokavaliot, Ruokapalvelujen terveellisyys

Siirry alkuun